AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Hei! Om noen mnd skal jeg opp til fagprøve i barne- og ungdomsarbeiderfaget, så derfor lurer jeg litt på om noen her har vært igjennom det samme og har noen eksempel på fagprøver? Gjerne fra skole/SFO. Jobber på småtrinnet og SFO nå, og har jobbet på småbarnsavdeling i bhg tidligere, men blir nok så jeg tar selve fagprøven på skole. Har søkt litt på nettet, men egentlig bare funnet eksempel på fagprøver i barnehage og på ungdomsklubb. Begynner å bli litt nervøs for dette, så vil gjerne høre om noen har erfaringer! Hvordan var dagene lagt opp og hvilke oppgaver fikk du? Anonymkode: 93909...93e
Siri_H Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 Jeg er veileder for lærlingene på min arbeidsplass og har gått gjennom mange fagprøver med dem opp gjennom årene. Strengt tatt er alle fagprøver konfidensielle, dvs. at de ikke skal deles under eller etter fagprøven er gjennomført. Lærlingene har heller ikke lov å fortelle videre akkurat hva de ble prøvet i. Jeg gir derfor heller meg generell info om type oppgaver, enn direkte eksempler. Min erfaring er at lærlingene får oppgaver som de kjenner fra før. Jeg, som veileder, informerer nemda om hvordan ting er lagt opp på denne læreplassen og nemda tar hensyn til dette når de lager fagprøven. 1. dag får man utdelt fagprøven av nemda, og får anledning til å stille spørsmål. Man har så 7,5 timer på å skrive og planlegge. Dag 2 er det gjennomføring, det har variert veldig hvor mye nemda er inne og observerer. Noen ganger har de vært der neste hele dagen, men som oftest kommer de på oppgitte klokkeslett, når det er avtalt at lærlingen skal gjennomføre oppgavene sine. Utenom selve oppgavene som skal gjennomføres er resten av dagen en vanlig arbeidsdag. Dag 3 skal lærlingen evaluere seg selv i 4 timer, så kommer nemda og har en samtale på ca 1 time med lærlingen. Her er det mulig å snakke seg opp en karakter dersom nemda er i tvil og lærlingen kan gi uttrykk for at han/hun kan mer enn det som har kommet fram i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen. Mange sliter mer med å uttrykke seg skriftlig og derfor er denne samtalen gull verdt hvis man vil vise hva man kan. Nemda spør noen spørsmål, men er ikke ute etter å ta deg på noe du ikke kan. Det er ikke et avhør/ en muntlig eksamen. Du kan velge om veileder skal være med på denne samtalen. Etter denne samtalen får du beskjed om du har bestått eller ikke. Når det gjelder oppgavene som blir gitt har det, i min erfaring, alltid vært 3 oppgaver. Hos oss er det (nesten) alltid en observasjonsoppgave. I tillegg er det gjerne en mindre oppgave (rope opp i klassen, veilede i påkledning, gjennomføre et måltid osv.) som ikke skal planlegges og evalueres i så stor grad. Til sist er det ofte en større oppgave, hvor det stilles krav til god planlegging, at man knytter opp mot faget og pensum og evaluerer på en god måte. Dette kan f.eks. være gjennomføring av en formingsaktivitet, fysisk aktivitet e.l. Det varierer hvor konkrete oppgaver man får, noe ganger har nemda vært veldig konkret på hva som skal gjennomføres, andre ganger er det mer opp til lærlingen (men da må man kunne argumentere for hvorfor man har valgt det man har valgt). De fleste oppgavene har vært lagt til SFO tid, da det er lettere å gjennomføre frie aktiviteter her enn i skoletiden. Men det har hendt en sjelden gang at en av oppgavene (f.eks observasjon) blir lagt til skoledagen. Av alle jeg har vært veileder for en det kun en som ikke besto. Hun besto gang nr 2 i stedet. Lykke til, husk at fagprøvenemda er opptatt av å se hva du kan, og henger seg lite opp i hva du ikke kan. Men husk å ha fokus på fagligheten! 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 På 27.1.2017 den 11.59, Siri_H skrev: Jeg er veileder for lærlingene på min arbeidsplass og har gått gjennom mange fagprøver med dem opp gjennom årene. Strengt tatt er alle fagprøver konfidensielle, dvs. at de ikke skal deles under eller etter fagprøven er gjennomført. Lærlingene har heller ikke lov å fortelle videre akkurat hva de ble prøvet i. Jeg gir derfor heller meg generell info om type oppgaver, enn direkte eksempler. Min erfaring er at lærlingene får oppgaver som de kjenner fra før. Jeg, som veileder, informerer nemda om hvordan ting er lagt opp på denne læreplassen og nemda tar hensyn til dette når de lager fagprøven. 1. dag får man utdelt fagprøven av nemda, og får anledning til å stille spørsmål. Man har så 7,5 timer på å skrive og planlegge. Dag 2 er det gjennomføring, det har variert veldig hvor mye nemda er inne og observerer. Noen ganger har de vært der neste hele dagen, men som oftest kommer de på oppgitte klokkeslett, når det er avtalt at lærlingen skal gjennomføre oppgavene sine. Utenom selve oppgavene som skal gjennomføres er resten av dagen en vanlig arbeidsdag. Dag 3 skal lærlingen evaluere seg selv i 4 timer, så kommer nemda og har en samtale på ca 1 time med lærlingen. Her er det mulig å snakke seg opp en karakter dersom nemda er i tvil og lærlingen kan gi uttrykk for at han/hun kan mer enn det som har kommet fram i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen. Mange sliter mer med å uttrykke seg skriftlig og derfor er denne samtalen gull verdt hvis man vil vise hva man kan. Nemda spør noen spørsmål, men er ikke ute etter å ta deg på noe du ikke kan. Det er ikke et avhør/ en muntlig eksamen. Du kan velge om veileder skal være med på denne samtalen. Etter denne samtalen får du beskjed om du har bestått eller ikke. Når det gjelder oppgavene som blir gitt har det, i min erfaring, alltid vært 3 oppgaver. Hos oss er det (nesten) alltid en observasjonsoppgave. I tillegg er det gjerne en mindre oppgave (rope opp i klassen, veilede i påkledning, gjennomføre et måltid osv.) som ikke skal planlegges og evalueres i så stor grad. Til sist er det ofte en større oppgave, hvor det stilles krav til god planlegging, at man knytter opp mot faget og pensum og evaluerer på en god måte. Dette kan f.eks. være gjennomføring av en formingsaktivitet, fysisk aktivitet e.l. Det varierer hvor konkrete oppgaver man får, noe ganger har nemda vært veldig konkret på hva som skal gjennomføres, andre ganger er det mer opp til lærlingen (men da må man kunne argumentere for hvorfor man har valgt det man har valgt). De fleste oppgavene har vært lagt til SFO tid, da det er lettere å gjennomføre frie aktiviteter her enn i skoletiden. Men det har hendt en sjelden gang at en av oppgavene (f.eks observasjon) blir lagt til skoledagen. Av alle jeg har vært veileder for en det kun en som ikke besto. Hun besto gang nr 2 i stedet. Lykke til, husk at fagprøvenemda er opptatt av å se hva du kan, og henger seg lite opp i hva du ikke kan. Men husk å ha fokus på fagligheten! Dette visste jeg ikke! På min arbeidsplass har vi en perm med alle fagprøvene til de som har gått opp, noen har til og med fagprøveteksten sin med i permen. Selv gikk jeg opp til fagprøven i fjor, jeg jobber i barnehage så jeg husker dessverre ikke hvordan fagprøve for skolen så ut. Lykke til, TS! Anonymkode: ef52e...597 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #4 Skrevet 15. april 2024 Hvordan skriver man observasjonsoppgave? Anonymkode: f3d8c...7ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå