rox Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Har flere rosebusker som får utrolig flotte og mange roser, og flere av de har blomstret enten i laaaaang tid eller i flere omganger. Den siste satte nye knopper helt til oktober. Men de har blitt neglisjert av tidligere huseier i flere år, og har alt for lange grener og noe rotskudd. Har klippet av avblomstrede stilker hele tiden. I år skal jeg beskjære de kraftig for å få grenene i orden igjen. Leser det bør gjøres på våren pga mindre fare for soppangrep osv. Men nå ser jeg at flere av grenene har begynt å få skudd, til tross for frost forrige uke! Bør jeg beskjære de nå, eller vente lenger til det helt sikkert er frostfritt? Vet ikke hva slags rosetyper det er, men de får store, flotte blomster i mørk rød, guloransj og rosa. En småblomstret hvit. Bor i Bergen.
Juniper Skrevet 26. januar 2017 #2 Skrevet 26. januar 2017 På Østlandet heter det seg i hvert fall at man ikke skal beskjære roser før bjørka har "museører" (store knopper). Det har å gjøre med at kuttflater øker sjansen for at de fryser tilbake og ødelegges om det kommer en ny runde kulde. En del gammeldagse roser blomstrer på fjordårets skudd, og du vil redusere blomstringen kraftig om du beskjærer de. Remonterende moderne roser tåler det greit.
Frøkensina Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 Her står det at man skal vente til etter siste frostnatt, så det er nok for tidlig å beskjære nå. https://www.nrk.no/livsstil/slik-bor-rosebusken-beskjaeres-1.8093399 4 minutter siden, Juniper skrev: På Østlandet heter det seg i hvert fall at man ikke skal beskjære roser før bjørka har "museører" (store knopper). Det har å gjøre med at kuttflater øker sjansen for at de fryser tilbake og ødelegges om det kommer en ny runde kulde. En del gammeldagse roser blomstrer på fjordårets skudd, og du vil redusere blomstringen kraftig om du beskjærer de. Remonterende moderne roser tåler det greit. Ja nettopp. Takk for det siste tipset! 1
Infinity Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 Du må fjerne rotskuddene helt, ellers tar de fort over. De fleste roser tåler helt fint å bli beskjære kraftig, og du kan også kontrollere retningen du vil at stilkene skal vokse ved å skråkutte rett over et nyskudd som går i ønsket retning. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Skrevet 26. januar 2017 3 timer siden, Juniper skrev: På Østlandet heter det seg i hvert fall at man ikke skal beskjære roser før bjørka har "museører" (store knopper). Det har å gjøre med at kuttflater øker sjansen for at de fryser tilbake og ødelegges om det kommer en ny runde kulde. En del gammeldagse roser blomstrer på fjordårets skudd, og du vil redusere blomstringen kraftig om du beskjærer de. Remonterende moderne roser tåler det greit. Som barn lærte jeg at bjørka hadde museører når bladene akkurat såvidt hadde begynt å springe ut, så bladene var bittesmå. (Mindre enn ekte museører, for dem som har hatt mus nære nok til å bedømme størrelsen. ) Jeg vil forresten tro at rådet om rosebeskjæring og museører gjelder over hele landet, siden poenget er at det er trygt å beskjære når våren har kommet så langt at bjørka har museører, uansett om det er i mars eller sent i mai, avhengig av hvor i landet man er. Anonymkode: eb167...d89
rox Skrevet 1. februar 2017 Forfatter #6 Skrevet 1. februar 2017 Tusen takk for svar! Da venter jeg en stund. Jeg er forberedt på at kraftig beskjæring mest sannsynlig vil gjøre at sommeren blir mager på roser. Men det trengs, så det er en liten pris å betale.
Rumle Skrevet 2. februar 2017 #7 Skrevet 2. februar 2017 (endret) På 26.1.2017 den 14.56, rox skrev: Har flere rosebusker som får utrolig flotte og mange roser, og flere av de har blomstret enten i laaaaang tid eller i flere omganger. Den siste satte nye knopper helt til oktober. Men de har blitt neglisjert av tidligere huseier i flere år, og har alt for lange grener og noe rotskudd. Har klippet av avblomstrede stilker hele tiden. I år skal jeg beskjære de kraftig for å få grenene i orden igjen. Leser det bør gjøres på våren pga mindre fare for soppangrep osv. Men nå ser jeg at flere av grenene har begynt å få skudd, til tross for frost forrige uke! Bør jeg beskjære de nå, eller vente lenger til det helt sikkert er frostfritt? Vet ikke hva slags rosetyper det er, men de får store, flotte blomster i mørk rød, guloransj og rosa. En småblomstret hvit. Bor i Bergen. Jeg bor sånn ca. i samme område som du og har masse roser Det lønner seg i alle fall og vente til du er rimelig sikker på at det ikke kommer mer frost, ofte er det når museørene kommer frem på bjørken, ja Det har ingenting å si om de kommer med skudd nå, de kommer med nye etterpå Klipp ned alle rotskudd som du finner, de bare suger næring. Det kommer an på hvilke sorter roser du har om de kommer til å blomstre mye eller ikke etter kraftig beskjæring. Engangsblomstrende roser vil nok ikke blomstre noe særlig, men de fleste andre vil nok blomstre ganske bra likevel. Prøv å tynn ut noen av de eldste grenene, og de aller tynneste/svake. Kutt ned til fine og friske skudd, og vær obs på hvilken vei skuddene går, på den måten kan du "styre" rosen noe selv Jeg gjødsler med hønsegjødsel og kukompost blandet med jord. Det finnes andre alternativer også, men dette er min favoritt i alle fall. Hiver gjerne på litt skjellsand om jeg har også Google/ søk på youtube etter riktig beskjæring av roser - det er masse flotte tips å hente der Endret 2. februar 2017 av Rumle 1
Juniper Skrevet 2. februar 2017 #8 Skrevet 2. februar 2017 Med "rotskudd" så mener vi altså skudd som kommer fra under podestedet. Det er vanlig å pode de foredlede rosene på en livskraftig rot av noen ulike slag. Om den rota greier å sende opp egne skudd vil den konkurere ut planta som er podet på. Skudd fra "rota" som kommer fra over podestedet (som ideelt sett skal være plantet litt dypt) er ikke noe å bekymre seg over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå