AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Jeg er en mann i begynnelsen av 30-årene som er utdannet innen håndverksyrkene. I mange år har jeg kjent på følelsen av å ha valgt feil, en nylig episode på jobb har gjort at jeg nå er mer motivert enn noen gang for å finne nytt beite. Tenker helsevesen, og da vernepleier. Er mannlige vernepleiere attraktive søkere? Hvor mye tjener en vernepleier? Har googlet og jeg ser at lønninger under 400k er normalt?? Selv om penger ikke er alt så virker det avskrekkende å skulle sette livet på vent i tre år for å tjene under 400k i året. Er studiet vanskelig? Har alltid hatt lett for matematikk, det er mengdeskriving som er utfordringen min. Anonymkode: 563a0...a58
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #2 Skrevet 26. januar 2017 Har fra før tatt en lederutdanning som er veldig populær i helsevesenet. Det gjør det kanskje enklere å få jobb? Anonymkode: 563a0...a58
fresia Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 jeg studerer vernepleie selv og har fått inntrykk av at det er lett å få seg jobb som vernepleier da man kan jobbe så mange forskjellige steder. vernepleierutdanningen er vel den helsefaglige utdanningen som har flest menn, men det er fortsatt stor overvekt av kvinner - så menn er absolutt attraktive. på tjenestesteder med mye utagering o.l. ønskes det ofte menn. når det kommer til lønn så har jeg ikke så mye peiling, men det kommer jo an på hvor du skal jobbe, turnus, privat/offentlig osv. jeg sliter også med "mengdeskriving" som du så fint kaller det, men klarer meg helt fint. det er nok forskjellig fra studiested til studiested, men jeg er i hvertfall veldig fornøyd med opplegget på HiOA. jeg studerer forresten på deltid og kan absolutt anbefale det da har du jo mulighet til å jobbe en del utenom også. det tar ett år lengre tid, men det går fort!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 Er ferdigutdanna som vernepleier på mitt nå 3 år. Har noen år som leder bak meg og ett år i miljø. Før du eventuelt velger å utdanne deg innen helseyrket vil jeg trekke frem hva som jeg opplever som utfordrende: Du kan ende opp på arbeidsplasser med lav kompetanse, turnus arbeid som ikke følger skolerute (hvis du en dag ønsker barn - turnus, barn og eventuell samlivsbrudd er utfordrende), strartlønna er på rundt 370.000,- så kommer turnustillegg på 30-50.000,- utover dette. Du kan ende opp i arbeidsforhold hvor mye av dagene går regelrett på stell/pleie i form av dusj og andre ADL gjøremål samt mye husvask. I mitt arbeidsforhold føler jeg ikke at jeg får brukt utdanningen i høy nok grad og ei heller utviklet meg som fagperson. Det jeg skriver ovenfor her er ikke for å være negativ men for å kaste søkelyset på noe av de mindre positive sidene. Menn er attraktive som vernepleiere ja. Jeg med flere vplkjenner ofte på at mange ikke vet hva vernepleiere er eller gjør hva angår kompetanseområde. Det finnes ett hav av ulike jobbmuligheter, men påberegn videreutdanning og da må du gjerne ha noen år med erfaring innen enkelte videreutdanninger. Legg også til 3år på skole og eventuell studielån og vurder godt før du tar steget. Anonymkode: e8c67...eb0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Skrevet 26. januar 2017 Studiet er forøvrig ikke vanskelig, skolene sørpå og nord legger opp oppgaver og eksamener ulikt. Fikk se en eksamensoppgave fra en annen skole og den var som en vanlig gruppe case vi fikk på vårt kull. Men ja, det er mye skriving på egenhånd og i grupper. Anonymkode: e8c67...eb0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #6 Skrevet 26. januar 2017 Studiet er forøvrig ikke vanskelig, skolene sørpå og nord legger opp oppgaver og eksamener ulikt. Fikk se en eksamensoppgave fra en annen skole og den var som en vanlig gruppe case vi fikk på vårt kull. Men ja, det er mye skriving på egenhånd og i grupper. Anonymkode: e8c67...eb0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #7 Skrevet 26. januar 2017 Mannlige vernepleiere er ettertraktet. På min jobb er de kvinnelige det også. Vanskelig å få tak i vernepleiere i kommunen her. Jeg studerer ved hioa. Studiet er ikke spesielt vanskelig. Helt overkommelig, med mye fri, selv på fulltid. Jobber 40 % ved siden av. Kunne jobbet MYE mer! Det er veldig gøy å studere! Hilsen student i 30 årene. Anonymkode: b3f30...3cb
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #8 Skrevet 26. januar 2017 Studerte det for ikke så lenge siden, og spesielt for menn, er det veldig lett å få jobb. Dere kan velge og vrake i jobber. Går greit for oss kvinner å få jobb og. Men for meg som hadde lite erfaring, så kunne jeg ikke velge og vrake. Jeg måtte ta det jeg fikk. Studiet er ikke vanskelig. Anonymkode: 7a4d7...b41
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #9 Skrevet 27. januar 2017 TS her. Tusen tusen takk for hyggelige svar! Hva gjør dere på jobb? Jeg må si at grunnnen til at jeg vurderer vernepleie foran sykepleie er for å slippe for mye kroppsvæsker og "søl". På treningssenteret ser jeg stadig vekk en "oppegående" person i følge med mennesker som har tydelige utfordringer. Det høres sikkert dumt ut, men det er slik arbeid jeg kunne tenke meg, nemlig å gjøre hverdagen levelig og verdifull for de som kanskje ikke har ressursene til å skape dette på egenhånd. Hvor mye tjener dere i praksis? Selv om grunnlønnen er lav så er det vel fåtallet som tjener under 450´? Anonymkode: 563a0...a58
*Ariel* Skrevet 29. januar 2017 #10 Skrevet 29. januar 2017 Jeg jobber i rusomsorgen. På et lavterskeltiltak. Mye sosial og helsefaglige utfordringer. Elsker jobben min. Lønn kommet jo også an på ansiennitet. Jeg ligger rett under 500, med 10 års ansiennitet todelt turnus. Arbeid hver fjerde helg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå