linsejesus Skrevet 27. januar 2017 #21 Del Skrevet 27. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: For helt normale mennesker spiller det vel ingen rolle. Håper de studerer min historikk, for da får de seg litt av en nøtt Anonymkode: c716e...d04 Det spiller selvsagt ingen rolle for deg om en fyr i Kiwi kikker gjennom hva du har handlet. Det er summen av all denne infoen om alle som handler, som gjør det skummelt. Alt maset om å registrere deg og bruke kort og apper viser jo hvor verdifull denne informasjonen er for dem, og for dem de selger den videre til. Kunnskap er makt, og både selskapenes og statenes makt bør begrenses. Det er utrolig naivt å anta at den ikke vil bli misbrukt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 27. januar 2017 #22 Del Skrevet 27. januar 2017 1 time siden, Rosetelys skrev: Jeg tenkte først at Æ's ti-på-ti var noe teite greier, for den vil jo endre seg hele tiden slik at man ikke får rabatt, tenkte jeg. De siste 3 årene har jeg fått 1000 kr på trumf, bare i januar har jeg spart 200 kr på Æ. Jaggu ser det ut til at jeg bytter ut kiwi til fordel for REMA, i hvertfall hvis de med jevne mellomrom kjører 10% på alt og 20% på 10på10. Liker grønnsakene og brødet på kiwi best, så kommer til å stoppe på kiwi på vei hjem fra REMA og plukke med meg det. Er 10% på alt denne helgen og 20% på det du handler mest, den topp 10 lista. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #23 Del Skrevet 27. januar 2017 "Alle" har enormt med informasjon om deg likevel. Internettleverandøren, TV-leverandøren, strømleverandøren, flyselskapet, alarmselskapet, adgangskort på jobb, bompengebrikken, for ikke å snakke om telefonleverandøren. Så jeg trur virkelig ikke noen medlemskort på matbutikker har noe å si til eller fra. Jeg er ikke hysterisk, løper ikke til butikken når det er trippeltrumf, eller planlegger innkjøp etter Æ-appen. Jeg bruker konsekvent Bank Norwegian kortet - det gjør at jeg flyr gratis med Norwegian. Jeg bruker Eurobonuskortet og Choicekortet på jobbreise, det gjør at jeg og mannen alltid bor gratis på hotell i Norden. Jeg trekker trumfkortet når jeg er innom Meny eller Kiwi, og Coop kortet når jeg handler på Coop butikker . Og jeg har registrert Æ og koblet både mine og mannens kort til denne. Totalt vil jeg anslå at vi sparer ca 20 000 i året bare på medlemskort, uten å egentlig stresse med det. Anonymkode: 94074...90c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 27. januar 2017 #24 Del Skrevet 27. januar 2017 17 minutter siden, linsejesus skrev: Det spiller selvsagt ingen rolle for deg om en fyr i Kiwi kikker gjennom hva du har handlet. Det er summen av all denne infoen om alle som handler, som gjør det skummelt. Alt maset om å registrere deg og bruke kort og apper viser jo hvor verdifull denne informasjonen er for dem, og for dem de selger den videre til. Kunnskap er makt, og både selskapenes og statenes makt bør begrenses. Det er utrolig naivt å anta at den ikke vil bli misbrukt. HVA er det du er så redd for at de skal bruke informasjonen til? Altså misbruke informasjonen om en banan f.eks. Paranoiaen gjør at du ikke sparer penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 27. januar 2017 #25 Del Skrevet 27. januar 2017 Jeg forstår dette som linsejesus snakker om, men da velger jeg heller å beskytte meg selv på mange andre måter enn akkurat hvordan mine handlevaner er altså. Kunne ikke bry meg mindre hva de bruker informasjonen de samler inn til, om det så er for å selge mer eller sitte på kontoret og runke liksom Om all informasjonen fører til mer varer rettet mot mitt behov, billigere varer osv så er jo det bare bra. Om de bruker informasjonen og ser at oi oi vi trenger bredere utvalg av frukt og grønt, hurra Det er jo ikke slik at det kan være så hinsides ødeleggende at de bruker informasjonen de får gjennom hva folk handler at DET er det man virkelig burde være redd for 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #26 Del Skrevet 27. januar 2017 har Windows telefon og får ikke lastet ned æ. Men jeg syns det er pes. Holder med trumfkort. Anonymkode: f7599...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie90 Skrevet 27. januar 2017 #27 Del Skrevet 27. januar 2017 10 timer siden, linsejesus skrev: Problemet er ikke at noen vet hva slags grønnsaker du liker, men at de har så ekstremt mye informasjon om så ekstremt mange mennesker. Alt maset om å få folk til å bli medlemmer, og fordelene de gir medlemmene, sier jo litt om hvor verdifull all denne infoen er. Den kan selges for gode penger, og når selskaper som Rema også begynner å tilby forsikring bør bjellene begynne å ringe. De har, i alle fall foreløpig, ikke lov til å bruke dataene fra handlingen din i forsikringsavtalene, men det er selvsagt det de ønsker å gjøre, akkurat som når If vil logge GPS-dataene dine for å "hjelpe deg å bli en bedre sjåfør" - det handler selvsagt om å finne ut så mye som mulig så de kan melke deg for mest mulig penger og unngå å betale ut forsikringer. Det synes du kanskje er helt greit. Men det store bildet er litt skumlere, for du har ingen kontroll på hvem som får tilgang til alle disse dataene om deg. Hva du handler (og dermed VELDIG mye om livsstilen din), hvem du snakker med, hva som påvirker deg osv osv osv. Folk aner ikke hvor mye makt som ligger i å vite så mye om så mange. Dette er data som både myndigheter og private selskaper sitter på, og de har ingen intensjoner om å bruke det til noe annet enn sin egen fordel. Selvsagt bruker de informasjonen til noe nyttig. Jeg jobber med mye av disse tingene innen markedsføring, så vet akkurat hvordan det fungerer. Poenget er at det samles mye informasjon om oss forbrukere på mange ulike måter, absolutt hele tiden. Det er andre ting jeg bekymrer meg langt mer for enn akkurat medlemskortene i butikken. Det er mao. ikke der jeg vil velge å "markere ståsted". Er glad for både rabatter og kuponger jeg får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #28 Del Skrevet 27. januar 2017 12 timer siden, chisandra skrev: Satser på å gli rett inn i USA nå, med Trumf-kortet mitt. Anonymkode: 65214...603 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 27. januar 2017 #29 Del Skrevet 27. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ingen slike medlemsskap. Ingenting kommer gratis og de gjør ikke dette for å være snille. Til syvende og sist er de bare ute etter penger og informasjon. Er ikke interessert i at butikkjeder som Rema eller Coop skal vite noe om meg. Anonymkode: 93161...3ec Ser ikke noe problem med at de kjenner til mine handlevaner når jeg får penger tilbake.. Coop har jeg tilgode litt over 3500 nå og hos Trumf har jeg litt mer, det er penger "i banken" jeg kan bruke om jeg trenger det.. Trumf spesielt hvor vi får poenger også på drivstoff blir det en del "tilbake" per år som jeg ikke trenger gjøre noe for å få annet enn å legge inn kortnummer på de bakkortene vi bruker så ordner det seg selv, coop har en tilsvarende ordning eller app hvor de scanner medlemsnummer - enkle "penger tilbake" slik jeg ser det, og ikke noe av det jeg handler er "hemmelig" i så måte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 27. januar 2017 #30 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) 11 timer siden, linsejesus skrev: Problemet er ikke at noen vet hva slags grønnsaker du liker, men at de har så ekstremt mye informasjon om så ekstremt mange mennesker. Alt maset om å få folk til å bli medlemmer, og fordelene de gir medlemmene, sier jo litt om hvor verdifull all denne infoen er. Den kan selges for gode penger, og når selskaper som Rema også begynner å tilby forsikring bør bjellene begynne å ringe. De har, i alle fall foreløpig, ikke lov til å bruke dataene fra handlingen din i forsikringsavtalene, men det er selvsagt det de ønsker å gjøre, akkurat som når If vil logge GPS-dataene dine for å "hjelpe deg å bli en bedre sjåfør" - det handler selvsagt om å finne ut så mye som mulig så de kan melke deg for mest mulig penger og unngå å betale ut forsikringer. Det synes du kanskje er helt greit. Men det store bildet er litt skumlere, for du har ingen kontroll på hvem som får tilgang til alle disse dataene om deg. Hva du handler (og dermed VELDIG mye om livsstilen din), hvem du snakker med, hva som påvirker deg osv osv osv. Folk aner ikke hvor mye makt som ligger i å vite så mye om så mange. Dette er data som både myndigheter og private selskaper sitter på, og de har ingen intensjoner om å bruke det til noe annet enn sin egen fordel. 1 time siden, linsejesus skrev: Det spiller selvsagt ingen rolle for deg om en fyr i Kiwi kikker gjennom hva du har handlet. Det er summen av all denne infoen om alle som handler, som gjør det skummelt. Alt maset om å registrere deg og bruke kort og apper viser jo hvor verdifull denne informasjonen er for dem, og for dem de selger den videre til. Kunnskap er makt, og både selskapenes og statenes makt bør begrenses. Det er utrolig naivt å anta at den ikke vil bli misbrukt. Naivt? Nei. Jeg mener at dere er paranoide. Hvem skal Rema 1000 selge mine handlevaner til? Og hvordan skal Rema kunne bruke handlevanene mine til å unngå å gi meg forsikring jeg ellers ville fått? Og hva slags informasjon er det så farlig at de har? Personnummer? E-postadresse? Telefonnummer? Nøyaktig hva er det dere er så redd for at skal skje? Det har jeg enda ikke fått noe svar på. Det eneste dere sier er at det er skummelt. Endret 27. januar 2017 av penny_ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #31 Del Skrevet 27. januar 2017 3 minutter siden, penny_ skrev: Naivt? Nei. Jeg mener at dere er paranoide. Hvem skal Rema 1000 selge mine handlevaner til? Og hvordan skal Rema kunne bruke handlevanene mine til å unngå å gi meg forsikring jeg ellers ville fått? Og hva slags informasjon er det så farlig at de har? Personnummer? E-postadresse? Telefonnummer? Nøyaktig hva er det dere er så redd for at skal skje? Det har jeg enda ikke fått noe svar på. Det eneste dere sier er at det er skummelt. Det du lister opp er jo informasjon som for de fleste er tilgjenglig via et kjapt google søk! Det er mye verre å tenke på all info som samles inn om en via nettsteder som dette, eller for ikke å snakke om twitter, Facebook, linedin osv Anonymkode: 79b4a...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 27. januar 2017 #32 Del Skrevet 27. januar 2017 1 time siden, linsejesus skrev: Det spiller selvsagt ingen rolle for deg om en fyr i Kiwi kikker gjennom hva du har handlet. Det er summen av all denne infoen om alle som handler, som gjør det skummelt. Alt maset om å registrere deg og bruke kort og apper viser jo hvor verdifull denne informasjonen er for dem, og for dem de selger den videre til. Kunnskap er makt, og både selskapenes og statenes makt bør begrenses. Det er utrolig naivt å anta at den ikke vil bli misbrukt. Helt enig, jeg misliker det sterkt. 8 minutter siden, penny_ skrev: Naivt? Nei. Jeg mener at dere er paranoide. Hvem skal Rema 1000 selge mine handlevaner til? Og hvordan skal Rema kunne bruke handlevanene mine til å unngå å gi meg forsikring jeg ellers ville fått? Og hva slags informasjon er det så farlig at de har? Personnummer? E-postadresse? Telefonnummer? Nøyaktig hva er det dere er så redd for at skal skje? Det har jeg enda ikke fått noe svar på. Det eneste dere sier er at det er skummelt. Som linsejesus skriver, det er summen av alt, dette gjelder ikke bare Rema 1000. Det gjelder selvsagt også nett-historikk, strømbruk (de nye smartmeterne), GPS, bomringer etc. etc. Absolutt alt er iferd med å bli overvåket, og siden dette skjer på alle hold, er jeg såpass paranoid at jeg aner en plan bak det. Hva denne planen er vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #33 Del Skrevet 27. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du lister opp er jo informasjon som for de fleste er tilgjenglig via et kjapt google søk! Det er mye verre å tenke på all info som samles inn om en via nettsteder som dette, eller for ikke å snakke om twitter, Facebook, linedin osv Anonymkode: 79b4a...e85 Haha.. godt poeng. Tenk hvor mange som raskt kan samle all info om dine forholdsproblemer, sexliv, dildopreferanser og hva du egentlig mener om svigermor. Også bekymrer man seg for at Rema samler informasjon om hvor ofte du kjøper sjokolade... Anonymkode: 94074...90c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 27. januar 2017 #34 Del Skrevet 27. januar 2017 14 minutter siden, penny_ skrev: Dette er data som både myndigheter og private selskaper sitter på, og de har ingen intensjoner om å bruke det til noe annet enn sin egen fordel. Nettopp, dette blir ikke brukt til VÅR fordel selv om vi er så dumme at vi tror det. Tror jeg kvitter meg med kortene gitt. Kom på at jeg har et bensinkort også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 27. januar 2017 #35 Del Skrevet 27. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Haha.. godt poeng. Tenk hvor mange som raskt kan samle all info om dine forholdsproblemer, sexliv, dildopreferanser og hva du egentlig mener om svigermor. Også bekymrer man seg for at Rema samler informasjon om hvor ofte du kjøper sjokolade... Anonymkode: 94074...90c Det er altså alle disse tingene sammen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 27. januar 2017 #36 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) 7 minutter siden, Den Lille Heksa skrev: Helt enig, jeg misliker det sterkt. Som linsejesus skriver, det er summen av alt, dette gjelder ikke bare Rema 1000. Det gjelder selvsagt også nett-historikk, strømbruk (de nye smartmeterne), GPS, bomringer etc. etc. Absolutt alt er iferd med å bli overvåket, og siden dette skjer på alle hold, er jeg såpass paranoid at jeg aner en plan bak det. Hva denne planen er vet jeg ikke. Nei, nettopp. Det er bare irrasjonell paranoia. 5 minutter siden, Den Lille Heksa skrev: Nettopp, dette blir ikke brukt til VÅR fordel selv om vi er så dumme at vi tror det. Tror jeg kvitter meg med kortene gitt. Kom på at jeg har et bensinkort også. Hva tror du butikkene bruker det til? Jo, for å få oss til å handle hos dem for at de skal tjene mer penger. Det er fordelen deres. Rabattene brukes for å lokke til seg kunder. Gulroten til kundene er rabattene, og det er faktisk en fordel for oss også. De gjør ikke dette fordi de har en ondsinnet plan om å overvåke livene våre for så å bruke det til et eller annet. Endret 27. januar 2017 av penny_ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #37 Del Skrevet 27. januar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjener ikke særlig mye på å ha dem uansett og liker ikke tanken på at de samler og beholder opplysninger om mine handlevaner. Hva sier dere om dette for deres egen del? Vurdert å avslutte medlemskapet selv? Anonymkode: 38f01...e0a Akkurat dette har jeg reflektert over lenge før det ble opplyst om at vi og vår handel ble kartlagt og lagret i butikkenes egne datalagringsarkiv. Trump kortet ble avsluttet i 2004. Kivi og Æ og andre medlemskort har jeg ikke. Unntaket er Coop kort, det har jeg og bruker. Æ gir 10 % på noen varer, altså en krone på hver hundredelapp du handler for, eller 10 kroner på hver tusenlapp. Er ikke 10 % avslag å selge seg og sine handlevaner billig? I tillegg så skal vi drasse på en hel mengde plastkort i lommeboken eller holde orden på mobilen og dra den frem i kassakøen samtidig som det skal betales. Nei, jeg gidder ikke være med på dette overalt og til enhver tid. Anonymkode: 9f5ab...2bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 27. januar 2017 #38 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat dette har jeg reflektert over lenge før det ble opplyst om at vi og vår handel ble kartlagt og lagret i butikkenes egne datalagringsarkiv. Trump kortet ble avsluttet i 2004. Kivi og Æ og andre medlemskort har jeg ikke. Unntaket er Coop kort, det har jeg og bruker. Æ gir 10 % på noen varer, altså en krone på hver hundredelapp du handler for, eller 10 kroner på hver tusenlapp. Er ikke 10 % avslag å selge seg og sine handlevaner billig? I tillegg så skal vi drasse på en hel mengde plastkort i lommeboken eller holde orden på mobilen og dra den frem i kassakøen samtidig som det skal betales. Nei, jeg gidder ikke være med på dette overalt og til enhver tid. Anonymkode: 9f5ab...2bb Jeg kan ikke se at jeg ofrer noe av mitt privatliv, så nei. Så langt denne måneden har jeg handlet for ca 1600 på Rema og spart ca 140. Rema har 10% på alle varer i helgen. Det hadde de også forrige helg. Det vil si 20% rabatt på 10-på-10. Du trenger ikke å dra frem mobilen for å få rabatt på Rema, så det er faktisk lettere enn å handle på Coop hvor du må skanne strekkoden. Eventuelt så er det like enkelt som på Rema om du bruker Coop mastercard, så unnskyldningene dine var rett og slett dårlig, men det er jo du som taper på det, så.. Endret 27. januar 2017 av penny_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #39 Del Skrevet 27. januar 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Æ gir 10 % på noen varer, altså en krone på hver hundredelapp du handler for, eller 10 kroner på hver tusenlapp. Er ikke 10 % avslag å selge seg og sine handlevaner billig? I tillegg så skal vi drasse på en hel mengde plastkort i lommeboken eller holde orden på mobilen og dra den frem i kassakøen samtidig som det skal betales. Nei, jeg gidder ikke være med på dette overalt og til enhver tid. Anonymkode: 9f5ab...2bb 10% av 100 kr er ikke 1 kr, da... regneferdighetene dine er ikke helt på topp. Anonymkode: e00c0...ba1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #40 Del Skrevet 27. januar 2017 1 time siden, penny_ skrev: Naivt? Nei. Jeg mener at dere er paranoide. Hvem skal Rema 1000 selge mine handlevaner til? Og hvordan skal Rema kunne bruke handlevanene mine til å unngå å gi meg forsikring jeg ellers ville fått? Og hva slags informasjon er det så farlig at de har? Personnummer? E-postadresse? Telefonnummer? Nøyaktig hva er det dere er så redd for at skal skje? Det har jeg enda ikke fått noe svar på. Det eneste dere sier er at det er skummelt. de kan se hvor usunne vaner du har og dermed økt risiko for å bli syk 😷 Anonymkode: f7599...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå