Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere tatt sjansen på og kjøpe ett oppusingsobjekt til 1,200,000 der det både er bo og driveplikt?

Anonymkode: f0ee8...4e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo umulig å svare på med så lite info. Spørs hvor det er, særlig avstanden til større steder og veiforbindelsene teller, og hvilken stand det er i. 

Anonymkode: ef46e...386

• Liker 4
Skrevet

Om det er midt i oslo med mulighet for utleiedel, utsikt, kveldssol og 3 mål tomt

Anonymkode: f14e8...73c

• Liker 4
Skrevet

Hvis man er utdannet agronom og håndverker kanskje, utstyrt med ti tommeltotter eller null erfaring NEI!

Anonymkode: b3e0c...4e1

• Liker 5
Skrevet

Driveplikt til hva?
Og hvem består husholdningen av? Hvordan er oppussingskompetansen til de(n) voksne? Er det penger til å betale andre for selve jobben?
Er det slingrinsmonn økonomisk? Hvor godt fungerer boligen i dagens tilstand? Er det hastesaker i huset? Etc etc

Mange spørsmål som trenger svar før jeg kan ta stilling til TS spørsmål...

Anonymkode: dda33...f8a

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på mye. Det første som slår meg er at det er enorme forskjeller på å renovere et melkefjøs og å renovere en vinterlåve til sau f.eks.

Så en artikkel hvor et ungt par hadde kjøpt (eller arvet?) en gammel gård, og de kjøpte seg en boligbrakke for å bo i istede for å gjøre så mye med huset. Sparte sikkert masse penger på det. Så det finnes kreative løsninger på mye, men som sagt umulig å svare på når vi ikke vet mer.

Anonymkode: 601cb...b08

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som vårt prosjekt. Tenker dere drive som bønder? I såfall trengs det kanskje å sette i stand driftsbygninger også? For vår del innebærer driveplikten å holde skog og mark, det tror jeg gjelder for de fleste? Vi leier folk til å hogge. Det hadde såklart vært billigere å gjøre det selv, men det har vi ennå ikke kompetanse til. Jorda leier vi ut til en nabobonde som trenger mer jord for å drive større med dyr på sin gård. Så disse blir godt holdt, samtidig som vi får en symbolsk sum for det :)

Huset her var i relativt dårlig forfatning. Vi er ikke handy selv, men har mange driftige folk i familien, pluss venner som har ønsket å stille opp. Så på en vanlig lørdag var det som regel 5-6 folk i sving med forskjellige oppgaver:) Vi har hatt fagfolk til veldig mye, både rør, elektrisk, og alt utvendig snekkerarbeid, pluss endel finsnekring knyttet til vindu og dører innvendig. Det tok oss ett år uten fritid, og kostet en drøy mill. Da gjenstår det fortsatt et par rom, som vi ønsker å ta så fort økonomien tillater det. Vi har beholdt mange originale gulv og vegger, så denne kostnaden har ikke vært så stor. Vi ønsker å bo her, så boplikten var ingen hindring for vår del. Vi har til gjengjeld fått uendelig stor plass, store skogområder, flere egne vann med fiske- og bademuligheter, masse lagringsplass og uendelige muligheter for friluftsliv for hele familien :) Det er utrolig gøy hvis man liker å ha litt prosjekter på gang. Anbefales ikke for de som ønsker et sted de bare "bor". Det er en livsstil for vår del, men vi trives så langt 👍🏽👍🏽

Anonymkode: 8cf91...fd3

• Liker 2
Skrevet

Det var jeg som skrev som anonym over her;) Når jeg sier at det var i dårlig forfatning, så var det kanskje ikke hele sannheten. Huset var i solid konstruksjon, så vi har ikke trengt å gjøre noe med grunnmur, bæring eller tak. Det er  helst isolasjon, kledning, vindu, og alt det som ble pusset opp på 50-60 tallet som måtte tas.

Anonymkode: 8cf91...fd3

• Liker 1
Skrevet

Bruket det er snakk om er ett bruk i nærhet til ett middels norsk tettsted, utifra bildene, så er låven kondemnerbar. Huset er i en bedre tilstand, kledd med eternitt. Det som kanskje bekymrer meg mest er at det ikke er bilder av hverken låven innvendig, eller huset. 

For meg fremstår hele greia som ett dødsbo.

Skrevet (endret)

Hva mener du med sjansen? 

Som at dere ikke har råd til uforutsette utgifter - da har dere ikke råd. 

Som at dere ikke har erfaring med oppussing, og har planer om å gjøre mye selv - da vil det nok være ødeleggende for forholdet. 

Som at dere ikke får solgt igjen dersom dere får problemer med bo- eller driveplikten - dere bør være ganske sikker på at det er der dere vil bli en stund, om dere ikke har penger å tape ved evt salg. 

Men selvfølgelig, om dette er drømmen, dere har mye penger å legge i det, noe erfaring med renovering og oppussing og bo og driveplikten ikke vil være noe problem, kan det være en kjempemulighet. 

Endret av Athene
Skrevet
11 minutter siden, Athene skrev:

Hva mener du med sjansen? 

Som at dere ikke har råd til uforutsette utgifter - da har dere ikke råd.

Vel, kalkulerer alltid med det verste, i verste fall rive huset, låven ser helt forferdelig ut, men jeg har renovert verre. 

Som at dere ikke har erfaring med oppussing, og har planer om å gjøre mye selv - da vil det nok være ødeleggende for forholdet. 

Jeg er alene.

Som at dere ikke får solgt igjen dersom dere får problemer med bo- eller driveplikten - dere bør være ganske sikker på at det er der dere vil bli en stund, om dere ikke har penger å tape ved evt salg. 

Bo og driveplikt pleier ikke og være ett problem, i verste fall forpakte bort jorda

Men selvfølgelig, om dette er drømmen, dere har mye penger å legge i det, noe erfaring med renovering og oppussing og bo og driveplikten ikke vil være noe problem, kan det være en kjempemulighet. 

Det er ikke alltid man trenger og legge så mye i det for at resultatet skal bli akseptabelt, tar det over noen år.

Jeg synes det er mye som skurrer bare, hvorfor ikke slenge med noen bilder slik at man vet hva som venter en på innsiden.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mye som skurrer bare, hvorfor ikke slenge med noen bilder slik at man vet hva som venter en på innsiden.

Forstår. Kan være flere årsaker, fra at man antar kjøper uansett bare kjøper tomten, til at man ikke gidder bruke mye penger på fotograf/megler, til at megleren har anbefalt selger å la folk forelske seg i huset og tomten, før man ser hvor gammelt det er innvendig. 

Ville uansett ikke kjøpt usett. Og ville tatt med meg noen som kunne hjelpe meg å vurdere tilstanden. 

Det virker i alle fall som om du har tenkt gjennom ting, praktisk og økonomisk, og det er mer enn mange andre som kjøper "drømmen"... 

Skrevet
14 minutter siden, Athene skrev:

Forstår. Kan være flere årsaker, fra at man antar kjøper uansett bare kjøper tomten, til at man ikke gidder bruke mye penger på fotograf/megler, til at megleren har anbefalt selger å la folk forelske seg i huset og tomten, før man ser hvor gammelt det er innvendig. 

Ville uansett ikke kjøpt usett. Og ville tatt med meg noen som kunne hjelpe meg å vurdere tilstanden. 

Det virker i alle fall som om du har tenkt gjennom ting, praktisk og økonomisk, og det er mer enn mange andre som kjøper "drømmen"... 

Det er sant, jeg har vært på mang ett oppusingsobjekt, der det ene gikk for 800,000 OVER takst, jeg skjønner ikke at folk tørr.

Skrevet

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, jeg har vært på mang ett oppusingsobjekt, der det ene gikk for 800,000 OVER takst, jeg skjønner ikke at folk tørr.

Folk vet ofte ikke hvor ille det kan gå.

Sånn i tilfellet gamle bygg som ligger øde til: det er utrolig mange som ser på vei, bygg og jord. Men som glemmer at alle hus har både vann og avløp. Og utpå bygda så er det ofte privat. At vann og avløp er privat betyr at du som eiger (eller kjøper) må betale hele regninga for å vedlikeholde, fikse og legge ny når den ikke funker. Ingen som kommer og hjelper deg. Worst case scenario her er 1/2 mill i utgifter. Som du må ta om du i det hele vil bo i huset. Så sjekk at det funker, eller sørg for å ha penger i bakhånd. 

Anonymkode: aaeea...4f4

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Worst case scenario her er 1/2 mill i utgifter. Som du må ta om du i det hele vil bo i huset. Så sjekk at det funker, eller sørg for å ha penger i bakhånd. 

Anonymkode: aaeea...4f4

Worst case er mulig en god del over. Vi betalte 350 000 for pålagt rørfornying, i Bergen sentrum. Med 20 meter til offentlig anlegg. 

Anonymkode: 3d5e6...f4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...