Gå til innhold

En kvinne er dømt til 21 dagers fengsel for bruk av strømhalsbånd på hunden.

Aamu

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/ostfold/domt-for-bruk-av-stromhalsband-1.13343560

"Høsten 2014 kjøpte den tiltalte et strømhalsbånd på nettet. Da dette ble brukt på hunden, ble den skremt og halsbåndet ble ikke brukt igjen.

Eieren kjøpte da inn et «intelligensbånd» som først gir fra seg et lydsignal hvis hunden bjeffer, og deretter et elektrisk støt dersom bjeffingen vedvarer. Båndet består av et bredt nylonbånd med to elektroder inn mot hundens strupehode.

Lagmannsretten mener halsbåndet var i bruk sju-åtte uker med strøm, og uten strøm i åtte uker. Eieren forklarte at båndet ble brukt på tur ute blant folk, aldri ved lek, og ikke mer enn et kvarter av gangen. Både hundeeieren og samboeren sa i retten at hunden ble roligere av halsbåndet."

Synes du man skal få fengselsstraff for bruk av strømhalsbånd, når folk gjør disse tingene uten at det får konsekvenser for dem?

- feilernærer hunden fordi de ikke vil kjøpe "dyrt for", eller fordi de ikke har satt seg inn i hva en hund behøver av næringsstoffer
- går for lite tur med hunden så den blir understimulert og/eller overvektig, og har et lite spennende liv
- slår/dytter/klyper hunden sin som irettesettelse (aversiv trening)
- bruker halsbånd på en hund som drar i båndet, så den risikerer ødelagt hals/pusterør osv
- bruker halsbånd eller seler som gnager og irriterer huden
- lar hunder stå ute i hundegårder og kjede seg i time etter time, og utvikle stereotyp adferd
- lar hunder, som er flokkdyr, være alene hjemme i 15-16 timer (+?)
- gir hunden farlige ting som f.eks varmebehandlet bein, som kan skjære opp mage/tarm eller endetarm og gjøre stor skade

Altså, det er mange som driver med sånt! Og jeg mener at det er like skadelig for en hund som drar å gå i halsbånd som det er for en hund å ha strømhalsbånd på seg. Hvorfor er det ikke fengselsstraff for det, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fant vel noe og ta hu på da, samt at de ville statuere ett eksempel.

Anonymkode: b0459...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fant vel noe og ta hu på da, samt at de ville statuere ett eksempel.

Litt statistikk i fengselsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevelferd er sterkt nedprioritert i forhold til kjæledyr så det er supert at det skjer noe! Slik sett er det nok et signal i retning av at fokuset på det kanskje styrkes, men det er langt grovere saker som får langt mindre straff - og det er rettssystemet vårt i et nøtteskall dessverre. Det er personsavhengig både hos førsteinstansen (politi, mattilsyn osv) og i retten (dommere, advokater osv) og siden det er så lite saker med domfellelse er det lite presedens å se på.

I tillegg er det vanskelig å følge opp et evt forbud mot dyrehold for enkeltpersoner da vi ikke har noe offentlig register de som for eksempel selger hun kan søke i.

For min del burde alle som skal ha dyr, om det er små kanarifugler eller store hester liksom, registreres og følges opp, gjerne via veterinær i form av at man har møteplikt en gang per år og avvik registreres og tilsyn føres. Og så bør folk generelt sett bli flinkere til å melde fra til mattilsynet om de mistenker at et dyr ikke har det bra.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund, den hadde et forferdelig liv og ble drept fordi eieren ikke kunne noe om  hunder :(

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! 

Håper de nå etterhvert vil statuere eksempel etter eksempel, slik at uvettige hundeeiere (og andre dyreeiere som ikke er sunne for dyrene sine) etterhvert holder seg unna dyr.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg synes hun skal straffes for dette. Det er en idiotisk tankegang at noe ikke skal straffes bare fordi andre ting som er forferdelige ikke straffes. Bli med i dyrevernsorganisasjoner og hjelp oss å gå i tog for å fremme dyrevelferd :) 

Anonymkode: f5ae0...c53

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Aamu skrev:

https://www.nrk.no/ostfold/domt-for-bruk-av-stromhalsband-1.13343560

"Høsten 2014 kjøpte den tiltalte et strømhalsbånd på nettet. Da dette ble brukt på hunden, ble den skremt og halsbåndet ble ikke brukt igjen.

Eieren kjøpte da inn et «intelligensbånd» som først gir fra seg et lydsignal hvis hunden bjeffer, og deretter et elektrisk støt dersom bjeffingen vedvarer. Båndet består av et bredt nylonbånd med to elektroder inn mot hundens strupehode.

Lagmannsretten mener halsbåndet var i bruk sju-åtte uker med strøm, og uten strøm i åtte uker. Eieren forklarte at båndet ble brukt på tur ute blant folk, aldri ved lek, og ikke mer enn et kvarter av gangen. Både hundeeieren og samboeren sa i retten at hunden ble roligere av halsbåndet."

Synes du man skal få fengselsstraff for bruk av strømhalsbånd, når folk gjør disse tingene uten at det får konsekvenser for dem?

- feilernærer hunden fordi de ikke vil kjøpe "dyrt for", eller fordi de ikke har satt seg inn i hva en hund behøver av næringsstoffer
- går for lite tur med hunden så den blir understimulert og/eller overvektig, og har et lite spennende liv
- slår/dytter/klyper hunden sin som irettesettelse (aversiv trening)
- bruker halsbånd på en hund som drar i båndet, så den risikerer ødelagt hals/pusterør osv
- bruker halsbånd eller seler som gnager og irriterer huden
- lar hunder stå ute i hundegårder og kjede seg i time etter time, og utvikle stereotyp adferd
- lar hunder, som er flokkdyr, være alene hjemme i 15-16 timer (+?)
- gir hunden farlige ting som f.eks varmebehandlet bein, som kan skjære opp mage/tarm eller endetarm og gjøre stor skade

Altså, det er mange som driver med sånt! Og jeg mener at det er like skadelig for en hund som drar å gå i halsbånd som det er for en hund å ha strømhalsbånd på seg. Hvorfor er det ikke fengselsstraff for det, da? 

Jeg kjenner godt til eier og hund i denne saken, og det er mye verre enn hva kommer frem i retten. Hun fortjener å bli straffet hardt! Hun var også klar over at det var ulovlig bruk, da flere har konfrontert henne med dette.

Anonymkode: 4b2ce...256

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dette var imponerende. Endelig noen som faktisk får straff for dyremishandling. Nei slike ting selges ikke norge, det er ulovlig. Bortsett fra strømhalsbånd, som kun skal brukes av autoriserte folk under sauetrening. 

Anonymkode: 77b87...4bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt absurd. 

Hun burde myrde eller torturere noen hun ikke liker før hun settes inn, så straffen står i forhold til det hun har gjort. 

Anonymkode: 8925a...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, dette var imponerende. Endelig noen som faktisk får straff for dyremishandling. Nei slike ting selges ikke norge, det er ulovlig. Bortsett fra strømhalsbånd, som kun skal brukes av autoriserte folk under sauetrening. 

Anonymkode: 77b87...4bd

Autoriserte instruktører kan bruke strømhalsbånd i forbindelse med aversjonsdressur. Dette er for å avverge at hunder jager blant annet beitedyr som sau, men i andre sammenheng er det strengt forbudt.

Anonymkode: 9f734...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett kjapt søk på nettet så fant jeg jo bedrifter som selger dette her i Norge, med lager i Norge, men det står ingen steder om at dette er ulovlig. Kanskje butikkene burde opplyse folk bedre, jeg trodde at både strømhalsbånd og sitronhalsbånd var lov jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal vi ikke straffe folk for voldtekt fordi folk dreper også? Det ene utelukker ikke den andre. Dessverre er rettssystemet rundt dyr rævva i Norge. Derfor blir ikke mange straffet. Var til og med en som hadde videobevis og allikevel ble personen frikjent... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg synes hun skal straffes for dette. Det er en idiotisk tankegang at noe ikke skal straffes bare fordi andre ting som er forferdelige ikke straffes. Bli med i dyrevernsorganisasjoner og hjelp oss å gå i tog for å fremme dyrevelferd :) 

Anonymkode: f5ae0...c53

Eh... ja.. det er en idiotisk tankegang. Hvordan klarte du å misforstå så fullstendig? :murvegg:Det handler ikke om at jeg mener at det IKKE bør straffes, det handler om at samtlige punkter jeg listet opp også bør straffes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Brimi skrev:

Skal vi ikke straffe folk for voldtekt fordi folk dreper også? Det ene utelukker ikke den andre. Dessverre er rettssystemet rundt dyr rævva i Norge. Derfor blir ikke mange straffet. Var til og med en som hadde videobevis og allikevel ble personen frikjent... 

Jo, alle bør straffes. Også de som feilernærer hunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner godt til eier og hund i denne saken, og det er mye verre enn hva kommer frem i retten. Hun fortjener å bli straffet hardt! Hun var også klar over at det var ulovlig bruk, da flere har konfrontert henne med dette.

Anonymkode: 4b2ce...256

Ja. Og så? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer forresten ikke til å melde meg inn i NOAH, eller noe annet da jeg er fullstendig uenig i det meste de mener. Jeg støtter dyrevelferd på min egen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Aamu skrev:

Jo, alle bør straffes. Også de som feilernærer hunder.

Det kom ikke godt fram i HI synes jeg. Jeg er forresten enig i det du sier, men som jeg sa så har vi rævva rettsystem for dyr :/ Myndighetenr ser ikke på det som ille nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at strømhalsbånd bør være forbudt, og syns det er bra hun fikk straff for dette. En plass må man sette grensen, og disse halsbåndene er så lettvinte og kan forårsake så mye smerte og adferdsproblemer. Jeg mener også dyr skal ha det bra, og man skal ikke slippe unna med dyremishandling, men det å straffe folk for "alt" syns jeg kan bli problematisk. Da risikerer man at hvis man ikke følger reglene ned til minste detalj, så kan de finne noe å "ta" en på bare fordi en ikke passer inn, slik som jeg mener det skjedde i denne saken: https://tv.nrk.no/program/koid28002712/hestemannen-i-smaaland

For eksempel jeg som ikke vaksinerer dyra mine, men forer med økologiske grønnsaker og kjøtt av høy kvalitet, kan bli pålagt vaksinering fordi det er "dyremishandling" at de kan få en av de sykdommene man vaksinerer mot (kennelhoste kan de få uansett, så dette gjelder kanskje de andre sykdommene også...). Mens  det ikke blir sett på som dyremishandling å gi dem tørrfor med dårlig kvalitet. Mine dyr unngår en hel haug sykdommer, inkludert kennelhoste, på grunn av foret jeg gir dem og at de har en aktiv livsstil, men disse tingene blir nok ikke veid opp mot hverandre når dyrepolitiet strammer inn....

Anonymkode: fa3a8...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...