AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Håper noen har noen gode råd til meg. Hunden min på 6 måneder har de siste ukene gnagd masse på diverse i leilighet. Det går hardest utover lister/kommode/bord. Hun er 6 mnd gammel, og problemet ble verre ETTER hun hadde fått alle tennene sine. Nå må vi hele tiden sjekke at hun ikke får tak i noe hun kan ødelegge når vi drar ut (har ødelagt fjernkontroller, mobillader, lader til pc, en bok etc). Jeg tror verken hun er over- eller understimulert, da hun oppfører seg veldig bra når vi er tilstede og virker til å være i "balanse". Hun er aldri mer enn 4-5 timer alene. Til daglig er det nok mer 2-3 timer. Vi begynte tidlig med alene-hjemme trening, og da har det virket som om hun sov for det meste. Vi gir henne også noen leker og noe å tygge på når hun er alene. Vi har prøvd "anti chew spray", og hvit pepper der hun gnager, men det hjelper bare litt, og vi vil jo helst at hun skal slutte med det... Vi har en liten leilighet og soveromsdøren får hun selv opp, så hun kan ikke være noe annet sted enn kjøkkenet og stua. Anonymkode: 59311...6c9
The Kitten Skrevet 26. januar 2017 #2 Skrevet 26. januar 2017 Hva får hun har fysisk og ikke minst mental stimuli i løpet av en dag?
Dolly-Duck Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 Jeg vil anbefale deg å filme hunden når hun er alene hjemme, dersom det kun er da hunden ødelegger. Dette kan være så enkelt som at hun kjeder seg når hun er alene hjemme, eller det kan være separasjonsangst. Når du finner årsaken, er det mye lettere å finne løsningen.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 Hva inneholder en normal dag for dere? Hva slags rase er det? Anonymkode: d6bed...2d5
Howl Skrevet 27. januar 2017 #5 Skrevet 27. januar 2017 Gratulerer, du har en unghund. Men fra spøk til alvor - mange unghunder får rare diller for seg, og synes det er enda gøyere å makulere etter de har fått tenna sine enn før. Kanskje du må prøve annen type form for daglig stimuli? Får hun mest hjernetrim eller fysisk mosjon. Begge er forsåvidt viktig. Ellers er det bare å holde ut, og rydde unna så godt man kan. Men skjønner det er frustrerende når man har fått en makuleringsmaskin av en hund.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #6 Skrevet 27. januar 2017 12 timer siden, The Kitten skrev: Hva får hun har fysisk og ikke minst mental stimuli i løpet av en dag? Vi går 2 korte tisseturer morgen og kveld, og 2 lengre turer (enten med kasting av ball, gåtur i skogen, eller at hun bruker lang tid på å bare snuse rundt). På de lengre turene trener vi også litt på oppmerksomhet og å gå fint, sitte og vente.. Turene varierer fra 30 min-1 time. Det kan godt være hun får for lite mentalstimuli, vi leker med henne hver dag, trener litt hver dag(dette kunne vi gjort mer av) og har av og til godbit søk. Hun har også leker der det er utfordrende å få tak i godbitene. Har du andre tips til mental stimuli? Anonymkode: 59311...6c9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #7 Skrevet 27. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva inneholder en normal dag for dere? Hva slags rase er det? Anonymkode: d6bed...2d5 Det er en Corgi cardigan Anonymkode: 59311...6c9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #8 Skrevet 27. januar 2017 12 timer siden, Dolly-Duck skrev: Jeg vil anbefale deg å filme hunden når hun er alene hjemme, dersom det kun er da hunden ødelegger. Dette kan være så enkelt som at hun kjeder seg når hun er alene hjemme, eller det kan være separasjonsangst. Når du finner årsaken, er det mye lettere å finne løsningen. Har du brukt mobilen til å filme da eller? Tror ikke vi har noe annet som kan brukes... Hun er ok når vi drar og mistenker at hun kjeder seg når vi er borte. Anonymkode: 59311...6c9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #9 Skrevet 27. januar 2017 8 timer siden, Howl skrev: Gratulerer, du har en unghund. Men fra spøk til alvor - mange unghunder får rare diller for seg, og synes det er enda gøyere å makulere etter de har fått tenna sine enn før. Kanskje du må prøve annen type form for daglig stimuli? Får hun mest hjernetrim eller fysisk mosjon. Begge er forsåvidt viktig. Ellers er det bare å holde ut, og rydde unna så godt man kan. Men skjønner det er frustrerende når man har fått en makuleringsmaskin av en hund. Hun får nok fysisk mosjon og vi er flinke til å leke mye med henne. Vi trener litt hver dag, men dette kan vi nok gjøre mer av. Hun har også leker der godbitene er vanskelig å få tak i, samt at vi av og til har godbit søk. Har du flere tips til hva vi kan gjøre? Anonymkode: 59311...6c9
Tabris Skrevet 27. januar 2017 #10 Skrevet 27. januar 2017 Jeg ville laget en valpegrind hun kan være i når dere er borte. Så stor dere får til, men slik at dere skjermer av alt som kan ødelegges. Inni der kan dere ha soveplass/åpent bur, vann og tyggebein eller kanskje helst fryst kong når dere går. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #11 Skrevet 27. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun får nok fysisk mosjon og vi er flinke til å leke mye med henne. Vi trener litt hver dag, men dette kan vi nok gjøre mer av. Hun har også leker der godbitene er vanskelig å få tak i, samt at vi av og til har godbit søk. Har du flere tips til hva vi kan gjøre? Anonymkode: 59311...6c9 Du sier så. Men det du har er en krevende brukshund, så ikke se bort i fra at hunden krever mer enn dere gir. En brukshund er ikke en sofahund som kun trenger korte turer liksom. Anonymkode: 59006...84f
happiest Skrevet 27. januar 2017 #12 Skrevet 27. januar 2017 Noen ganger har mine hunder (1 + 2 år) ødelagt diverse sokker, en genser ol. Dette har de gjort mens de har vært alene og jeg har vært på jobb. Passer på at klærne ikke ligger så lett tilgjengelig og legger frem leker/gjemmer godis i leker slik de har annet å konsentrere seg om. Mulig tennende klør og at det er derfor den biter ting i stykker.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #13 Skrevet 27. januar 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier så. Men det du har er en krevende brukshund, så ikke se bort i fra at hunden krever mer enn dere gir. En brukshund er ikke en sofahund som kun trenger korte turer liksom. Anonymkode: 59006...84f Jeg er fullt klar over hva slags hund jeg har! Hva er poenget med å være spydig? Hva med å komme med et svar til det jeg faktisk spør etter? Hun er fremdeles ung og vi måtte faktisk justere ned lengden på langturene fordi det ble for mye for hun. God helg! Anonymkode: 59311...6c9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #14 Skrevet 27. januar 2017 5 timer siden, Tabris skrev: Jeg ville laget en valpegrind hun kan være i når dere er borte. Så stor dere får til, men slik at dere skjermer av alt som kan ødelegges. Inni der kan dere ha soveplass/åpent bur, vann og tyggebein eller kanskje helst fryst kong når dere Takk for tips, skal se om vi får tak i en slik Ts. Anonymkode: 59311...6c9
The Kitten Skrevet 27. januar 2017 #15 Skrevet 27. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi går 2 korte tisseturer morgen og kveld, og 2 lengre turer (enten med kasting av ball, gåtur i skogen, eller at hun bruker lang tid på å bare snuse rundt). På de lengre turene trener vi også litt på oppmerksomhet og å gå fint, sitte og vente.. Turene varierer fra 30 min-1 time. Det kan godt være hun får for lite mentalstimuli, vi leker med henne hver dag, trener litt hver dag(dette kunne vi gjort mer av) og har av og til godbit søk. Hun har også leker der det er utfordrende å få tak i godbitene. Har du andre tips til mental stimuli? Anonymkode: 59311...6c9 Ser dere har godbitsøk, her er det populært å ha litt godbitsøk på tur av og til. Vet ikke om dere gjør det eller om dere alltid har godbitsøk inne? Noe annet som er populært her er å pakke en godbit inn i et gammel håndkle. Varier gjerne hvordan dere bretter det sammen, eller rull det sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå