AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Jeg. Blir. Så. Irritert. Har en sønn som vi helst skulle hatt barnehageplass for når han er 10 måneder. Jeg må tilbake på jobb, og mannen min har ikke mulighet til å ta sine 10 uker pappaperm pga hans jobbsituasjon. Vi bor i Oslo og søkte barnehageplass da han var to måneder gammel... nå skal jeg snart begynne å jobbe igjen og alle barnehagene i området er fulle. Tror vi har kontaktet 10-12 stykker. Ingen har ledig plass. Jeg skjønner at det ikke er bare-bare, men med all den skatten vi betaler her i landet forventer jeg egentlig at det skal være mulig å tilby plass til de som ønsker det. Har hørt om flere som har fått plass utenom det ordinære opptaket, men det har ikke vi fått til... hvordan er det i så fall man får til dette? Skjønner ingenting jeg. Ikke engang private barnehager har noe å tilby... Anonymkode: b893a...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #2 Skrevet 26. januar 2017 Sånn som jeg har forstått det, varierer det fra bydel til bydel i Oslo, så kan hende dere kan få noe i en annen bydel? Ikke optimalt, men bedre enn ingenting... Alternativt ty til dagmamma, men siden dere ikke får kontantstøtte enda blir det fort en dyr fornøyelse 😑 Anonymkode: df7f6...a02 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 Har dere bare lett i nærheten der dere bor? Jeg kjenner flere som har fått det til i Oslo, men det har medført vanvittig mange telefonsamtaler til forskjellig bydeler og betraktelig lengre reisevei.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg. Blir. Så. Irritert. Har en sønn som vi helst skulle hatt barnehageplass for når han er 10 måneder. Jeg må tilbake på jobb, og mannen min har ikke mulighet til å ta sine 10 uker pappaperm pga hans jobbsituasjon. Vi bor i Oslo og søkte barnehageplass da han var to måneder gammel... nå skal jeg snart begynne å jobbe igjen og alle barnehagene i området er fulle. Tror vi har kontaktet 10-12 stykker. Ingen har ledig plass. Jeg skjønner at det ikke er bare-bare, men med all den skatten vi betaler her i landet forventer jeg egentlig at det skal være mulig å tilby plass til de som ønsker det. Har hørt om flere som har fått plass utenom det ordinære opptaket, men det har ikke vi fått til... hvordan er det i så fall man får til dette? Skjønner ingenting jeg. Ikke engang private barnehager har noe å tilby... Anonymkode: b893a...2b1 Inntaket går gjennom barnehagekontoret. Ja, vi fikk plasser til barna utenom opptaket, fordi vi har spesielle behov. Ble ordnet raskt og effektivit etter legeerklæring. Anonymkode: 098fc...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Skrevet 26. januar 2017 Jeg er så utrolig lei av folk som klager på at de ikke får barnhageplass akkurwt når det passer dem. Du har valgt å få barn, i den beregningen ligger det også at det ikke er sikkert dere får barnehageplass når det passer, og det må dere ta høyde for økonomisk. Skatten du betaler har allerede bekostet svangerskapsomsorg, fødsel, helsesøster, vaksiner til barnet og permisjon til deg. Slutt å klage, det eneste du kan kalge på er manglende planleggingsevne. Fra deg og mannen. Ikke det offentlige. Anonymkode: 204d0...0ef 17
Puny Skrevet 26. januar 2017 #6 Skrevet 26. januar 2017 Per nå er det 9 ledige småbarnsplasser i Oslo. De er i bydel Ullern, s. Nordstrand og i bydel Nordstrand. Aner ikke om noen av de er villige til å ta inn et ti mnd. gammelt barn. Det er veldig kjipt ja at det skal være SÅ vanskelig å få plass. Det gjør jo at det store presset på sykehusene rundt barnehageopptaket fortsetter. Det er jo ikke så greit å få barn som ikke passer med bhg. opptak... Jeg for min del skulle veldig gjerne ønsket å vært hjemme med mitt kommende barn i 18 mnd. men føler meg veldig tvunget til å takke ja til plass i august, når jeg ser hvor vanskelig det er å få plass utenom opptak...
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #7 Skrevet 26. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så utrolig lei av folk som klager på at de ikke får barnhageplass akkurwt når det passer dem. Du har valgt å få barn, i den beregningen ligger det også at det ikke er sikkert dere får barnehageplass når det passer, og det må dere ta høyde for økonomisk. Skatten du betaler har allerede bekostet svangerskapsomsorg, fødsel, helsesøster, vaksiner til barnet og permisjon til deg. Slutt å klage, det eneste du kan kalge på er manglende planleggingsevne. Fra deg og mannen. Ikke det offentlige. Anonymkode: 204d0...0ef Herlighet 🙄 kanskje jeg skal planlegge å få kreft når jeg blir 67 år da, for da har jeg jobbet hele livet og betalt nok skatt til å finansiere min egen behandling 🙄 man kan ikke alltid planlegge når man får barn, så dette handler ikke om dårlig planlegging fra vår side! Det er sikkert flere hundre andre i samme situasjon og ikke alle har råd til å gå hjemme uten lønn. Vi prøver nå å finne en dagmamma, men det er ikke noe vi egentlig ønsker. Ingen pedagogisk opplegg, ingen kontroll på hvem man egentlig har ansatt osv... ts Anonymkode: b893a...2b1 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #8 Skrevet 26. januar 2017 Kinkig, men sånn er det jo av og til. Noen forslag: * Søk plass i en annen bydel. (Sjekk på Oslo kommunes hjemmeside etter ledige plasser som også tar så små barn. Vet jo at de fleste kun tar fra ett år.) * Kan mannen være hjemme en dag eller to i uka? Da slipper du dagmamma alle dagene i uka, hvis det er det du ikke har så lyst på. * Avtal med en i samme situasjon. (Kanskje fra barselgruppa?) Da kan dere begge jobbe 50 % og passe hverandres barn den andre tiden. Fra mnd etter barnet fyller ett får dere 6000 i kontantstøtte. (Fra august økes denne til 7500) Halv lønn pluss kontantstøtte blir ikke så verst kanskje? * Ulønnet permisjon fra jobben + være dagmamma for noen andres barn. Det går seg til. Og plutselig dukker det opp en ledig plass til dere også. (Forhåpentligvis.) Lykke til:) Anonymkode: 26b70...63a 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #9 Skrevet 26. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: (…) Det er sikkert flere hundre andre i samme situasjon og ikke alle har råd til å gå hjemme uten lønn. Vi prøver nå å finne en dagmamma, men det er ikke noe vi egentlig ønsker. Ingen pedagogisk opplegg, ingen kontroll på hvem man egentlig har ansatt osv... ts Anonymkode: b893a...2b1 Pedagogisk opplegg? Barnet ditt er 10 måneder! Hva trenger et 10 måneder gammelt barn? Det trenger trygghet, omsorg, mat og hvile. Ikke pedagogisk opplegg. Anonymkode: c4c29...37b 11
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #10 Skrevet 26. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pedagogisk opplegg? Barnet ditt er 10 måneder! Hva trenger et 10 måneder gammelt barn? Det trenger trygghet, omsorg, mat og hvile. Ikke pedagogisk opplegg. Anonymkode: c4c29...37b Nei nei, men fint om dagmammaen kan et par barnesanger og kan leke litt med barnet osv... ikke bare stirre i veggen. Anonymkode: b893a...2b1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #11 Skrevet 26. januar 2017 Vi fikk plass utenom ordinært opptak. Det er jo alltid noen som flytter etc. Det var ikke noe poeng å ringe og mase på ulike barnehager, alt går hjennom kommunens ventelister (i min kommune). Jeg fulgte med som en hauk hver gang de skulle oppdatere listene. På nettsidene til kommunen, når jeg logget meg inn på søknadssidene, kunne jeg klikke meg inn på sidene til hver barnehage for å se antall søkere på venteliste. Jeg byttet til den barnehagen der det var færrest folk, og sjekket igjen senere om andre hadde fått kortere ventelister i mellomtiden. På denne måten fikk vi etterhvert plass - men huff, det var mye stress..... Anonymkode: 31381...84a 1
lalaB Skrevet 26. januar 2017 #12 Skrevet 26. januar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei nei, men fint om dagmammaen kan et par barnesanger og kan leke litt med barnet osv... ikke bare stirre i veggen. Anonymkode: b893a...2b1 Det er vel en selvfølge, og du bruker jo ikke en dagmamma som du ikke får et godt inntrykk av. Jeg ville heller sendt babyen min til dagmamma når den er så liten, fremfor i barnehage. Det er høyt stressnivå i barnehager med mange barn og voksne. Hos en dagmamma vil det være en fast voksen som kanskje har 3-4 barn hos seg. Jeg hadde iallfall aldri vært i tvil! Og så hadde jeg søkt barnet over i barnehage i to-årsalderen. 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #13 Skrevet 26. januar 2017 Har dere søkt om å få overført pappapermen over til deg? Ved særskilte tilfeller kan man få det. Hvis ikke så bør virkelig pappaen legge seg i selen for å få tatt ut permisjonen som arbeidsgiver ikke kan nekte han... Anonymkode: ee744...964 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #14 Skrevet 26. januar 2017 38 minutter siden, lalaB skrev: Det er vel en selvfølge, og du bruker jo ikke en dagmamma som du ikke får et godt inntrykk av. Jeg ville heller sendt babyen min til dagmamma når den er så liten, fremfor i barnehage. Det er høyt stressnivå i barnehager med mange barn og voksne. Hos en dagmamma vil det være en fast voksen som kanskje har 3-4 barn hos seg. Jeg hadde iallfall aldri vært i tvil! Og så hadde jeg søkt barnet over i barnehage i to-årsalderen. De er jo helt totalt uregulerte. Du aner ingenting om denne personen er tidligere straffedømt, er egnet til å ta vare på barn, har brannsikkerheten i orden, hygenen etc. Aldri om jeg hadde turt å sette barnet mitt hos en dagmamma... Anonymkode: f5eb9...47d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #15 Skrevet 26. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er jo helt totalt uregulerte. Du aner ingenting om denne personen er tidligere straffedømt, er egnet til å ta vare på barn, har brannsikkerheten i orden, hygenen etc. Aldri om jeg hadde turt å sette barnet mitt hos en dagmamma... Anonymkode: f5eb9...47d Man kan gå gjennom et byrå for å finne dagmamma. Man kan også be om referanser. Man må ikke ta det første man finner heller. Anonymkode: b4acd...14b 1
lalaB Skrevet 26. januar 2017 #16 Skrevet 26. januar 2017 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er jo helt totalt uregulerte. Du aner ingenting om denne personen er tidligere straffedømt, er egnet til å ta vare på barn, har brannsikkerheten i orden, hygenen etc. Aldri om jeg hadde turt å sette barnet mitt hos en dagmamma... Anonymkode: f5eb9...47d Du sender jo ikke ungen til hvem som helst. Du sjekker ut, snakker med noen som har hatt sine barn der, og så drar du på besøk og får et inntrykk når du treffer vedkommende og ser litt av hvordan hun er i sammen med barna. Vil også legge til at du heller ikke er garantert at de ansatte i barnehagen gjør en god jobb, selv om du sender ungen din i barnehage. Det finnes mange barnehager med høy grad av vikarbruk, og mye rullering på personale, private barnehager som ikke er så gode på brannsikkerhet og hygienerutiner, så med din mistillit til folk burde du nok ta deg en grundig undersøkelse av den barnehagen du evt velger å sende barnet ditt til. Endret 26. januar 2017 av lalaB 1
Minlillesky Skrevet 26. januar 2017 #17 Skrevet 26. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg. Blir. Så. Irritert. Har en sønn som vi helst skulle hatt barnehageplass for når han er 10 måneder. Jeg må tilbake på jobb, og mannen min har ikke mulighet til å ta sine 10 uker pappaperm pga hans jobbsituasjon. Vi bor i Oslo og søkte barnehageplass da han var to måneder gammel... nå skal jeg snart begynne å jobbe igjen og alle barnehagene i området er fulle. Tror vi har kontaktet 10-12 stykker. Ingen har ledig plass. Jeg skjønner at det ikke er bare-bare, men med all den skatten vi betaler her i landet forventer jeg egentlig at det skal være mulig å tilby plass til de som ønsker det. Har hørt om flere som har fått plass utenom det ordinære opptaket, men det har ikke vi fått til... hvordan er det i så fall man får til dette? Skjønner ingenting jeg. Ikke engang private barnehager har noe å tilby... Anonymkode: b893a...2b1 Jeg fikk barnehageplass utenom "søketiden": Jeg ble prioritert pga alene med barn. Søkte på vanlig måte og la til et notat ang situasjonen min, og en uke senere fikk barnet plass.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #18 Skrevet 26. januar 2017 I bydel søndre nordstrand kjenner jeg folk som har fått plass på småbarnsavdeling nå nylig. Sjekk ut den bydelen? Ellers er det ikke så mange som tar inn babyer på 10 mnd kanskje.. Du får jo kontantstøtte forresten og kanskje du kan passe et barn til for å spe på inntekten? Er forøvrig i samme situasjon med datteren min på 1 år. Det virker helt håpløst og jeg regner med å gå hjemme med henne til august. Tenker å være dagmamma for 1 barn til dersom jeg får det til. Anonymkode: 75b32...2e8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #19 Skrevet 26. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: I bydel søndre nordstrand kjenner jeg folk som har fått plass på småbarnsavdeling nå nylig. Sjekk ut den bydelen? Ellers er det ikke så mange som tar inn babyer på 10 mnd kanskje.. Du får jo kontantstøtte forresten og kanskje du kan passe et barn til for å spe på inntekten? Er forøvrig i samme situasjon med datteren min på 1 år. Det virker helt håpløst og jeg regner med å gå hjemme med henne til august. Tenker å være dagmamma for 1 barn til dersom jeg får det til. Anonymkode: 75b32...2e8 Hvor bor du? Det er lang reisevei for de som bor et annet sted. Og da havner de sist i køen i sin egen bydel. Jeg skal passe barnebarnet 1-3 dager i uken frem til august, ville vært fint om man kunne samarbeidet med andre for den sosiale biten og på grunn av barna. Å spe på inntekt når man har en ettåring og få en til er en dårlig løsning. Tror mer på at samarbeid må gå bra. Anonymkode: 554d8...f05
Amarone Skrevet 26. januar 2017 #20 Skrevet 26. januar 2017 Vi fikk plass i familiebarnehage utenom ordinært opptak, med barn født i november. Det gikk slik til at vi søkte på en familiebarnehage i en kjede med familiebarnehager, og selv om den vi søkte på var full fikk vi plass i en av kjedens andre barnehager i en annen bydel. Mulig det var litt flaks, men det virket som om at når vi var registrert av kjeden hadde de mulighet til å prioritere oss inn på ledig plass. Vår sønn var 13 måneder ved barnehagestart, og han gikk i barnehage med tre andre på samme alder. Det var rolig og fint, men det pedagogiske opplegget var kanskje ikke noe å skryte av...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå