Gå til innhold

Katt og hårballer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen måte man kan hjelpe en katt med å unngå/lettere bli kvitt hårballer? Vi børster katten vår daglig (hun er ikke langhåret), men utover det vet jeg ikke hva vi kan gjøre. Jeg vet det finnes kattemalt som hjalp henne veldig tidligere (da kom alle hårballer ut i avføringen), men hun vil ikke spise den som den er og hun kan ikke lenger få våtfôr så vi får ikke lurt det i henne heller. Vi kan heller ikke endre typen tørrfôr. 

Skrevet

En katt som ikke får våtfor vil ofte slite mer med hårballer, da katter først og fremst får i seg vann gjennom mat. Så å ikke gi våtfor er uheldig mtp veskeinntak, og i så måte er hårballer et lite problem da for lite fort fører til nyreproblemer.

Forsøk å plassere vannet andre steder i huset enn rett ved maten, sett ut flere vannskåler - mine drikker helst fra våre vannglass.., eller prøv en vannfontene. 

Det finnes tørrfor som hjelper på fordøyelsen, hør på dyrebutikk. Malt er bra - kan hun ikke spise noe våtfor? Ikke en gang en liten t-skje slik at dere kan lure i henne malten? 

Kattegress er også supert, selv for en utekatt. Plantasjen pleier å ha. 

Børsting hjelper også, men riktig børste. Furminator er bra, men må brukes forsiktig da man lett fjerner for mye underpels. Gjerne i kombinasjon med karde. Vanlig børste/kam gjør lite for katter. 

Anonymkode: 47d7d...b07

Skrevet

Takk for tips. :) Å ikke gi våtfôr er gjort i samråd med dyrlege, så vi er ikke bekymret for væskeinntak. Hun drikker jevnlig i løpet av dagen så vi er trygge på at hun får i seg det hun skal. Hun har ikke hårballer oftere nå enn da hun fikk våtfôr daglig. Vi kan vurdere en teskje våtfôr for å få i henne malt, men det blir fort litt sløsete hvis halve boksen må kastes fordi den blir for gammel før hun har fått spist opp alt. 

Skrevet
3 minutter siden, Arkana skrev:

Takk for tips. :) Å ikke gi våtfôr er gjort i samråd med dyrlege, så vi er ikke bekymret for væskeinntak. Hun drikker jevnlig i løpet av dagen så vi er trygge på at hun får i seg det hun skal. Hun har ikke hårballer oftere nå enn da hun fikk våtfôr daglig. Vi kan vurdere en teskje våtfôr for å få i henne malt, men det blir fort litt sløsete hvis halve boksen må kastes fordi den blir for gammel før hun har fått spist opp alt. 

Jeg damper sei til mine. Går det også inn under våtfor? Eventuelt litt oppbløtet tørrfor. 

Er billigere og sunnere, og lett å dele opp i små porsjonspakker. 

Anonymkode: 47d7d...b07

Skrevet

Jeg har èn katt som hadde problemer med hårballer, de tre andre har aldri hatt det. De har ganske lik pels, får lik mat, det eneste som er forskjellig med dem er at hun som stadig fikk disse hårballene er vaksinert.

Jeg ga henne kattemalt, noe hun likte godt, og det løste problemet der og da. Nå har hun ikke hatt hårballer på lenge. Alle kattene mine er råforet og får så og si aldri tørrfor, kun når jeg reiser bort for enkelhets skyld, og da får de Orjen.

Anonymkode: aa641...73e

Skrevet

Sei hadde vært greit, men hun er en sær katt som ikke liker annet enn kattemat. Hvis hun skal ha noe mat utenom tørrfôr må det i tillegg være så kalorifattig som mulig, men jeg skal se om det finnes noe hun vil være villig til å spise for kattemalt har fungert bra tidligere.

Skrevet

Malt fungerer på mine også, men de liker ikke like godt alle typer kattemalt. Jeg kjøper min hos dyrlegen, en grønn tube, ikke en samme de har på dyrebutikken.

Ellers finnes det mye snop med kattemalt, kanskje pus liker det?

Skrevet

Du får kattegodt med malt. De funker fint på min pus ihvertfall. Ligner på dreamies men kommer i sånn lilla kattehodeformet boks.

Og kattegress inne!

Anonymkode: 0be00...25a

Skrevet

Hvor finner jeg kattegodt med malt? Det høres veldig lurt ut og er kanskje noe hun er mer villig til å spise. :)

Skrevet

De fleste dyrebutikker har det.

Skrevet

Takk. Da skal jeg se etter det i helga. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...