Gå til innhold

Mat som styrker immunforsvaret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp til å få opp immunforsvaret mitt, kan noen hjelpe meg med å komme igang? Hvordan kan jeg starte? 

Anonymkode: 88109...173

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har et helt normalt iminforsvar med mindre du er kreftsyk og får cellegift, har fått organtransplantasjon eller har HIV. Jeg vil tro ingen av delene er aktuelle for deg? 

Gå til legen og få målt jern/ferritin i blodet og eventuelt andre ting legen finner nødvendig dersom du føler deg tufs. Ellers er normalt kosthold med frukt og grønt alt du trenger. 

Anonymkode: 8ed8c...245

• Liker 1
Skrevet

Gurkemeie! Kok opp med ris, bland i grøt og smoothies, gryteretter osv. Ha i litt sort pepper også for bedre effekt.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er syk, bør du få behandling/oppfølging av lege. Ellers gjelder generelle råd: Spis næringsrik mat, spis variert, spis nok, men ikke spis for mye, spis mat du liker. 

• Liker 1
Skrevet

Stress senker immunforsvaret og gjør det lettere å bli syk. Så lever du et stressende liv, prøv å få til mindre stress i hverdagen. Kutt ut ting, du MÅ ikke ha full timeplan hele uka f.eks. Legg inn et par hviledager hjemme nå og da, dager da du ikke gjør noenting etter jobb. Slapp heeeelt av og stress ned.

Jeg jobbet en del år i en kontorjobb, og dessverre er jeg typen som vil levere 110% og prikkfritt arbeid til enhver tid. Jeg stresset meg selv halvt i hjel for å leve opp til standarden jeg selv hadde satt så høyt, og småbarnsforelder var jeg også. Immunforsvaret mitt gikk rett i dass. Jeg fikk absolutt alt av infeksjoner, og på et par-tre år, hadde jeg minst 8 (!) lungebetennelser! I tillegg kom et utall forkjølelser, bronkitter, bihulebetennelser, migreneanfall og så videre. Kronisk senebetennelser i begge armer. Alt var betent, det var knapt tre dager på rad jeg var fri for noen betennelser, før en ny kom. Var sykemeldt i et kjør, om og om igjen. År etter år. Arbeidsgiver var rimelig lei av meg til slutt...

Koker ned historien, det endte med at jeg ble uføretrygdet. Etter at jeg ble uføretrygdet, og stresset forsvant, har jeg ikke hatt èn eneste lungebetennelse, og det er slutt på alle infeksjonene. Jeg har nå knapt èn årlig forkjølelse. Armene er fremdeles ikke gode da, men luftveisproblemene er iallfall borte.

Anonymkode: d9dbb...7d9

Skrevet

Dersom du er syk burde du gå til lege.

Men mat som er bra er blant annet hvitløk, grønne erter, hvit te, grønn te

Grønn te kan hindre jernopptak, så vent en time mellom du spiser og drikker det.

Dersom du reduserer junk food og sukker er det egentlig vanskelig å spise galt. Om du kan kjøpe kjøtt hos en lokal bonde kan det være et bra alternativ. Kjøp heller bra kvalitetskjøtt og spis det sjeldnere, enn å spise billig kylling hver dag

Anonymkode: e8aff...cf6

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har et helt normalt iminforsvar med mindre du er kreftsyk og får cellegift, har fått organtransplantasjon eller har HIV. Jeg vil tro ingen av delene er aktuelle for deg? 

Gå til legen og få målt jern/ferritin i blodet og eventuelt andre ting legen finner nødvendig dersom du føler deg tufs. Ellers er normalt kosthold med frukt og grønt alt du trenger. 

Anonymkode: 8ed8c...245

Det er jo slett ikke sant. Folk har et helt individuelt "normalnivå" av immunforsvar som for det meste annet. Noen (som min mor) har et så robust immunforsvar at selv langvarig kronisk sykdom der legene har opplest og vedtatt at normalen er å knapt ha imunforsvar ikke er i stand til å senke det nedom normalnivået til snittmennesket. Andre, som min kollega, er helt 100% friske og har likevel et immunforsvar som ville fått sparken om det spilte keeper på noe slags fotballag. Alt fra "rævva" til vanntett er innen normalen for ellers friske mennesker.

ts: det er en rekke matvarer som spesifikt for matvaren hurtig og effektivt booster immunforsvaret. Lettest tilgjengelig er grapefrukt. Men også pasjonsfrukt. Begge desse styrker imunforsvaret i så sterk grad at mennesker som går på immunrepressive medikamenter (typisk etter transplantasjoner, feks) ikke har lov til å spise dem. Deres egenskap er altså medisinsk akseptert. 

Det sagt: all grapefpefrukt i verden hjelper selvsagt ikke om du ikke er normalt sunn. Altså får i deg 5 om dagen, har nok vitaminer og mineraler i omløp og er i OK aktivitet. Og: dersom du de siste 6 mnd har tatt antibiotika så må du bare vente til imunforsvaret ditt har fått stablet seg på beina etter det. Slikt tar tid. 

Anonymkode: 6b19e...604

Skrevet
På 27.1.2017 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Begge desse styrker imunforsvaret i så sterk grad at mennesker som går på immunrepressive medikamenter (typisk etter transplantasjoner, feks) ikke har lov til å spise dem. Deres egenskap er altså medisinsk akseptert. 

Anonmkode: 6b19e...604

Dette er ikke riktig. Grapefrukt hemmer nedbrytningen av medikamentene i kroppen, det har ingenting med immunforsvaret å gjøre. Man risikerer å bli overdosert (dette gjelder forresten ikke bare immunsuppressiva).

Anonymkode: 308db...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...