Gjest Elseby13 Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Det er ingenting nytt over denne serien, temaene er tatt opp tusenvis av ganger før. Mobbing, skole, venner, forelskelse, kroppspress osv osv finnes i haugevis av serier blant annet mange amerikanske serier. Hvorfor er dette så stort?? Kan noen forklare?
Sirah Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 Mye er nok pga måten den blir publisert på. Man får hele tiden små "drypp", enten i form av klipp, tekstmeldinger, instagramposter osv osv. Derfor holdes interessen oppe. 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 3 timer siden, Elseby13 skrev: Det er ingenting nytt over denne serien, temaene er tatt opp tusenvis av ganger før. Mobbing, skole, venner, forelskelse, kroppspress osv osv finnes i haugevis av serier blant annet mange amerikanske serier. Hvorfor er dette så stort?? Kan noen forklare? Måten det er gjort på er så uendelig mange ganger bedre enn i amerikanske serier, hvor avstanden fra realiteten er så stor at det bare er tragisk. Skam er på langt nær dokumentarisk i sin realisme, men likevel treffer det så mye mer enn de fleste andre ungdomsserier, som sensurerer virkeligheten kraftig. Anonymkode: 49a22...a4c 10
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Skrevet 26. januar 2017 Jeg tror det ligger et betydelig press her. Man skal liksom like SKAM, og ser man ikke på det, eller liker det ikke, så er man gjerne en outsider som blir sett rart på. Det er slik dagens samfunn fungerer. Det er synd. Jeg er helt enig med TS, serien er på ingen måte nyskapende, disse temaene er godt representert i et utall antall TV-serier og filmer. Men noen ganger er det noen spesielle serier som treffer og blir veldig populære. Anonymkode: 0bbce...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #6 Skrevet 26. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det ligger et betydelig press her. Man skal liksom like SKAM, og ser man ikke på det, eller liker det ikke, så er man gjerne en outsider som blir sett rart på. Det er slik dagens samfunn fungerer. Det er synd. Jeg er helt enig med TS, serien er på ingen måte nyskapende, disse temaene er godt representert i et utall antall TV-serier og filmer. Men noen ganger er det noen spesielle serier som treffer og blir veldig populære. Anonymkode: 0bbce...7d4 Om jeg kjenner på noe press er det mot å ikke se på skam. Det nyskapende ligger i at dette faktisk føles som om noen lever disse livene. Anonymkode: 5c615...ecc
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #7 Skrevet 26. januar 2017 Føler bare det er en serie jeg. At ungdommer lever seg inn kan jeg skjønne, men ikke voksne folk. Anonymkode: c1dac...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #8 Skrevet 26. januar 2017 Jeg såg nettopp alle sesongene av skam, på fire dager (har vørt syk). Jeg har hørt så mye om skam, og så mange har anbefalt serien til meg, men det har aldri fristet. Det er snakk om videregående elever, dette angår ikke meg tenkte jeg. Men der tok jeg feil, jeg gørrkoste meg gjennom hele serien. Forskjellen på dette, og alle de amerikanske seriene som tar opp samme tema, er realismen. Voksne folk ser ikke en serie, fordi de blir sett rart på om de ikke gjør det, ikke hadde vi brydd oss om det heller. Anonymkode: c204d...c7e 1
Athene Skrevet 26. januar 2017 #9 Skrevet 26. januar 2017 Både jeg og mannen elsket Skam. Tross at vi er godt voksne, og i tunge akademiske stillinger. På respektive arbeidsplasser var det delt. Mange hadde ikke sett det, en del hadde prøvd og likte det ikke og en del var hekta og fulgte med. Kan love at vår omgangskrets er såpass selvstendige at de ikke liker noe bare fordi andre gjør det. Det er underholdning. Underholdning handler om preferanser. Faktum er at serien engasjerer. Jeg sluttet for mange år siden å analysere hva jeg liker og ikke liker, og ikke minst hva jeg burde like og ikke like. Liker jeg det ser jeg det, og står for det. 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #10 Skrevet 26. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det ligger et betydelig press her. Man skal liksom like SKAM, og ser man ikke på det, eller liker det ikke, så er man gjerne en outsider som blir sett rart på. Det er slik dagens samfunn fungerer. Det er synd. Jeg er helt enig med TS, serien er på ingen måte nyskapende, disse temaene er godt representert i et utall antall TV-serier og filmer. Men noen ganger er det noen spesielle serier som treffer og blir veldig populære. Anonymkode: 0bbce...7d4 Jeg var skeptisk. Jeg pleier aldri å se på serier som "alle" ser på. Pleier ikke å like de. Så jeg føler aldri noen press på å like noe. Men etter 2 sesonger hvor jeg bare hadde hørt om hvor bra det var tenkte jeg at jeg skulle prøve å se det en fredag jeg var syk. Og jeg ble hekta. Så hele sesong 1 og 2 på en helg. Temaene i Skam er ikke nyskapende. Men måten det blir fortalt på er nyskapende. Anonymkode: d1fff...56d 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #11 Skrevet 26. januar 2017 Det som tiltaler meg ved serien er at regissør har våget å dvele lenge ved øyeblikk mellom mennesker som gir det hele litt mer dybde og nærhet til karakterene. I tillegg synes jeg de har vært utrolig flinke til å plukke musikk og bruke musikken for alt hva den er verdt til å understreke stemningen i øyeblikket. Jeg synes f.eks denne scenen er blitt veldig fin og stemningsfull. Det hadde den ikke blitt om de ikke hadde våget å dra den ut i tid og lydsette den med den nyyydelige låta "Grizzly Man" av Rockettothesky. Fra 12:45 og ut låta: http://skam.p3.no/episoder/sesong-2/episode-10/ Anonymkode: 4ffb0...603
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #12 Skrevet 26. januar 2017 Skam er så absolutt en serie laget for 15-16 åringer. Serien oser av tenåringsproblemer, tenåringsfølelser, tenåringshumor og tenåringsspråk Men på samme måte som voksne kan ha glede av en bra animasjonsfilm, egentlig er beregnet på barn, eller en 12 åring kan like en film som egentlig er laget for voksne, er SKAM en serie som kan fungere for alle. Den beskriver veldig godt det å være ungdom, den tar opp små og store problemer og temaer. Den viser hvordan vennskap, åpenhet og det å kommunisere hjelper til med å løse vanskeligheter. Den er svært realistisk. Både replikker, karakterenes utseende og væremåte er overbevisende, og serien bruker humor på en befriende måte. Så er musikk bruken genial da... og filming, lyssetting og klipp er på et høyt nivå, til tross for at klippene spilles inn bare et par uker før de sendes. Castingen er også svært bra, og det er lagt veldig mye jobb i manus. Et halvt år med dybdeintervjuer av ungdom fra hele landet gjør at temaer og dialogen blir veldig autentisk. Skuespillerne bruker egne ord, slang og klær, de får være med å utforme rollene sine, og komme med innspill. Grunnen til at SKAM har blitt så populær i resten av verden har nok mye med at den er befriende lite "amerikansk" i formen. Utlendinger, og spesielt amerikanere er helt sjokkert over at det faktisk er tenåringer som spiller tenåringer!!! At karakterene er kvisete, bruker normale klær (samme klær flere ganger ) og at de spiller så realistisk. At det ikke er masse action og voldsomme scener, men at det faktisk kan være pauser mellom hver gang noen snakker, at de kan snakke i munnen på hverandre og at det vises mye nærbilder av spesielt hovedpersonen. Måten SKAM vises på er selvfølgelig også helt unik, og veldig nyskapende. Klippene som kommer ut ligger nært opp til nåtiden, og man kan derfor bruke helt ny musikk, referanser til nye serier, filmer etc og andre aktuelle ting. Er et av klippene fra en fest kl to om natten, kommer klippet da. Er det en chat som foregår rett etter skolen mellom noen av karakterene, leser vi det akkurat når den kommer ut. Spenningen med når neste filmklipp, insta eller snap chat kommer, gjør at man fort blir veldig hekta. Jeg synes serien er veldig bra, og jeg skjønner godt at den "tar av" også i utlandet. Et par millioner kinesere drømmer om å feriere i Norge, Sør amerikanere har en drøm om å studere i Norge, australiere elsker norsk musikk, noen tusen russere ønsker å lære seg norsk, og en masse amerikanere digger det norske fenomenet russ Synes det er litt morsomt jeg... Anonymkode: ae4a1...2af 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #13 Skrevet 26. januar 2017 Jeg er godt voksen og hører at andre på min alder også liker den, så jeg prøvde å se den men syns bare det var vulgært og pinlig. Introen er bare ekkel, og en av de første replikkene er "Siden når ble man sammen etter en blowjob?" Virker som det bare handler om puling puling puling, min ungdomstid var iallefall ikke slik. Anonymkode: e3593...015
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #14 Skrevet 26. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er godt voksen og hører at andre på min alder også liker den, så jeg prøvde å se den men syns bare det var vulgært og pinlig. Introen er bare ekkel, og en av de første replikkene er "Siden når ble man sammen etter en blowjob?" Virker som det bare handler om puling puling puling, min ungdomstid var iallefall ikke slik. Anonymkode: e3593...015 Tenkte jeg skulle gi den en sjanse til, men gir opp bare få minutter inn når noen sender et bilde av puppene sine på mobil som blir kommentert med "Hallo de var jævlig nice!" av en jente....? Hvaslags verden har dette blitt? Syns bare det er ekkelt. Anonymkode: e3593...015 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #15 Skrevet 27. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det nyskapende ligger i at dette faktisk føles som om noen lever disse livene. Og da har jo produsentene gjort jobben sin, når de klarer å lage en serie/film som fenger såpass at de lurer folk til å tro at dette er ekte. Bevares, serien er bra den, men den er enormt hypet, og med god drahjelp fra mediene, blir det til slutt opplest og vedtatt hvor genial serien er. Så får vi se da, ut fra det som skrives og snakkes om serien, bør den være høyaktuell for Emmy Awards. Anonymkode: 0bbce...7d4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #16 Skrevet 27. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og da har jo produsentene gjort jobben sin, når de klarer å lage en serie/film som fenger såpass at de lurer folk til å tro at dette er ekte. Bevares, serien er bra den, men den er enormt hypet, og med god drahjelp fra mediene, blir det til slutt opplest og vedtatt hvor genial serien er. Så får vi se da, ut fra det som skrives og snakkes om serien, bør den være høyaktuell for Emmy Awards. Anonymkode: 0bbce...7d4 Med tanke på alt søppelet som har vunnet en Emmy, så er absolutt Skam godt nok, dersom man hadde vurdert ikke-amerikanske serier der. Er det noen som er blitt lurt til å tro det er ekte? Anonymkode: 50595...efa
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #17 Skrevet 28. januar 2017 På 27.1.2017 den 0.58, AnonymBruker skrev: Tenkte jeg skulle gi den en sjanse til, men gir opp bare få minutter inn når noen sender et bilde av puppene sine på mobil som blir kommentert med "Hallo de var jævlig nice!" av en jente....? Hvaslags verden har dette blitt? Syns bare det er ekkelt. Anonymkode: e3593...015 Med disse to kommentarene (om blowjob, puling og puppebilder) skjønner jeg at du har startet med sesong 2 Jeg ville så absolutt startet med sesong 1 hvis jeg var deg, kanskje du ville sett litt annerledes på det.. Men ja, det er en del sex-prat i serien, spesielt i sesong 2. Nå er det lenge siden jeg var 16-17 år, men selv da pratet jeg og venninnene mine om gutter og sex. Det serien gjøre så bra er å sette fokus nettopp på den voldsomme sex-fikseringen som er blant ungdom i dag, og spesielt på kroppsfikseringen. Som SKAM skaperen Julie Andem sier, da hun var ung lå man med gutter for å oppleve kjærlighet og få seg kjæreste. I dag ligger jenter med gutter for å bli populære på instagram. SKAM skal vise hvordan en del ungdom har det I DAG! Og få ungdom til å bli bevisst dette og å diskutere det. Poenget med SKAM er ikke å få oss voksne til å si æsj og fysj, dette er bare ekkelt, og sånn var det ikke da JEG var ung Tror du har missforstått litt.. Anonymkode: ae4a1...2af 2
Nefarian Skrevet 28. januar 2017 #18 Skrevet 28. januar 2017 På 27.1.2017 den 0.53, AnonymBruker skrev: Jeg er godt voksen og hører at andre på min alder også liker den, så jeg prøvde å se den men syns bare det var vulgært og pinlig. Introen er bare ekkel, og en av de første replikkene er "Siden når ble man sammen etter en blowjob?" Virker som det bare handler om puling puling puling, min ungdomstid var iallefall ikke slik. Anonymkode: e3593...015 Her er en liten video, en av veldig mange som er laget, som beskriver litt av hva Skam handler om. Kanskje du forstår poenget med serien bedre? 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #19 Skrevet 28. januar 2017 7 minutter siden, Nefarian skrev: Her er en liten video, en av veldig mange som er laget, som beskriver litt av hva Skam handler om. Kanskje du forstår poenget med serien bedre? Ooo, nå fikk jeg lyst å se den på nytt. Masse jeg har glemt! Anonymkode: d1fff...56d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #20 Skrevet 28. januar 2017 Ofte handler det ikke om historien er bra, men om utførelsen er det. Klarer man å engasjere, vekke følelser, vise noe på en kreativ måte osv så kan noe bli bra, selv om temaene er kjedelige og oppbrukte. Anonymkode: af4ec...8d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå