Gå til innhold

Revisorutdannelse etter bachelor i økonomi og administrasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon fra tidligere, og jobber p.d.d innenfor det - og har gjort det de siste to årene.

Har lest om revisjon og syns dette virker spennende, men er usikker på hvilken vei jeg kan gå for å utdanne meg til det.
Må jeg ta en bachelor, og "starte på nytt"? Eller kan man ta utvalgte kurs innenfor revisjon?

Takk for tilbakemeldinger og innspill! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kattifnatten
Skrevet

Der jeg studerte økonomi og administrasjon var revisjon en egen retning, der man fra 4. semester (men hovedsakelig 5. og 6.) tok revisjonsfag. Så det kommer helt an på hvilke fag du har fra før på din bachelor, men vil tro at du "kommer unna med" ett år til på høgskolen. Siden oppbyggingen av studiet kan variere fra skole til skole, må du nesten ta kontakt med den skolen du har tenkt å gå på og forhøre deg. 

Skrevet

Du kan komme unna med bare noen emner til, det kommer an på fagsammensetningen du har i bacheloren din. Men du må nok ikke ta en helt ny bachelor nei. 

Ta kontakt med skolen du vil ta emnene ved så hjelper de deg med å se hvilken fag du mangler. 

Hva med en master i regnskap og revisjon? Kunne det vært noe? 

Anonymkode: fa2d7...738

Skrevet
1 time siden, Kattifnatten skrev:

Der jeg studerte økonomi og administrasjon var revisjon en egen retning, der man fra 4. semester (men hovedsakelig 5. og 6.) tok revisjonsfag. Så det kommer helt an på hvilke fag du har fra før på din bachelor, men vil tro at du "kommer unna med" ett år til på høgskolen. Siden oppbyggingen av studiet kan variere fra skole til skole, må du nesten ta kontakt med den skolen du har tenkt å gå på og forhøre deg. 

Takk, det skal jeg gjøre :) 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan komme unna med bare noen emner til, det kommer an på fagsammensetningen du har i bacheloren din. Men du må nok ikke ta en helt ny bachelor nei. 

Ta kontakt med skolen du vil ta emnene ved så hjelper de deg med å se hvilken fag du mangler. 

Hva med en master i regnskap og revisjon? Kunne det vært noe? 

Anonymkode: fa2d7...738

Har tenkt litt på master, men er usikker på om jeg klarer det ved siden av fulltidsjobb. Kan ikke si opp jobben og leve på studielån og en deltidsjobb en gang til, hehe!

Men tar kontakt med aktuelle skoler og hører :) 

Takk for svar!

Skrevet

Det er ikke nok med bachelor lenger, yrket er på vei til å kreve master. Leste det i et økonomimagasin, husker ikke detaljene. Men MRR finnes både i Kristiansand og i Bergen hvertfall. 

Anonymkode: 61854...16a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nok med bachelor lenger, yrket er på vei til å kreve master. Leste det i et økonomimagasin, husker ikke detaljene. Men MRR finnes både i Kristiansand og i Bergen hvertfall. 

Anonymkode: 61854...16a

Du leste det i et økonomimagasin? 2 års erfaring er verdt mye mer enn master for arbeidsgivere. 

Anonymkode: e9605...e90

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du leste det i et økonomimagasin? 2 års erfaring er verdt mye mer enn master for arbeidsgivere. 

Anonymkode: e9605...e90

Men innenfor revisjon får du ikke tittelen revisor eller mulighet til å være oppdragsansvarlig dersom du ikke minimum har bachelor i revisjonsfagene OG har bestått revisorprøve etter to års arbeid. Hvis du er flink, og har en litt kip sjef, så er du veldig attraktiv som revisormedarbeider hvis du ikke har master, for da kan du verken bli partner eller høyt lønnet oppdragsansvarlig, men kan jobbe som en slave for luselønn i årevis.

Selv om erfaring er gull og det arbeidsgiver ønsker seg, så er det dessverre sånn at (stats)autorisert revisor er det ikke mulig å bli uten den masteren. Får du en god arbeidsgiver kan det imidlertid hende at de betaler hele masteren for deg etter noen år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...