AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 Hei. Jeg har en liten chihuahua som ikke veier mer enn 1,5 kg. Er det da mulig og bruke en hanne som veier 2 kg som kan være pappa til hennes fremtidige valper? Hun har snart løpetid igjen så haster litt med svar. Takker for alle svar. Anonymkode: e20bf...603
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 Jeg ville ikke gjort det. Min Chi veier 1,5kg og er veldig liten. Dyrlegen sa hun kunne få valper men anbefalte ikke. De bør heldt være 2kg. Tenk på at den lille hunden ska bære disse valpene og hun kan få alvorlige skader innvendig og værstefall dø. Ville snakkket med profesjonelle om det, men jeg kommer aldri til å sette valper på min. Avle fram slik smått er ikke bra. Anonymkode: e89c6...2e7 2
Gjest Gia_ Skrevet 27. januar 2017 #4 Skrevet 27. januar 2017 (endret) Sjekk kravene som er satt av NKK/raseklubben for avl. Ikke peiling på rasen, men på Yorkshire terrier(som jeg har) så er det ikke anbefalt eller godkjent å sette kull om tispa veier mindre enn 2kg. Ville forsåvidt ikke satt kull på ei så lita tispe selv, og hvertfall ikke som uerfaren oppdretter som kun vil ha valper for kosens/pengenes skyld. Det er ett stort slit for tispen fysisk og psykisk og en bør ikke avle uten viktig formål. Endret 27. januar 2017 av Gia_
Howl Skrevet 27. januar 2017 #5 Skrevet 27. januar 2017 Hvis du er i tvil så anbefaler jeg å ta kontakt med erfarne oppdrettere eller andre som sitter i avlsrådet i raseklubben.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #6 Skrevet 27. januar 2017 Anbefaler deg å ta kontakt med oppdretteren din, han/hun vil sikkert kunne gå det et godt svar. Raseklubben er også en god plass å henvende seg til. Ellers vet jeg det ikke er anbefalt å avle på hunder under 2kg fordi det er stor risiko for komplikasjoner. Anonymkode: 54ae7...d38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå