Gå til innhold

KRL

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
KRL er nok litt på vei ut. Selv skulle jeg ønske at hele faget ble bytta ut med: oppførsel, "høflighet", selvbilde, mobbing osv.

Og grunnen til at barna ikke skal lære om noe som er viktig for majoriteten av verdens befolkning er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Arielle -ikke pålogget

Alle land har en religion de vektlegger mest, og som de ser på som sin statsreligion. Norge har kristendommen. Det er ikke naturlig at alle andre religioner skal være sidestilt med kristendommen. Tenk på feks Iran, der lærer barna massevis om Islam på skolen, og ingen har noe i mot det. Jeg synes det er kjempeflott at det har kommet inn undervisning om andre religioner i skolen, fordi kunnskaper forebygger fremmedfrykt. Bare fordi at Norge er et sekularisert land, betyr vel ikke at barna våre ikke skal lære noenting om religion? Og til deg som sa at man heller burde ta opp saker som mobbing, høflighet , oppførsel; det er et eget tema som heter etikk i KRL faget som omfatter alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at barna ikke skal lære om noe som er viktig for majoriteten av verdens befolkning er?

Jeg mener ikke at hele KRL faget skal vekk.

Jeg mener at det holder å tro på etikk og moral, fordi det er det jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

å lære om kristendommen, betyr å lære om dette lands kultur og hvorfor vi har det settet med normer og regler etc som vi har her i samfunnet... så er det viktig at alle nye verdensborgere får kunnskper om andre samfunn og kulturer, slik at de kan bli reflekterte og bevisste borgere. det er en fordel å lære "mest" om den religionen som er den religionen som har preget det landte man bor i mest - det kalles sosialisering, ikke hjernevasking,som må mange er engstelig for. sosialisering og bevisstgjøring!

ja til krl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

KRL er kjempeviktig så lenge verda blir styrt av religion.

Vi kan rett og slett ikkje fjerne dette faget, men heller kalle det for "livssyn, kultur og etikk" hadde vore betre!

Kanskje undervise litt om dei ulike hovudreligionane vi har, men mest om slik kulturane rundt oss er i dag. Framadfrykten må vekk. Og det beste er å starte i barneskulen!

Det at elevar får fritak frå KRL er det tørste lavmål-politikken eg har høyrt på lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...