AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Hei! Jeg er utdannet helsefagarbeider, men ønsker mer utfordringer og ansvar. Lurer nå veldig på jeg skal søke på vernepleier eller sykepleier. Trives veldig godt på sykehjem, men er ikke så veldig glad i blod Dette er jo helt sikkert noe man venner seg til da etterhvert. Noen som vet forskjellen på sykepleier og vernepleier på sykehjem? Gjør de omtrent det samme? Hvordan er sykepleier utdanningen lagt opp? Noen som vet? På forhånd takk for svar :-) Anonymkode: 3b6d6...6a9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #2 Skrevet 26. januar 2017 Hvis du vil jobbe på sykehjem er det nok en fordel med sykepleie. Vernepleierene lærer mest om atferd og å tilrettelegge for mennesker med funksjonsnedsettelser. På en demensavdeling kan det jo være aktuelt, men ellers vil ikke en vernepleier få brukt utdannelsen like mye som en sykepleier. Hva er du mest interessert i? Kroppen og sykdommer, pleie og medisinske prosedyrer? Eller atferdsproblemer, tilrettelegging, målrettet miljøarbeid? Anonymkode: d3e5f...765
Anonym-bruker Skrevet 27. januar 2017 #3 Skrevet 27. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vil jobbe på sykehjem er det nok en fordel med sykepleie. Vernepleierene lærer mest om atferd og å tilrettelegge for mennesker med funksjonsnedsettelser. På en demensavdeling kan det jo være aktuelt, men ellers vil ikke en vernepleier få brukt utdannelsen like mye som en sykepleier. Hva er du mest interessert i? Kroppen og sykdommer, pleie og medisinske prosedyrer? Eller atferdsproblemer, tilrettelegging, målrettet miljøarbeid? Anonymkode: d3e5f...765 Jeg er interessert i sår og sårbehandling, og palliativ pleie. Kunne tenkt meg sykepleier, eneste er at jeg ikke er så veldig glad i blod 🙊 så gruer meg litt til evt praksis på sykehus om man på være med på operasjon. Men det er kanskje frivillig.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #4 Skrevet 27. januar 2017 5 minutter siden, Anonym-bruker skrev: Jeg er interessert i sår og sårbehandling, og palliativ pleie. Kunne tenkt meg sykepleier, eneste er at jeg ikke er så veldig glad i blod 🙊 så gruer meg litt til evt praksis på sykehus om man på være med på operasjon. Men det er kanskje frivillig. Blod kan man jo treffe på uansett, men mtp. at du liker sårbehandling og palliativ pleier ville jeg nok satset på sykepleie:) Du kan jo sjekke læringsplanen for sykepleie for å se litt hva du må gjennom? Og det kommer jo an på hvor man jobber hvor mye blod man kommer over. Pluss at det er jo en vanesak! Jeg er vernepleier og var skikkelig naturveik. Kunne brekke meg av litt sikkel liksom:P Spiller ingen rolle nå lengre. Anonymkode: 63b87...7bc
Anonym-bruker Skrevet 27. januar 2017 #5 Skrevet 27. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blod kan man jo treffe på uansett, men mtp. at du liker sårbehandling og palliativ pleier ville jeg nok satset på sykepleie:) Du kan jo sjekke læringsplanen for sykepleie for å se litt hva du må gjennom? Og det kommer jo an på hvor man jobber hvor mye blod man kommer over. Pluss at det er jo en vanesak! Jeg er vernepleier og var skikkelig naturveik. Kunne brekke meg av litt sikkel liksom:P Spiller ingen rolle nå lengre. Anonymkode: 63b87...7bc Siden du er vernepleier, kan jeg spørre hvordan det studiet er lagt opp?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #6 Skrevet 27. januar 2017 31 minutter siden, Anonym-bruker skrev: Siden du er vernepleier, kan jeg spørre hvordan det studiet er lagt opp? Vet ikke helt om det er dette du mener men: vi har selvsagt mye om utviklingshemming, hva dette innebærer kognitivt, motorisk, språklig osv., psykiatri med og uten utviklingshemning, anatomi, sykdomslære, farmakologi, medikamentlære, -håndtering og -regning, metodisk arbeid med kartlegging, analyse osv., økonomi, ledelse, teamarbeid, jus m.m. Men du kan jo se litt på læreplanen til det også om du er usikker:) Jeg tror nok det generelt er litt letter å få jobb som sykepleier fordi det er flere stillinger, men det største problemet innen helseutdanningene er som regel å få fast og 100%. Men der stiller du bedre med bachelor(uavhengig av hva du velger) enn som helsefagarbeider. Anonymkode: 63b87...7bc
Anonym-bruker Skrevet 27. januar 2017 #7 Skrevet 27. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt om det er dette du mener men: vi har selvsagt mye om utviklingshemming, hva dette innebærer kognitivt, motorisk, språklig osv., psykiatri med og uten utviklingshemning, anatomi, sykdomslære, farmakologi, medikamentlære, -håndtering og -regning, metodisk arbeid med kartlegging, analyse osv., økonomi, ledelse, teamarbeid, jus m.m. Men du kan jo se litt på læreplanen til det også om du er usikker:) Jeg tror nok det generelt er litt letter å få jobb som sykepleier fordi det er flere stillinger, men det største problemet innen helseutdanningene er som regel å få fast og 100%. Men der stiller du bedre med bachelor(uavhengig av hva du velger) enn som helsefagarbeider. Anonymkode: 63b87...7bc Takk for veldig bra svar :-) Ja som helsefagarbeider er det veldig vanskelig å få 100% fast jobb. Er jo uansett spennende med mer ansvar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå