Gå til innhold

Tips til å starte og utføre do-trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et bar som er 26 måneder gammelt. Barnet har brukt potte en periode før fylte ett år, da satte vi barnet på potten ved bleieskift, og svært ofte kunne barnet late vannet på potten. Spesielt om vi satte barnet her etter dagsøvn eller måltid. Men da barnet begynte å gå skikkelig, så reiste barnet seg fra potta i det sekundet vi satte barnet der og ville IKKE. Så vi presset det heller ikke. Barnet passer fortsatt potten, men nekter å bruke den utenom som stol med klær på. 

Nå har vi et barn som selv sier fra at det er på tide å skifte bleie (dette skjer sekunder etter avføring) og som viser interesse for å kle av og på selv. Barnet har også sett både mor og far gå på do, og vi har egnet dosete i riktig størrelse. Barnet sitter der litt og ler og svinser med beina, men vi får ikke til noe resultat. Så vi har liksom ingenting å bygge på, rose for eller. Ja. 

Det er vårt første barn, barnet går i barnehagen 7-7,5 time om dagen mandag-fredag.

Noen gode tips til hvordan vi kan gripe dette an, og holde på rutiner som kan utvikle seg i rett retning?

Takk!

Anonymkode: 0e13b...545

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skrive 26 måneder og ikke bare hvor mange år barnet er?! Er ikke noe baby lenger.. 

• Liker 7
Skrevet

Vi har bare snakket veldig positivt om potta (de var redde for do i starten, men særlig den ene gikk raskt over til do). Vi begynte vel å innføre potta som en rutine om morgenen, da vi tenkte sjansen for tissing var størst. Etter hvert kom det litt. Etter å ha gjort dette en stund, begynte vi med det samme om kvelden. Når barnet etter hvert hadde skjønt at det måtte tisse på potta, begynte vi å la barnet gå uten bleie i huset, og så hadde vi potter i hver etasje, og spurte ofte om de måtte tisse. Men det sentrale punktet var altså når de skjønte når de måtte tisse, dvs. når de ble obs på at noe skjedde i kroppen. Som når de tisset uten å merke det i dusjen, begynte vi å kommentere det. Og når de gikk nakne i hagen (sommer da), ble det veldig tydelig for dem at de faktisk tisset, og de lærte seg nok av det å kjenne forvarslene for når de måtte tisse.

Skrevet

Min er like gammel, fylte 2 i november. Han sier ofte at han "vil tisse på do", så han tar på dosetet, setter seg ned, tisser ikke, tørker seg, sier "hade tisse", trekker ned og vasker hendene. Altså, han tisser ikke på do, men har lært seg rutinene og er ikke redd for doen. Gadd aldri potte, tenkte det var like greit med rett på do.

Anonymkode: 89abf...c9e

Skrevet

Google "bleieslutt på en helg". Det går ut på å la barna gå nakne nedentil, holde seg hjemme i noen dager og fokusere kun på bleieslutt. Vi gjorde noe lignende på begge våre da de nettopp hadde fylt to. Dette var i sommerferien slik at vi fikk fulgt det godt opp i flere uker, men det skal visstnok gå an på en langhelg.

Barna skal slutte tvert (utenom soving, da kan de ha bleie), ifølge metoden.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, Note92 skrev:

Hvorfor skrive 26 måneder og ikke bare hvor mange år barnet er?! Er ikke noe baby lenger.. 

Viktig å rå frem at barnet nettop har fylt to år, og ikke straks fyller tre år.. sånn i forhold til dotrening. Er vel ute etter "god mor" poeng :-)

Anonymkode: 4efee...082

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Viktig å rå frem at barnet nettop har fylt to år, og ikke straks fyller tre år.. sånn i forhold til dotrening. Er vel ute etter "god mor" poeng :-)

Er vel heller det at en nyfylt toåring skjønner mindre enn en nesten treåring, og at hun ønsker råd tilpasset sitt barns modenhetsnivå. Hvorfor må kvinner tolke hverandre så negativt som mulig?

Jeg har en ettåring (nyfylt), og skal kjøpe potte neste gang vi er på IKEA, pluss krakk. Vi har et toalettsete som vi har fått fra tidligere. En jeg kjenner begynte med sin jente da hun var 9 mnd, så jeg ble inspirert til å teste om vår vil prøve. Det er ikke snakk om å jobbe for å bli kvitt bleier på 1-2 år enda, men å tilvenne til å bruke potte og få erfaring med egen kropp. Målrettet avvenning tenker jeg vi prøver først den sommeren h*n er 2,5, og så evt endrer plan ut fra responsen.

Anonymkode: e3148...911

Skrevet

Jeg tok av bleia på ferie i Syden. Han var nesten 3. Tok to dager, så var han tørr. Han måtte erfare å tisse på seg noen ganger etter hverandre.

Eventuelt bruk en helg. Vær på badet hele dagen. Ha med masse morsomme leker, og god drikke. Få barnet til å drikke mest mulig og gi masse masse ros hvis det tisser i do.

Anonymkode: 3efc0...207

Skrevet

Sett barnet på do med en gang dere står opp, de fleste må tisse da. Så sett barnet på do med gjevne mellomrom resten av dagen. Enten med bleie på mellom doturene, eller uten, men anbefaler uten, da det er lettere for både deg og barnet å lære når hen må på do. Les gjerne en bok eller syng sammen når barnet siter på do, så hen klarer å slappe av. 

Vi begynte tidlig med å sette henne på do (8mnd), da satt vi henne bare på do ved morgenstell og når jeg såg at hun begynte å presse. Så ble det flere og flere faste dotider etterhvert, aldri noe press eller hast som mange tror det er om man begynner tidlig, men bare for at hun skulle bli vandt til å tisse og bæsje i do. Rundt 1,5 år begynte hun å si fra når hun måtte bæsje ved å springe inn på badet. Etterhvert lærte hun å si fra med ord også. Når hun var 2 år, sluttet vi med bleie på dagtid. Hun sier ikke alltid ifra, men må på do ca hver 1,5t-2t, så da tar vi henne med på do om hun ikke sier fra selv. 

Skrevet
På 26.1.2017 den 12.52, Note92 skrev:

My thoughts exactly :P herregud, ungen er over 2, skriv nå bare det! Får helt fnatt av sånn månedstelling.

Anonymkode: 612ac...d3d

Skrevet
På 27.1.2017 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Er da bare å skrive at barnet er litt over 2 det da.. 

min er 2 år og 2 mnd nå og har vært bleiefri i 1 mnd. Han sa selv at han ikke ønsket å ha på bleie når vi skulle i barnehagen, sa da at han måtte tisse før vi kjørte, så tok en råsjans. Gikk helt utmerket😉 De to siste ukene har han ikke hatt ett eneste uhell, verken på natt eller ute i lek. Tror man merker på barnet om det er klar for å slutte eller ikke, ikke vits å tvinge en 2 åring til å ikke ha bleie. Min er veldig språklig sterk og kan uten problemer fortelle at han må tisse osv, så mulig det har vært en stor fordel her hjemme. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Note92 skrev:

Er da bare å skrive at barnet er litt over 2 det da.. 

min er 2 år og 2 mnd nå og har vært bleiefri i 1 mnd. Han sa selv at han ikke ønsket å ha på bleie når vi skulle i barnehagen, sa da at han måtte tisse før vi kjørte, så tok en råsjans. Gikk helt utmerket😉 De to siste ukene har han ikke hatt ett eneste uhell, verken på natt eller ute i lek. Tror man merker på barnet om det er klar for å slutte eller ikke, ikke vits å tvinge en 2 åring til å ikke ha bleie. Min er veldig språklig sterk og kan uten problemer fortelle at han må tisse osv, så mulig det har vært en stor fordel her hjemme. 

Tror det kan være smart å gjøre som deg og slutte i en periode der barnet går i barnehagen (utenom de første dagene, da bør man være hjemme og fokusere på potta/do). Vi kutta som sagt bleiene i sommerferien og det gikk kjempefint hjemme, knapt et eneste uhell. Men begge fikk tilbakefall da de begynte i barnehagen igjen etter 5-7 uker. Tenker nå at det var fordi de hadde vent seg til å si fra til de voksne i familien, men ikke var helt trygge på å gi beskjed til de voksne i barnehagen. Det gikk jo over, men var nok litt frustrerende for barna en periode.

Endret av Sushi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...