Gå til innhold

Hvorfor er SKAM så populært?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt over 30, og vi snakket mye om sex i den alderen skammingene er. Tror det er veeeldig normalt. Er mer unormale de som ikke gjorde det.

Anonymkode: c1dac...f3f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 26.1.2017 den 16.00, Elseby13 skrev:

Det er ingenting nytt over denne serien, temaene er tatt opp tusenvis av ganger før. Mobbing, skole, venner, forelskelse, kroppspress osv osv finnes i haugevis av serier blant annet mange amerikanske serier. Hvorfor er dette så stort?? Kan noen forklare?

På 26.1.2017 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det ligger et betydelig press her. Man skal liksom like SKAM, og ser man ikke på det, eller liker det ikke, så er man gjerne en outsider som blir sett rart på. Det er slik dagens samfunn fungerer. Det er synd.

Jeg er helt enig med TS, serien er på ingen måte nyskapende, disse temaene er godt representert i et utall antall TV-serier og filmer.

Men noen ganger er det noen spesielle serier som treffer og blir veldig populære.

Anonymkode: 0bbce...7d4

Det er ikke noe press til å like skam i min omgangskrets, ei heller aldri hørt om det. Jeg var sen med å se det for det fristet aldri, fikk aldri annen kommentar på det at det burde jeg pga det var veldig bra.

Angående at den ikke er nyskapende eller at det andre serier som er like i Amerika. Jeg personlig har ikke sett en serie fra Amerika som skildrer det så godt som SKAM gjør, ei heller annen norsk m/europeisk serie. Men det skal jo sies at jeg ikke har sett alt som finnes da 😊

Anonymkode: 62d25...582

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det serien gjøre så bra er å sette fokus nettopp på den voldsomme sex-fikseringen som er blant ungdom i dag, og spesielt på kroppsfikseringen. Som SKAM skaperen Julie Andem sier, da hun var ung lå man med gutter for å oppleve kjærlighet og få seg kjæreste. I dag ligger jenter med gutter for å bli populære på instagram. SKAM skal vise hvordan en del ungdom har det I DAG! Og få ungdom til å bli bevisst dette og å diskutere det. Poenget med SKAM er ikke å få oss voksne til å si æsj og fysj, dette er bare ekkelt, og sånn var det ikke da JEG var ung ;) Tror du har missforstått litt..

Anonymkode: ae4a1...2af

Jeg sitter liksom bare med hakeslepp når jeg ser det, eller når jeg får høre om noe som helst som angår denne sex-fikseringen blant ungdom idag. En venn av meg som er på min alder (45), fortalte at jenter som er 20 år yngre enn han vil ligge med han på fest, og han syns det er helt motbydelig. Jeg er bare sjokkert og klarer ikke forholde meg til det. Jeg orker iallefall ikke se det på film.
Jeg hadde kjæreste når jeg var 15, som jeg også hadde sex med, og er nok også idag mye løsere på tråden enn endel kvinner jeg kjenner, så det er ikke det at jeg egentlig er prippen heller. Men dette nye føler jeg ikke handler om sex egentlig....? Det er noe annet? De ligger med gutter for å bli populære på instagram og altså ikke fordi de ønsker å ha sex. Det er kanskje det jeg reagerer på, det blir som en slags prostitusjon?

Anonymkode: e3593...015

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter liksom bare med hakeslepp når jeg ser det, eller når jeg får høre om noe som helst som angår denne sex-fikseringen blant ungdom idag. En venn av meg som er på min alder (45), fortalte at jenter som er 20 år yngre enn han vil ligge med han på fest, og han syns det er helt motbydelig. Jeg er bare sjokkert og klarer ikke forholde meg til det. Jeg orker iallefall ikke se det på film.
Jeg hadde kjæreste når jeg var 15, som jeg også hadde sex med, og er nok også idag mye løsere på tråden enn endel kvinner jeg kjenner, så det er ikke det at jeg egentlig er prippen heller. Men dette nye føler jeg ikke handler om sex egentlig....? Det er noe annet? De ligger med gutter for å bli populære på instagram og altså ikke fordi de ønsker å ha sex. Det er kanskje det jeg reagerer på, det blir som en slags prostitusjon?

Ja, og nettopp derfor er det bra at man lager en serie som også omhandler dette (blant myye annet også da). Dette får jenter og gutter til å diskutere og resonnere rundt temaene. Og det er nettopp det som har skjedd. Har fulgt litt med på kommentarfeltet etter skam episodene og inne på en skam FB side, og der diskuterer ungdom alt fra ufrivillig sex og sexpress på gutter og jenter, ja for gutter føler et vel så stort sexpress i dag som jenter, til det voldsomme fokuset på utseende og det å være "perfekt" og å vise seg frem hele tiden.

Starten på sesong 2 viser tydelig dette. Vi ser ting gjennom hovedpersonen Nooras øyne, den feministiske, tøffe, selvstendige og nesten "anti-sex" jenta som er steil på sine prinsipper. Men hun ender opp med å falle for "føkkboy" William, som faktisk viser seg å ha gode kvaliteter på bunnen. Og det er en befriende side ved skam. Ingen av karakterene er feilfrie, selv ikke Noora. Alle gjør feil, men lærer noe og utvikler seg gjennom sesongen. Skam forsøker å lette på presset ungdom føler, presset om at alle skal være så perfekte. Serien prøver også å gi ungdom med små og store problemer redskap til å finne ut av ting. Om det er snakk om nakenbilder på avveie, utfrysning fra vennegjengen, seksuell legning, religion eller psykisk lidelser, blir alle temaer behandlet med klokskap og får oss til å tenke.

Jeg er selv mor til tenåringer, og ser veldig godt presset og vanskeligheter som ungdom i dag sliter med. Noe av dette er ganske likt det jeg selv opplevde som ungdom, men mye har også forandret seg. F.eks hadde vi ikke en så realistisk og bra serie som skam :)

Endret av Trimsi
Skrevet
56 minutter siden, Trimsi skrev:

Ja, og nettopp derfor er det bra at man lager en serie som også omhandler dette (blant myye annet også da). Dette får jenter og gutter til å diskutere og resonnere rundt temaene. Og det er nettopp det som har skjedd. Har fulgt litt med på kommentarfeltet etter skam episodene og inne på en skam FB side, og der diskuterer ungdom alt fra ufrivillig sex og sexpress på gutter og jenter, ja for gutter føler et vel så stort sexpress i dag som jenter, til det voldsomme fokuset på utseende og det å være "perfekt" og å vise seg frem hele tiden.

Starten på sesong 2 viser tydelig dette. Vi ser ting gjennom hovedpersonen Nooras øyne, den feministiske, tøffe, selvstendige og nesten "anti-sex" jenta som er steil på sine prinsipper. Men hun ender opp med å falle for "føkkboy" William, som faktisk viser seg å ha gode kvaliteter på bunnen. Og det er en befriende side ved skam. Ingen av karakterene er feilfrie, selv ikke Noora. Alle gjør feil, men lærer noe og utvikler seg gjennom sesongen. Skam forsøker å lette på presset ungdom føler, presset om at alle skal være så perfekte. Serien prøver også å gi ungdom med små og store problemer redskap til å finne ut av ting. Om det er snakk om nakenbilder på avveie, utfrysning fra vennegjengen, seksuell legning, religion eller psykisk lidelser, blir alle temaer behandlet med klokskap og får oss til å tenke.

Jeg er selv mor til tenåringer, og ser veldig godt presset og vanskeligheter som ungdom i dag sliter med. Noe av dette er ganske likt det jeg selv opplevde som ungdom, men mye har også forandret seg. F.eks hadde vi ikke en så realistisk og bra serie som skam :)

Ok, det høres jo bra ut hvis serien virkelig er kritisk til all kropps- og sexfikseringen. For meg så virket det bare som om serien spekulerer i dette, men jeg har jo ikke egentlig gitt den en sjanse heller.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det høres jo bra ut hvis serien virkelig er kritisk til all kropps- og sexfikseringen. For meg så virket det bare som om serien spekulerer i dette, men jeg har jo ikke egentlig gitt den en sjanse heller.

Serien spekulerer nok ikke, men den prøver å beskrive det å være ungdom i dag på godt og vondt, på en realistisk måte. Men serien er befriende fri for moralisering... noe amerikanske serier ofte er fulle av. Mulig mye i SKAM kan virke sjokkerende på enkelte voksne som så Beverly Hills 90210, eller disney ungdomsserier for den saks skyld. Der var ungdom gjerne enten slemme eller snille, nerder eller populære :glare: og det var gjerne voksne som var de kloke. I SKAM finnes det knapt voksne, ja foruten "Dr Skrulle", som er et karikert, morsomt og lite realistisk element som faktisk kommer med et par gode råd. Ellers er det ungdom selv som hjelper hverandre, som gir hverandre gode råd og som stiller opp når noen trenger det. 

Nå har serien også tatt for seg spiseforstyrrelser og kroppsideal på en fin måte, men det kommer garantert en sesong som har hovedfokus på dette. Og som den ene frittalende muslimske Sana i jentegjengen sier, "norske jenter bytter sex mot penger, popularitet og bekreftelse hver dag, du er kanskje ikke enig i verdiene bak det, det er ikke jeg heller, men du kan ikke late som om dette er nytt for deg, det er din kultur! Så hvis du synes den er så gæren foreslår jeg at du går ut å endrer på den istedet for å sitte her å kritisere". Litt å tenke på for noen og enhver ;)

Skrevet
2 minutter siden, Trimsi skrev:

Serien spekulerer nok ikke, men den prøver å beskrive det å være ungdom i dag på godt og vondt, på en realistisk måte. Men serien er befriende fri for moralisering... noe amerikanske serier ofte er fulle av. Mulig mye i SKAM kan virke sjokkerende på enkelte voksne som så Beverly Hills 90210, eller disney ungdomsserier for den saks skyld. Der var ungdom gjerne enten slemme eller snille, nerder eller populære :glare: og det var gjerne voksne som var de kloke. I SKAM finnes det knapt voksne, ja foruten "Dr Skrulle", som er et karikert, morsomt og lite realistisk element som faktisk kommer med et par gode råd. Ellers er det ungdom selv som hjelper hverandre, som gir hverandre gode råd og som stiller opp når noen trenger det. 

Nå har serien også tatt for seg spiseforstyrrelser og kroppsideal på en fin måte, men det kommer garantert en sesong som har hovedfokus på dette. Og som den ene frittalende muslimske Sana i jentegjengen sier, "norske jenter bytter sex mot penger, popularitet og bekreftelse hver dag, du er kanskje ikke enig i verdiene bak det, det er ikke jeg heller, men du kan ikke late som om dette er nytt for deg, det er din kultur! Så hvis du synes den er så gæren foreslår jeg at du går ut å endrer på den istedet for å sitte her å kritisere". Litt å tenke på for noen og enhver ;)

Det er egentlig ikke det at det er moralsk feil. Hvis jeg hadde inntrykk av at de virkelig likte å ha sex, og det var derfor de gjorde det, så hadde jeg ikke reagert i det hele tatt, for sex er jo fantastisk. Men det er som sagt dette at de føler seg nødt til å gjøre det av diverse grunner, og at denne kulturen har nådd ungdommer er jo bare forferdelig trist, og det gjør meg forbanna. Men det er jo "vår" kultur, sant det. Egentlig er det slik i alle kulturer, også den muslimske. Kvinner bytter sex mot husfred daglig rundtom i de tusen hjem, og unge jenter "selges" i ekteskap. Sukk.

Gjest Axl Rose
Skrevet

Har aldri sett det, og kommer aldri til å se det. Har viktigere ting å gjøre enn å se på tenårings serie. Er populært for unge jenter og kvinner. For de kjenner seg vel igjen ;) 

Gjest Superbruker7
Skrevet
På 1/26/2017 den 16.00, Elseby13 skrev:

Det er ingenting nytt over denne serien, temaene er tatt opp tusenvis av ganger før. Mobbing, skole, venner, forelskelse, kroppspress osv osv finnes i haugevis av serier blant annet mange amerikanske serier. Hvorfor er dette så stort?? Kan noen forklare?

Det er jo nettopp fordi serien spiller på de samme strengene som andre serier som har vært populære at serien er populær. 

Ungdomsserier er blant de enkleste formene for serier siden det ikke kreves noe originalitet for at serien skal bli populær. 

Skrevet
På 29.1.2017 den 17.13, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig ikke det at det er moralsk feil. Hvis jeg hadde inntrykk av at de virkelig likte å ha sex, og det var derfor de gjorde det, så hadde jeg ikke reagert i det hele tatt, for sex er jo fantastisk. Men det er som sagt dette at de føler seg nødt til å gjøre det av diverse grunner, og at denne kulturen har nådd ungdommer er jo bare forferdelig trist, og det gjør meg forbanna. Men det er jo "vår" kultur, sant det. Egentlig er det slik i alle kulturer, også den muslimske. Kvinner bytter sex mot husfred daglig rundtom i de tusen hjem, og unge jenter "selges" i ekteskap. Sukk.

Ja, det er på mange måter trist at 16-17 åringer føler at de bør ha sex, men slik var det også da jeg var ung for flere tiår siden. Så dette har nok ikke forandret seg så mye.. Jeg var 16 år da jeg hadde sex for første gang, og det var mye for å få det "overstått". Jeg valgte nærmest ut typen jeg ønsket skulle bli min første (han var en del eldre enn meg), og selv om han ønsket noe mer var ikke jeg interessert. Jeg har aldri angret på dette valget, men det var heldigvis ikke så mange flere jeg prøvde ut sex med før jeg fant min nåværende ektemann som jeg har vært sammen med siden jeg var 18 år :) 

I SKAM er det tilfeller der de unge er i tillitsfulle forpliktende kjærlighetsforhold når de har sex, det er et tilfelle der en jente hadde sex for første gang i veldig tidlig alder, og angrer voldsomt, og det er et tilfelle der en jente velger ut skolens mest populære gutt når hun vil ha sex første gang. Dette er nok realiteten for mange, og det er bra at serien problematiserer, og setter søkelys på disse tingene. De gjør det med realisme, fintfølelse og med en dose humor. Ungdom føler mye press i dag på mange forskjellige områder. Ofte utenfra, men kanskje aller mest fra seg selv. 

Muslimsk tradisjon og praksis når det kommer til samliv er jo ganske variert ut i fra hvilken kultur/land du kommer fra, og det skal bli veldig spennende å følge den muslimske jenta i SKAM når hun får en egen sesong. Der er det mye å ta opp. Jeg kjenner flere unge muslimske jenter (og foreldrene deres) her jeg bor, og de fleste tar det som en selvfølge å få velge ektemann selv. Allikevel har familien og miljøet rundt muslimsk ungdom ofte mer de skulle ha sagt når det kommer til stykket, det gjelder alt fra valg av livssyn, hvilken utdannelse du tar, til samlivsform. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at de som er på den alderen kan like serien, men at 40-50-åringer får noe ut av det forstår jeg lite av. Det blir som at jeg som 40-åring skulle sett på Drømmehagen og likt det.

Anonymkode: b2e8a...3d9

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at de som er på den alderen kan like serien, men at 40-50-åringer får noe ut av det forstår jeg lite av. Det blir som at jeg som 40-åring skulle sett på Drømmehagen og likt det.

Anonymkode: b2e8a...3d9

Det var ikke akkurat noe godt eksempel... Jeg har da sett flere barne og ungdomsfilmer/serier sammen med mine barn som har gitt meg mye. De kan gi meg en god kunstnerisk opplevelse, filmen har lært meg noe nytt om mennesker og verden rundt meg, eller det har først og fremst vært snakk om "bare" god underholdning. På samme måte kan vi sitte med våre barn og se en film som i utgangspunktet var beregnet på voksne, men som våre (store barn) har hatt stor glede av.  

Men jeg skjønner godt at ikke voksne, eller unge for den saks skyld ikke liker denne serien. Dette kan ha noe med at man ikke har interesse, evt ikke klarer å sette seg inn i hvordan ungdom har det i dag. Full forståelse for det :)  Men man kan ikke komme bort fra at håndverket og det kunstneriske uttrykket i SKAM er meget bra, alt fra ide, manus, klipp, til musikkbruken. At serien beskriver det å være ung i dag på en veldig bra måte, at den tar opp viktige temaer og at skuespillerprestasjonene er imponerende. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...