Gå til innhold

Hvilken app til å regne ut macroer til norsk mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på et nytt treningsprogram og skal denne gangen være flinkere til å logge maten på en ordentlig måte, dvs macroene. Jeg har en utregning og et oppplegg i forbindelse med treningsprogrammet som forklarer hvordan jeg skal finne ut hva jeg skal ha i meg av fett, karbohydrater og proteiner for å oppnå det jeg vil, men skulle gjerne logget dette i en app. En der man manuelt kan legge inn detaljene. Jeg har tidligere brukt MyFitnessPal for ren kaloritelling, men når jeg leser anmeldelsene virker det som macroutregninger man legger inn selv er noe man må betale for? Jeg likte den fordi den hadde mye norsk mat  (altså, ikke alt var hentet fra amerikanske ting) inne, så man slapp å legge inn så mye manuelt.

Jeg er vegetarianer, nesten veganer (spiser vel sikkert 90% vegansk, men spiser ost og ting med egg i + sjokolade av og til), så mange matlister har bare dyreprodukter som proteiner, derfor tenker jeg det er ekstra viktig med en slik app, så jeg kan velge den mest proteinrike plantematen uten at det i stedet blir ekstreme mengder karbohydrater.

Men er det noen app som gir følgende:
* Mulighet til selv å legge inn macroer, vekt, kaloriinntak.
* Mulighet til å logge kalorier forbrent i trening
* Mulighet til å finne norske matvarer i biblioteket, ikke bare amerikanske ting
* Mulighet til å legge inn kroppssamensetning underveis + målinger

Er kvinne i midten av 30-åra som er godt trent, men ikke så god til å alltid holde meg mett og spise helt korrekt for å få den kroppen jeg ønsker.

På forhånd takk! :) 

Anonymkode: 16e7c...a5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Myfitnesspal tilbyr dette gratis, men du kan bare justere makroer til nærmeste 5%. Hvis du bruker nettleseren Chrome, kan du laste ned en gratis addon (Foodfastfit) som lar deg sette makroer i gram. Husk at hvis du logger trening, vil kaloriene du skal spise, øke, og like mye prosentvis for fett, karbohydrat og protein. Husk også at du må sjekke at informasjonen for matvarene stemmer, og at du kanskje må belage deg på å legge inn noen selv.

Skrevet

Hoi, det hørtes litt komplisert ut, men det vil skje automatisk, sant, på samme måte som jeg må spise mer når jeg har trent enn om jeg skulle hatt en treningsfri dag? Jeg har trent mye i fem år, men bare spist generelt sunt og hatt noen etedager med usunt, så nå vil jeg prøve å følge en matplan mer aktivt.

Ja, leste at noen av matvarene kan ha feilaktig informasjon. Skulle gjerne hatt det i gram og med norske, så app hørtes bra ut. Så jeg kan laste det ned med chrome fra tlf og så adder det seg til appen?

Skrevet

Jeg betaler ingenting for Fitnesspal. Om du finner en norsk matvare som er lagt inn med feil næringsnivå, redigerer du den bare.

Det beste er uansett å spise ren mat, og da kan du bruke internasjonale betegnelser.

Anonymkode: 0ca82...f71

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hoi, det hørtes litt komplisert ut, men det vil skje automatisk, sant, på samme måte som jeg må spise mer når jeg har trent enn om jeg skulle hatt en treningsfri dag? Jeg har trent mye i fem år, men bare spist generelt sunt og hatt noen etedager med usunt, så nå vil jeg prøve å følge en matplan mer aktivt.

Ja, leste at noen av matvarene kan ha feilaktig informasjon. Skulle gjerne hatt det i gram og med norske, så app hørtes bra ut. Så jeg kan laste det ned med chrome fra tlf og så adder det seg til appen?

Det er ikke komplisert - MFP øker kalorimengden du skal ha i deg når du trener (og legger inn at du har trent, og "tjent" kalorier), men du trenger normalt ikke mer protein eller fett selv om du er i mer aktivitet, du skal bare ha mer kalorier, punktum, dermed blir det misvisende når alle makronæringsstoffene øker like mye.

Jeg vet ikke hvordan apper fungerer, jeg bruker bare PC. (Nå ser jeg at du spesifikt spør etter "app", så jeg beklager dette. Jeg vet ikke om/tror ikke du kan bruke Foodfastfit på annet enn PC og Chrome.) Foodfastfit påvirker ikke matvaredatabasen, bare utseendet på matdagboken. Hvis du vil ha matvarer i gram, må du finne dem som har gram, eller legge inn dine egne.

Endret av Pringle
Skrevet

Ok, takk! jeg syns det er lettere med app, siden telefonen har jeg med meg hele tiden, mens hjemme har jeg kun en laptop som jeg da må gå og hente hver gang, eller så har jeg pc på jobb, da. Men uansett -  da får jeg ikke logga det jeg spiser utenfor huset. 

Skal bruke så ren mat som overhodet mulig (det er veldig viktig i programmet og all makrofokusert spising har jeg skjønt), og jeg gjør det i stor grad allerede, men tenker det er noen forskjeller på feks ulike typer bønner og linser og om de er i lake eller ikke og sånne "småting". Bare jg får det i gram er det egentlig fint, for jeg blir sprø av cups og alle andre amerikanske måleenheter som jeg hele tiden støter på i gruppene jeg er med i på fb. Skjønner jo ingenting av det og må hele tiden regne om. 

Men da tror jeg jeg prøver den først. Skal begynne 6. februar pga reise neste uke, så har litt tid på å sette meg inn i det. Leser The Macronutrient Diet Ebook nå, så der er det litt sånn for dummies. Så da lærer jeg mye. Men for å ha oversikt trenger jeg en app, altså. I alle fall i starten. Jeg vet omtrent hva 1500-1700 kalorier er uten å tenke (tydeligvis, siden jeg ikke går opp i vekt av å spise som og trene som jeg gjør nå), men blir mer karbohydrater enn proteiner ofte!

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk! jeg syns det er lettere med app, siden telefonen har jeg med meg hele tiden, mens hjemme har jeg kun en laptop som jeg da må gå og hente hver gang, eller så har jeg pc på jobb, da. Men uansett -  da får jeg ikke logga det jeg spiser utenfor huset. 

Skal bruke så ren mat som overhodet mulig (det er veldig viktig i programmet og all makrofokusert spising har jeg skjønt), og jeg gjør det i stor grad allerede, men tenker det er noen forskjeller på feks ulike typer bønner og linser og om de er i lake eller ikke og sånne "småting". Bare jg får det i gram er det egentlig fint, for jeg blir sprø av cups og alle andre amerikanske måleenheter som jeg hele tiden støter på i gruppene jeg er med i på fb. Skjønner jo ingenting av det og må hele tiden regne om. 

Men da tror jeg jeg prøver den først. Skal begynne 6. februar pga reise neste uke, så har litt tid på å sette meg inn i det. Leser The Macronutrient Diet Ebook nå, så der er det litt sånn for dummies. Så da lærer jeg mye. Men for å ha oversikt trenger jeg en app, altså. I alle fall i starten. Jeg vet omtrent hva 1500-1700 kalorier er uten å tenke (tydeligvis, siden jeg ikke går opp i vekt av å spise som og trene som jeg gjør nå), men blir mer karbohydrater enn proteiner ofte!

App-versjonen og PC-versjonen av MFP har de samme grunnfunksjonene, men det er en del detaljer/prosedyrer som er forskjellige.

Husk at cup er et volummål og ikke kan "regnes om" til gram - det finnes oversikter over hvor mye diverse volummål av forskjellige matvarer veier, og disse kan du bruke i et knipetak (som når du ikke får veid), men bruk helst vekt og innførsler som har gram.

Såfremt du ikke spiser lavkarbo, SKAL det være mer karbohydrat enn protein i kosten. Protein bør utgjøre 15-30 prosent av kaloriene, og fett 30-50 prosent, avhengig av om du skal opp, ned eller vedlikeholde vekta, men mengden er noenlunde den samme uavhengig av dette. Det du kan sjonglere mest med, er karbohydrat.

Endret av Pringle
Skrevet

jeg spiser definitivt ikke lavkarbo, da hadde jeg blitt sulten som veggis! :P 

Jeg mente bare at jeg har spist LANGT mer karbohydrater enn proteiner. Pluss at jeg alltid er sulten, så jeg tror dette med næringsinnhold er lurt for meg å sette meg inn i. 

Tusen takk for svar, jeg laster den ned og prøver meg fram! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...