Gå til innhold

Noen her som har hatt 50/50 med barn under 3-4 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser ofte at forskning har vist at barn under 3 år (noen ganger står det 4 år) ikke bør ha 50/50-ordningen ved skilsmisse eller samlivsbrudd. 

Noen som har erfaring på dette området, enten positivt eller negativt?

Her har barna (2,5 og 5 år) nesten like god tilknytning til begge foreldrene. Kanskje litt sterkere til mamma. Vi ønsker å få til 50/50, men er usikre på om det er veldig dumt. Begge er innstilt på å gjøre det beste for barna, så en klassisk samværsordning (annenhver helg + ons på en av oss) er også aktuelt. 

Usikker på om vi bør starte med det og øke gradvis eller om vi bør prøve først med 50/50 og heller forandre om vi ser at det ikkje fungerer for barna.

Noen innspill? 

Skal på Familevernskontoret om 2 uker, men opplevde ved sist møte der at vi ikke fikk så mye hjelp og råd. Litt tafatt saksbehandler, eller kanskje hun bare mente vi måtte finne ut av det selv :)

Anonymkode: ff7db...6e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke personlig, men en god nabo hadde. Vennlig brudd, bodde i samme gate, spiste gjerne middag hos hverandre en gang i uken. Det fungerte veldig bra.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser ofte at forskning har vist at barn under 3 år (noen ganger står det 4 år) ikke bør ha 50/50-ordningen ved skilsmisse eller samlivsbrudd. 

Her har barna (2,5 og 5 år) nesten like god tilknytning til begge foreldrene. Kanskje litt sterkere til mamma. Vi ønsker å få til 50/50, men er usikre på om det er veldig dumt. Begge er innstilt på å gjøre det beste for barna, så en klassisk samværsordning (annenhver helg + ons på en av oss) er også aktuelt. 

Usikker på om vi bør starte med det og øke gradvis eller om vi bør prøve først med 50/50 og heller forandre om vi ser at det ikkje fungerer for barna.

Noen innspill? 

Skal på Familevernskontoret om 2 uker, men opplevde ved sist møte der at vi ikke fikk så mye hjelp og råd. Litt tafatt saksbehandler, eller kanskje hun bare mente vi måtte finne ut av det selv :)

Hvorfor? Hva er grunnen til at dere mener det er det absolutt beste valget for barna deres?

Anonymkode: 9a516...1f1

Gjest New Girl
Skrevet

Vi har 50/50 og det fungerer veldig greit. Barnet har ikke vist noen tegn til misnøye, og vi har bedt barnehagen si fra om de ser endringer i adferden hennes. Hun lever ikke i koffert, men har to likeverdige hjem. Både jeg og far har alt hun trenger så ingenting behøves å dras med frem og tilbake. Vi tar leveringen i barnehagen.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Hva er grunnen til at dere mener det er det absolutt beste valget for barna deres?

Vi tror det er bra for barna å få like mye tid med begge, og vi ønsker selvsagt også selv å se de så mye som mulig, selv om vi desverre ikke klarer å leve sammen.

Grunnen til at jeg spør her er fordi vi ikke er sikre opphav som er det absolutt beste valget for barna.

Du må gjerne "ta" meg for at vi ønsker 50/50 altså, men litt mer konstruktive synspunkt/argument hadde vært mer hensiktsmessig i en tråd som denne.

TS

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar, @Silfen og @New Girl.

Fint å høre at dere har gode erfaringer eller har sett at det kan gå fint. 😊

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen innspill? 

Flere i vår bedrift har 50/50 med barn som er 2 år. Foreldrene ble "naboer" og sa opp kjæresteskapet da barnet fylte to år. Fungerer utmerket. Skal nevnes at våre ansatte er over gjennomsnittet ressurssterke.

Anonymkode: 402d4...99b

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tror det er bra for barna å få like mye tid med begge, og vi ønsker selvsagt også selv å se de så mye som mulig, selv om vi desverre ikke klarer å leve sammen.

Grunnen til at jeg spør her er fordi vi ikke er sikre opphav som er det absolutt beste valget for barna.

Du må gjerne "ta" meg for at vi ønsker 50/50 altså, men litt mer konstruktive synspunkt/argument hadde vært mer hensiktsmessig i en tråd som denne.

TS

Jeg kunne ikke komme med argument eller synspunkt før jeg visste hvorfor dere mente det var best. Det fikk jeg vite etter at jeg stilte spørsmålet, og nå kan jeg dermed kommentere grunnene deres. 

Barna kan få like mye tid med begge selv om de bor et sted fast. Den som barna ikke bor hos kan feks. ta med barna ut på aktiviteter eller middag hjemme annenhver dag, men kjøre de hjem igjen til kveldsmat og leggetid. 

Det siste argumentet ditt med at begge vil de se så mye som mulig er helt feil fokus, det skal ikke handle om deres behov, men barnas. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere i vår bedrift har 50/50 med barn som er 2 år. Foreldrene ble "naboer" og sa opp kjæresteskapet da barnet fylte to år. Fungerer utmerket. Skal nevnes at våre ansatte er over gjennomsnittet ressurssterke*.

*har behov for egentid og friuke for selvrealisering. 

• Liker 3
Skrevet

Vi har hatt 50/50 siden barnet var 2,5år. Jeg synes det er en god løsning, så lenge mor og far samarbeider godt, det har alt å si! Flott om man klarer å møtes en dag i uka for. Eks, å spise middag sammen eller bare tilbringe litt tid. Hvertfall den første tiden.

Anonymkode: 51ee6...b5b

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Silfen skrev:

Ikke personlig, men en god nabo hadde. Vennlig brudd, bodde i samme gate, spiste gjerne middag hos hverandre en gang i uken. Det fungerte veldig bra.

Da antar jeg at ingen av dere har hatt noe ny partner? For det virker jo veldig sært at den andre forelderen bare skal stikke innom for å spise middag og slikt som en kjernefamilie hvis den ene har kjæreste eller samboer. 

Anonymkode: 746a4...11d

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da antar jeg at ingen av dere har hatt noe ny partner? For det virker jo veldig sært at den andre forelderen bare skal stikke innom for å spise middag og slikt som en kjernefamilie hvis den ene har kjæreste eller samboer. 

Ikke personlig, sa jeg. 😉

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ikke komme med argument eller synspunkt før jeg visste hvorfor dere mente det var best. Det fikk jeg vite etter at jeg stilte spørsmålet, og nå kan jeg dermed kommentere grunnene deres. 

Barna kan få like mye tid med begge selv om de bor et sted fast. Den som barna ikke bor hos kan feks. ta med barna ut på aktiviteter eller middag hjemme annenhver dag, men kjøre de hjem igjen til kveldsmat og leggetid. 

Det siste argumentet ditt med at begge vil de se så mye som mulig er helt feil fokus, det skal ikke handle om deres behov, men barnas. 

Hva når barna selv ønsker en uke hos mor og far annenhver gang? Selv om de stadig får tilbud om å velge ett sted av de to naboboligene? Og i tillegg er superharmonisk og intelligent? 

Huff, ja, skal ikke være lett 👍🏻💜

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De jeg kjenner med 50/50 er voksne i ledende stillinger som aldeles ikke trekker inn nye. 

De har mer en kjæreste de ser av og til når de ikke har barn.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå krisemaksimerer du veldig da. Om foreldrene har et godt samarbeid, god kommunikasjon og ikke bor altfor langt unna hverandre går 50/50 veldig fint for veldig mange. Vi ventet til barnet begynte på skolen med 50/50 og vi bor i gåavstand fra hverandre, så vi kjører ikke noe naziregime på at barnet ikke får komme til meg når han er hos pappa eller omvendt, men han har eget soverom hos begge og er strålende fornøyd med det ;-) 

På familievernkontoret vi tilhører i Oslo så sier de at de generelt anbefaler 50/50 fra 3-årsalder, men at man selvsagt må vurdere dette utifra barnet og hvor god tilknytning barnet har med begge foreldre. I vårt tilfelle har begge foreldre vært nært tilknyttet barnet fra fødselen. 

Anonymkode: 7c11c...1ae

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De jeg kjenner med 50/50 er voksne i ledende stillinger som aldeles ikke trekker inn nye. 

Kan jeg spørre hva det har å si at de er i ledende stillinger? Jeg har ikke noen lederstilling, men samarbeider bra med barnefar likevel. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva det har å si at de er i ledende stillinger? Jeg har ikke noen lederstilling, men samarbeider bra med barnefar likevel. 

Poenget er at jo mer ressurssterke begge foreldrene er (og ikke kun mannen) så er sjansene for vellykkede 50/50'ere større.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen innspill? 

Har erfaringer fra nære venner/kollegaer at 50/50 er best om dere bor nær hverandre og samarbeider bra, fra man går fra hverandre (barnet 2 år). 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette superrepresentative utvalget av par du jobber med, har nå gjennomført dette i 16 år til barna ble 18, så vi er sikre på at denne løsningen med å ikke ha partner til noe annet enn evt dater eller one night stands har fungert strålende?

Skrevet

Vi er nå inni det sjette året med 50/50 deling. Vi har ikke opplevd missnøye med det. Jeg og BF samarbeider veldig godt. 

Anonymkode: 25fbf...84e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...