Gjest Cerise Skrevet 6. desember 2004 #1 Skrevet 6. desember 2004 http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/12/06/416761.html :o er det mulig??????????? :o
Tigerlily Skrevet 6. desember 2004 #3 Skrevet 6. desember 2004 Da min far døde for 2.5 år siden, og jeg gikk på vgs, hadde jeg fravær i over 2 uker. Jeg fikk ikke noe fravær i det hele tatt, det var helt ok at jeg var vekke så lenge. Rektoren på skolen manger ganske mange øre på en krone ja...
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #4 Skrevet 6. desember 2004 Rektoren og adm. ved den skolen må være noen iskalde jævler.
Mamma1 Skrevet 6. desember 2004 #5 Skrevet 6. desember 2004 Selvfølgelig skal hun ha fravær, men det skal være gyldig.. Men noe annet: hun er veldig skoleflink står det, hvordan kan det da ha seg at disse dagene hun var borte kan sette eksamen hennes i fare? Hun må jo ha hatt masse fravær før da..
Superlammet Skrevet 6. desember 2004 #6 Skrevet 6. desember 2004 'Tror faktisk ikke de har lov til det.. Ikke dersom hun kommer med legeerklæring på det.. Hmm Tror jeg skal tipse kusina mi om det der...Hun sitter i no styregreier i Elevråds-et-eller-annet =P
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. desember 2004 #8 Skrevet 6. desember 2004 Men noe annet: hun er veldig skoleflink står det, hvordan kan det da ha seg at disse dagene hun var borte kan sette eksamen hennes i fare? Hun må jo ha hatt masse fravær før da.. Skoleflink = lite fravær? Ok...
Samantha Skrevet 6. desember 2004 #9 Skrevet 6. desember 2004 Veit mange skuleflinke med masse fråvær eg... Uansett... Om ho har masse fråvær frå før, om ho er skuleflink eller ikkje, så bør ikkje det bety noko som helst. Ho har mist faren sin og må få være vekke så lenge ho treng uten at det skal bli noko styr av det. Heilt utrulig at dei kan vere så trangsynte! *sjokka* :o Kan umulig vere lov... Har alltid sett på det som sjølvsagt at ein får vere vekke frå skule/jobb så lenge ein føler for sjølv om ein mister nokon i nær familie.
Mamma1 Skrevet 6. desember 2004 #10 Skrevet 6. desember 2004 Skoleflink = lite fravær? Ok... Ja, det henger vel tildels sammen? Hun var skoleflink og tok skolearbeidet alvorlig.. 1
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. desember 2004 #11 Skrevet 6. desember 2004 Ja, det henger vel tildels sammen? Hun var skoleflink og tok skolearbeidet alvorlig.. Skal ikke lage en stor diskusjon ut av det, men på v.g.s. gikk jeg sammen med en del som hadde høyt fravær og var skoleflinke.
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #12 Skrevet 6. desember 2004 Det som er saken her er vel at fravær ved dødsfall regnes som fravær under 15% regelen. Der er det kun verv i elevorganisasjoner og politikk som ikke regnes. Slik var det jeg leste stykket i alle fall. Sykdom regnes på samme måte. Hvis eleven ellers har lite fravær er det ikke noe problem.
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #13 Skrevet 7. desember 2004 :o At det går an. Om ho har mykje fravær fra tidligere, speler ingen rolle. Om ho er skuleflink eller ei, speler ingen rolle. Når faren døyr, så er det gyldig fravær. Noko anna er heilt uforståeleg. Om ho har over 15% fravær, betyr det at skulen kan underkjenne retten hennar til å gå opp til eksamen eller få fullført/godkjent studieåret. Men fraværet er like fullt gyldig sjølv om totalen overstiger 15%. Stakkars jente.
Gjest Trulselinemor Skrevet 7. desember 2004 #14 Skrevet 7. desember 2004 Selvfølgelig skal hun ha fravær, men det skal være gyldig.. Men noe annet: hun er veldig skoleflink står det, hvordan kan det da ha seg at disse dagene hun var borte kan sette eksamen hennes i fare? Hun må jo ha hatt masse fravær før da.. Stod det ikke en plass at hun hadde mye fravær fra før?
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #15 Skrevet 7. desember 2004 Likevel kommer det brev fra skolens lærere om at jentas fravær er for høyt. fra fjerde avsnitt, linje to.
ella.P Skrevet 7. desember 2004 #16 Skrevet 7. desember 2004 Selvfølgelig burde det være gyldig fravær! Det å miste noen som er nær/noen man er glad i er en stor psykisk påkjenning. Da burde man ærlig talt slippe å bekymre seg for fravær i noen dager.
Wayah Skrevet 7. desember 2004 #17 Skrevet 7. desember 2004 Jeg hadde det litt hardt til tider da jeg gikk på vgs, også over pappan min. Men la meg gi et eksempel på hva de gjorde med meg: Jeg fikk litt problemer på en TENTAMEN i 3.klasse(jul), gikk til læreren min og sa det som det var, hun kjørte meg rett hjem, to mil, midt i tentamen og arbeidstida hennes! Fikk ta oppsamlingstentamen glatt, trengte ikke legeerklæring eller noe! Det er slik det skal være, medmenneskelighet og empati er utrolig viktig i slike vanskelige perioder, og de har gitt henne mye større psykiske problemer enn nødvendig! :evil: Det er da ikke forbudt å bruke huet... :-?
Anglofil Skrevet 7. desember 2004 #18 Skrevet 7. desember 2004 Helt enig, litt medmenneskelighet kunne jo vært lov her..! Mvh Yvonne
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #19 Skrevet 7. desember 2004 Tulleoppslag av Dagbladet. Som rektor sier, forholder han seg til reglene. Slik jeg forstår ham, vil fraværet bli "registrert" selv om man har god grunn for fraværet. Det holder f.eks. ikke å være syk, man må være kronisk syk for at fraværet ikke skal telle. Dødsfall i nær familie skjer såpass sjelden at det ikke er nødvendig å behandle dette fraværet annerledes enn fravær pga influensa. Men selvfølgelig, har man skulket mye tidligere i semesteret, og er så uheldig å få influensa eller dødsfall i nær familie på toppen, så kan jo dette være tuen som får lasset til å velte. (Rektor åpner for at man kan være "snill" og se gjennom fingrene med begravelsesfraværet". ..... Men i så fall bør han være like snill med dem som har fravær pga sykdom... Da blir regelen vanskelig å praktisere). Synes ikke synd på jenta. Jeg tipper at hun har skulket mye tidligere i semesteret (avisartikkelen ga i hvert fall ikke noen forklaring på det tidligere fraværet, hvilket er påfallende). Når man bruker opp nesten hele kvoten på skulking, er man passe dum. Da blir jo marginen for legitimt fravær liten. Teit å gå til avisen å syte.
Anglofil Skrevet 7. desember 2004 #20 Skrevet 7. desember 2004 Tulleoppslag av Dagbladet. Som rektor sier, forholder han seg til reglene. Slik jeg forstår ham, vil fraværet bli "registrert" selv om man har god grunn for fraværet. Det holder f.eks. ikke å være syk, man må være kronisk syk for at fraværet ikke skal telle. Dødsfall i nær familie skjer såpass sjelden at det ikke er nødvendig å behandle dette fraværet annerledes enn fravær pga influensa. Men selvfølgelig, har man skulket mye tidligere i semesteret, og er så uheldig å få influensa eller dødsfall i nær familie på toppen, så kan jo dette være tuen som får lasset til å velte. (Rektor åpner for at man kan være "snill" og se gjennom fingrene med begravelsesfraværet". ..... Men i så fall bør han være like snill med dem som har fravær pga sykdom... Da blir regelen vanskelig å praktisere). Synes ikke synd på jenta. Jeg tipper at hun har skulket mye tidligere i semesteret (avisartikkelen ga i hvert fall ikke noen forklaring på det tidligere fraværet, hvilket er påfallende). Når man bruker opp nesten hele kvoten på skulking, er man passe dum. Da blir jo marginen for legitimt fravær liten. Teit å gå til avisen å syte. Og empati for andre....nei det har du ikke sett...?! Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå