AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Hei! Jeg har begynt å tenke på å skaffe meg hund, har ikke hatt mulighet til det tidligere pga.bosituasjonen min. Om et år skal jeg flytte og har da tenkt å skaffe meg hund. Det jeg lurer på er hva slags rase dere vil anbefale meg? Jeg har lite erfaring med hunder fra før, men er forberedt på å bruke en del tid på hunden. Har vurdert å satse på en omplasseringshund, fordi jeg tror at en valp kanskje kan bli for krevende som førstegangshund. Har sett på tidligere tråder at det ofte handler om hva slags type person man selv er når man skal velge hund, så derfor skriver jeg litt om meg selv her: Jeg er 22 år gammel, utdannet pedagog. Har ikke barn selv, men har ofte barn rundt meg, så det er viktig at hunden er "familievennlig". Jeg jobber en del så det er viktig at hunden kan klare seg alene hjemme, samtidig er jeg glad i å gå på turer på fritiden, så det gjør ikke noe om hunden liker aktivitet. Det er et stort pluss om hunden er allergivennlig og intelligent. Noen som har noen tips? takk på forhånd! Anonymkode: 1f366...d49
Gjest Gaea Skrevet 26. januar 2017 #2 Skrevet 26. januar 2017 (endret) Det er mange raser som kan passe, og anbefaler deg å tenke nøye omkring hvor mye tid du vil bruke på hunden hver dag (mosjon, hjernetrim), om det er noen egenskaper du vil ha/absolutt ikke vil ha, og så videre. De mest lettlærte hundene er ofte brukshunder som trenger mye aktivitet, og at hunden klarer seg alene er noe som må jobbes med gradvis og målrettet uavhengig av rase. Men det første jeg tenkte på basert på det lille du har skrevet er puddel - familievennlig, intelligent og aktiv (men ikke helt som border collie f.eks.), allergivennlig. Må være forberedt på en del pelsstell da. Endret 26. januar 2017 av Gaea
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 Les deg opp mye før du skaffer deg hund. Hvis du er mye med barn så ikke la de leke med valpen når du ikke er til stede, barn og valpelek kan føre til aggresjon, selv om valpen ikke blir ertet på. Da vil hunden hate barn og det vil aldri endre seg. Kanskje omplassrringshund hadde vært bra som førstegangshund ja, med riktig oppdragelse osv sjekk solplassen. Anonymkode: 4a8c4...c97
Serana Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 Dersom du vil ha en voksen omplasseringshund, så kan det være lurt å kontakte et av senterene som driver med det. Da forteller du om deg selv og litt om hva du søker i en hund, så hjelper de deg til å finne en som passer med deg og de kjenner ofte hundene nok til at de vet hva "problemer" hunden kanskje har. I tillegg får du møte hunden noen ganger før du tar den med deg hjem på en prøveperiode, slik at du blir litt kjent med den først. Det er dessuten tryggere å gå via FOD-gården eller Solplassen f.eks, enn å ta i mot en av de mange omplasseringshundene man finner på Finn.no, man vet jo aldri hva man får eller hvilke problemer det viser seg at hunden kan ha i ettertid.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Skrevet 26. januar 2017 Dansk-svensk gårdshund. Beste rasen som finnes Herlig familiehund og ekstremt lettlært og dressurvennlig. Anonymkode: e6f72...f3c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 Husk at hvis du skal ha en omplasseringshund må du vite at den har gått overens med barn før, ellers får du det mye vanskeligere enn med en valp. Har selv en malteser som førstegangshund, og hun er super med barn. Ville ikke gjort det med tanke på sikkerheten til hunden, men min hund kunne lett vært sammen med små barn uten tilsyn. Jeg tror det er fordi hun har vært vant til små barn fra hun var valp, og derfor har hun lært hvordan barn fungerer Anonymkode: eedc5...def
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 Vil anbefale Tunge hundepensjonat. Hun som driver det virker som hun har et godt øye for hviiken hund som passer til hvilke mennesker. Jeg fikk min første hund der. Anonymkode: d5de8...f06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå