AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 Jeg tror kanskje en bekjent av meg snylter på staten. Hun har et lite barn og de har per dags dato null kontakt med barnefar (han betaler bidrag) men hun har en samboer hun bor med. De har vært sammen en stund også. Jeg visste ikke dette før nylig, men hun fortalte at de hadde ulike bostedsadresser selvom de bodde sammen. Jeg spurte hvorfor, men hun unngikk å svare. Er dette svindel? Hvis det er det så blir jeg ekstremt provosert og sint. Vi har flere ganger snakket om trygdesvindel etc, og vært rimelig enige om at det er en forkastelig ting å gjøre. Hun jobber for øvrig ikke 100%. Anonymkode: 6424a...16e 1
Kontormus Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 SAMBOERE: En samboer med særkullsbarn og uten felles barn regnes som aleneforsørger og får utvidet barnetrygd – dvs. for ett barn ekstra. Men har han/hun 1. november vært samboer i 12 av de siste 18 måneder, faller utvidet barnetrygd bort fra årsskiftet. I tillegg gis et ekstra småbarnstillegg i barnetrygden til aleneforsørgere som har barn 0–3 år og som er kvalifisert til å motta full overgangsstønad. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #3 Skrevet 27. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror kanskje en bekjent av meg snylter på staten. Hun har et lite barn og de har per dags dato null kontakt med barnefar (han betaler bidrag) Så langt alt vel men hun har en samboer hun bor med. De har vært sammen en stund også. Jeg visste ikke dette før nylig, men hun fortalte at de hadde ulike bostedsadresser selvom de bodde sammen. Jeg spurte hvorfor, men hun unngikk å svare. Er dette svindel? Utbetaling av stønad til enslig mor forutsetter av man nettopp er enslig, dvs ike har noen samboer, videre står det også at det kan gis unntak fra noen av vilkårene https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/oversikt-over-stønader-til-enslig-mor-eller-far--1038 Hvis det er det så blir jeg ekstremt provosert og sint. Vi har flere ganger snakket om trygdesvindel etc, og vært rimelig enige om at det er en forkastelig ting å gjøre. Hun jobber for øvrig ikke 100%. Anonymkode: 6424a...16e Anonymkode: 9f1ef...79a 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #4 Skrevet 27. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 9f1ef...79a Takk Anonymkode: 6424a...16e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #5 Skrevet 27. januar 2017 8 minutter siden, Kontormus skrev: SAMBOERE: En samboer med særkullsbarn og uten felles barn regnes som aleneforsørger og får utvidet barnetrygd – dvs. for ett barn ekstra. Men har han/hun 1. november vært samboer i 12 av de siste 18 måneder, faller utvidet barnetrygd bort fra årsskiftet. I tillegg gis et ekstra småbarnstillegg i barnetrygden til aleneforsørgere som har barn 0–3 år og som er kvalifisert til å motta full overgangsstønad. Takk Anonymkode: 6424a...16e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #6 Skrevet 27. januar 2017 Ja, det er svindel. Anonymkode: 6f182...c32 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #7 Skrevet 27. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er svindel. Anonymkode: 6f182...c32 Jeg tenker nå i alle fall å melde fra også får kontrollorganet bare sjekke det opp. De har bodd sammen i langt over ett år, men har alltid hatt ulike bostedsadresser. Anonymkode: 6424a...16e 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #8 Skrevet 27. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker nå i alle fall å melde fra også får kontrollorganet bare sjekke det opp. De har bodd sammen i langt over ett år, men har alltid hatt ulike bostedsadresser. Anonymkode: 6424a...16e Du er en fantastisk venninne, imponert over dine empatiske evner.... Anonymkode: ba401...bc3 21
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #9 Skrevet 27. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er en fantastisk venninne, imponert over dine empatiske evner.... Anonymkode: ba401...bc3 Jeg hadde gjort det samme jeg, hvorfor skal det lønne seg og lyve? Regler er faktisk til for og følges. Anonymkode: 9f1ef...79a 18
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #11 Skrevet 27. januar 2017 13 minutter siden, Evilposelos skrev: Tips Nav. Hvis det er en VENNINNE, så er det vel en god ide og snakke med vedkommende først? Anonymkode: ba401...bc3 10
QueenOfTheSidewalk Skrevet 27. januar 2017 #12 Skrevet 27. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er en VENNINNE, så er det vel en god ide og snakke med vedkommende først? Anonymkode: ba401...bc3 Om hva da? Nav svindelen? Ja, kan jo hende hun melder adresse endring om man snakker med henne om svindel og konsekvenser. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #13 Skrevet 27. januar 2017 10 minutter siden, Evilposelos skrev: Om hva da? Nav svindelen? Ja, kan jo hende hun melder adresse endring om man snakker med henne om svindel og konsekvenser. Hvis du var glad i en venninne, hadde ikke du tatt en prat? jeg forsvarer ikke svindel MEN når det er snakk om en venninne som har tatt et feil valg så tar jeg hvertfall en samtale, det kan være en årsak til at ting som dere ikke vet noe om. Anonymkode: ba401...bc3 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #14 Skrevet 27. januar 2017 Man er forpliktet til å melde fra til NAV hvis livssituasjonen endrer seg, og man får samboer. Siden partene har forskjellige adresser til tross for at de bor sammen, er det mye som tyder på at dette er en bevisst handling for å oppnå økonomiske fordeler. Den største andelen svindlere ved NAV handler om "enslig" mor. Jeg ville tipset NAV. Det vil uansett bli oppdaget før eller siden, og mor risikerer å måtte betale tilbake penger hun har fått utbetalt på feil premisser. Anonymkode: 36249...85f 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #15 Skrevet 27. januar 2017 Du må si ifra til Nav! Anonymkode: 74aef...39e 1
boblevann Skrevet 27. januar 2017 #16 Skrevet 27. januar 2017 Høres veldig ut som svindel... Jeg har sagt i fra om noe lignende tidligere - også en venninne Si i fra. NAV-svindel er det værste jeg vet. 1
brownbrown Skrevet 27. januar 2017 #17 Skrevet 27. januar 2017 tipset nylig nav ang søsteren til en bekjent av meg. hun gjore nøyaktig det samme og hadde svindlet nav for nesten 200 000 kr....nå må hun betale alt tilbake og må møte i retten. ikke rart folk ser ned på alenemødre 11
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #18 Skrevet 27. januar 2017 41 minutter siden, brownbrown skrev: tipset nylig nav ang søsteren til en bekjent av meg. hun gjore nøyaktig det samme og hadde svindlet nav for nesten 200 000 kr....nå må hun betale alt tilbake og må møte i retten. ikke rart folk ser ned på alenemødre Helt utrolig mye fordommer og stygge mennesker, hva er det med dere egentlig, dere virker helt jernevasket. Har det sammenheng med sosial intelligens og utvikling av empatisk evner, eller hva er dette for noe? Alle kan bli enslige forsørgere, også menn, det er tusenvis av ulike årsaker til det, ingen kan bestemme over egen skjebne, det være seg alt her i livet. Alle enslige er heller ikke svindlere, er det noen vi skal støtte er det enslige med barn, mange gjør en fantastisk jobb, og det alene. Sammenlignet med 2 inntekter pleier de faktisk å ha veldig lite skal jeg si deg. Som jeg nevnte ovenfor her, jeg støtter ikke svindel, MEN hadde jeg hatt en venninne i en slik situasjon hadde jeg tatt en nødvendig prat med vedkommende FØR jeg hadde gått til videre skritt, det finnes nemlig mennesker som gjør slik i desperasjon. Støtter jeg det, nei? det finnes andre måter å løse ting på enn å svindle, men er jeg villig til å støtte, få vedkommende til å ta et annet valg, ja-absolutt. Anonymkode: ba401...bc3 12
Gjest Nori Skrevet 27. januar 2017 #19 Skrevet 27. januar 2017 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Nori, mod
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #20 Skrevet 27. januar 2017 Dårlig venninne.... Verre enn å svindle. Anonymkode: a5ff7...cb2 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå