AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Hva tenker du om folk som stiller seg til doms over andre mennesker og dømmer dem som usikket som foreldre bare fordi de har en diagnose, er uføre eller på AAP. Hva tenker du om folk som mener at arbeidsevne og morsevne er det samme og at de syke som vil ha barn da enten snylter eller kommer til å utsette barnet for omsorgssvikt og et begredelig liv? Hva tenker du om folk som sier at gravide skal abortere barna de alt har i magen av samme grunner? Kan man si at sånne folk har gudskomplekser og trenger psykolog for å få bearbeidet dem? Anonymkode: be878...52a 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #2 Skrevet 26. januar 2017 Jeg tenker at dem sikkert er lei av å forsørge folk som er for late til å jobbe og samtidig skal ha tilfredsstilt egen egoisme som å ha barn som de ikke burde være i stand til å ha da de ikke har arbeidsevne. Anonymkode: 33e7c...4a6 22
Gjest Else-Britt Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 (endret) Jeg tenker de har noen gode poenger, spesielt det med arbeidsevne og morsevne. Og det er klart at også psykisk helse spiller en stor rolle for hvor god jobb man kan gjøre som forelder. Jeg syns ikke vi skal degenerere alle sånne debatter til et spørsmål om "gode og onde mennesker", bare fordi enkelte føler seg tråkket på tærne med en gang noen stiller kritiske spørsmål om hva som helst. Endret 26. januar 2017 av Else-Britt
Gjest Superbruker7 Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 (endret) Hadde det vært sånn at foreldrene alltid visste best så hadde man ikke hatt barnevernet. Når det er sagt så håper jeg ingen lar KG avgjøre om man skal bli forelder eller om man skal ta abort. Endret 26. januar 2017 av Superbruker7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Skrevet 26. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at dem sikkert er lei av å forsørge folk som er for late til å jobbe og samtidig skal ha tilfredsstilt egen egoisme som å ha barn som de ikke burde være i stand til å ha da de ikke har arbeidsevne. Anonymkode: 33e7c...4a6 Så du mener folk som er arbeids!ufør ikke skal ha rett på et normalt liv i den grad de kan som alle andre? Hva vil du at de skal gjøre for å være "passende" syke i dine øyne? Anonymkode: be878...52a 2
Gjest noe tilfeldig Skrevet 26. januar 2017 #6 Skrevet 26. januar 2017 Akkurat nå, Superbruker7 skrev: Hadde det vært sånn at foreldrene alltid visste best så hadde man ikke hatt barnevernet. Når det er sagt så håper jeg ingen lar KG avgjøre om man skal blir forelder eller om man skal ta abort. se der ja, første konstruktive innlegget jeg har lest fra deg så langt! Jeg aner et potensiale her.
Gjest Else-Britt Skrevet 26. januar 2017 #7 Skrevet 26. januar 2017 (endret) 3 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev: se der ja, første konstruktive innlegget jeg har lest fra deg så langt! Jeg aner et potensiale her. Kanskje du bør lære deg forskjellen mellom "enig med Raven.WritingDesk" og "konstruktivt". At noen for første gang sier noe du er enig i betyr ikke at det er første gangen de sier noe kontruktivt. Ikke vær trangsynt. Endret 26. januar 2017 av Else-Britt
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #8 Skrevet 26. januar 2017 5 minutter siden, Else-Britt skrev: Jeg tenker de har noen gode poenger, spesielt det med arbeidsevne og morsevne. Og det er klart at også psykisk helse spiller en stor rolle for hvor god jobb man kan gjøre som forelder. Jeg syns ikke vi skal degenerere alle sånne debatter til et spørsmål om "gode og onde mennesker", bare fordi enkelte føler seg tråkket på tærne med en gang noen stiller kritiske spørsmål om hva som helst. Det er en million grunner til at folk står utenfor arbeidslivet. Noen av de grunnene er ikke forlignelig med barn, andre er det. Når alle skjæres over en kam, blir det akkurat det samme som at jeg skulle si til deg: jeg syns ikke du er skikket til å få barn fordi du er tjukk og stygg. Da kan det være barnet ditt blir det også. Og da kan det bli mobbet, og hvis det blir mobbet kan det senere blirusmisbruker og ende i rennesteinen, om ikke barnevernet tar det fra deg fordi du er kanskje så tjukk at du ikke klarer reise deg fra sofaen for å hjelpe barnet ditt når det setter fyr på gardinen. Anonymkode: be878...52a 3
Gjest noe tilfeldig Skrevet 26. januar 2017 #9 Skrevet 26. januar 2017 3 minutter siden, Else-Britt skrev: Kanskje du bør lære deg forskjellen mellom "enig med Raven.WritingDesk" og "konstruktivt". At noen for første gang sier noe du er enig i betyr ikke at det er første gangen de sier noe kontruktivt. Ikke vær trangsynt. Jeg kan forskjellen så du trenger ikke belære meg. Det var et bevisst ordvalg, for å si det sånn.
Gjest Superbruker7 Skrevet 26. januar 2017 #10 Skrevet 26. januar 2017 1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev: se der ja, første konstruktive innlegget jeg har lest fra deg så langt! Jeg aner et potensiale her. Eventuelt er det du som begynner å modnes? Går du tilbake og ser på innleggene jeg har postet så er du sikkert mer enig i dem nå enn første gang du leste dem. Er gjerne sånn med de litt dypere tekstene, man forstår ikke alt med en gang. Noe som også gjør at postene mine blir mer og mer interessante desto flere ganger man leser dem.
Gjest Else-Britt Skrevet 26. januar 2017 #11 Skrevet 26. januar 2017 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en million grunner til at folk står utenfor arbeidslivet. Noen av de grunnene er ikke forlignelig med barn, andre er det. Når alle skjæres over en kam, blir det akkurat det samme som at jeg skulle si til deg: jeg syns ikke du er skikket til å få barn fordi du er tjukk og stygg. Da kan det være barnet ditt blir det også. Og da kan det bli mobbet, og hvis det blir mobbet kan det senere blirusmisbruker og ende i rennesteinen, om ikke barnevernet tar det fra deg fordi du er kanskje så tjukk at du ikke klarer reise deg fra sofaen for å hjelpe barnet ditt når det setter fyr på gardinen. Anonymkode: be878...52a Hvem er det som sier at alle skal skjæres over en kam? Jeg kan ikke se noen andre enn trådstarter som gjør det. 8 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev: Jeg kan forskjellen så du trenger ikke belære meg. Det var et bevisst ordvalg, for å si det sånn. Ja, jeg ser du sier det... Endret 26. januar 2017 av Else-Britt
Gjest antbug Skrevet 26. januar 2017 #12 Skrevet 26. januar 2017 Nei til det siste. Noen ganger blander folk seg sikkert for mye i ting de ikke forstår eller har noe med, men jeg tror det kan være lurt å tenke over det hvis folk du kjenner kommer til deg og sier at de er i tvil om omsorgsevnen din. Kanskje de tar feil og bare er ute etter å ødelegge, men det kan også være du som ikke har god nok forståelse av hva det faktisk vil kreve av deg å få barn. Hvis de kjenner deg godt kan det være at de ser hva som vil bli problematisk. Hva jeg tenker om dem: de som stiller spørsmålstegn ved andres omsorgsevne basert på diagnose kan være inne på noe, men det kommer selvfølgelig helt an på diagnosen og hvor hardt rammet vedkommende er. Samme med de som er skeptiske pga uføre eller AAP. Da kommer det også an på diagnose og om personen vil være i stand til å forsørge seg selv og barnet. De som mener at arbeidsevne og morsevne er det samme kan ta helt feil. Mange er utmerkede mødre selv om de ikke jobber, men for å være en god mor må være i stand til å forsørge seg selv og barnet med trygden sin, følge opp barnet på en god måte og ta seg godt av det. En som er syk bør helst ha en stabil partner med god omsorgsevne ved sin side. I noen tilfeller er kanskje abort den beste løsningen. Hvis både moren og faren er uskikket til å ta seg av barnet, for eksempel. Og hvis det ligger i kortene at de vil bli fratatt omsorgen når barnet blir født. Det synes i alle fall jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #13 Skrevet 26. januar 2017 Enig med trådstarter; " Kan man si at sånne folk har gudskomplekser og trenger psykolog for å få bearbeidet dem?" JA! For å si det slik, er disse folka som skriker om slike ting er mindre egnet som foreldre, enn de de skal ha så sterke meninger om! Anonymkode: c2fc1...b71
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #14 Skrevet 26. januar 2017 2 minutter siden, Else-Britt skrev: Hvem er det som sier at alle skal skjæres over en kam? Jeg kan ikke se noen andre enn trådstarter som gjør det. Tenker du finner en god del eksempler på det her og i alle tilsvarende tråder, og det samme eksisterer uten tvil også i det virkelige liv. Så jeg lurer: er folk så forbannet trang i nøtta at de tror at INGEN som er syk eller har en diagnose kan være en god forelder og gi barnet en god oppvekst? Og at det faktisk er mulig og være ute av stand til å være i arbeidslivet men allikevel være i stand til å være forelder fordi rammene rundt de to tingene er helt ulike. Anonymkode: be878...52a 2
Gjest Else-Britt Skrevet 26. januar 2017 #15 Skrevet 26. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenker du finner en god del eksempler på det her og i alle tilsvarende tråder, og det samme eksisterer uten tvil også i det virkelige liv. Så jeg lurer: er folk så forbannet trang i nøtta at de tror at INGEN som er syk eller har en diagnose kan være en god forelder og gi barnet en god oppvekst? Og at det faktisk er mulig og være ute av stand til å være i arbeidslivet men allikevel være i stand til å være forelder fordi rammene rundt de to tingene er helt ulike. Anonymkode: be878...52a Men dette er jo en problemstilling du har diktet opp selv. Hvordan skal noen andre kunne svare på dette?
Gjest noe tilfeldig Skrevet 26. januar 2017 #16 Skrevet 26. januar 2017 15 minutter siden, Superbruker7 skrev: Eventuelt er det du som begynner å modnes? Går du tilbake og ser på innleggene jeg har postet så er du sikkert mer enig i dem nå enn første gang du leste dem. Er gjerne sånn med de litt dypere tekstene, man forstår ikke alt med en gang. Noe som også gjør at postene mine blir mer og mer interessante desto flere ganger man leser dem. Hahahaha!
Aamu Skrevet 26. januar 2017 #17 Skrevet 26. januar 2017 Tenker bare at de ikke kjenner vedkommende og ikke har grunnlag for å uttale seg om slikt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #18 Skrevet 26. januar 2017 Skeptisk. De som lever på alle former for trygd har jo åpenbart neppe spesielt god økonomi eller livet på stell for øvrig, slik jeg ser det. De aller fleste diagnoser som fører til varig uførhet er alvorlige; enten mentalt eller kroppslig. Visste du forresten at livssituasjon ofte går i arv? Tygg litt på den, barnets beste, og ikke bare ditt eget egoistiske behov for barn. Anonymkode: f9142...95d 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #19 Skrevet 26. januar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener folk som er arbeids!ufør ikke skal ha rett på et normalt liv i den grad de kan som alle andre? Hva vil du at de skal gjøre for å være "passende" syke i dine øyne? Anonymkode: be878...52a Vedkommende mener vel at det eneste uføre skal gjøre, er å ligge i sengen 24/7 og hyle høyt av smerter Anonymkode: e6ee5...b30 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #20 Skrevet 26. januar 2017 2 minutter siden, Else-Britt skrev: Men dette er jo en problemstilling du har diktet opp selv. Hvordan skal noen andre kunne svare på dette? Nei, det er ikke en problemstilling jeg har "diktet opp". Slutt å ødelegge tråden min. Anonymkode: be878...52a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå