Gjest Gardenia Skrevet 6. desember 2004 #1 Skrevet 6. desember 2004 Jeg er altså en jente på 30+ som har fått meg ny kjæreste. Men så er det dette med når vi skal noe, hvem skal betale? Jeg skulle ønske det var en selvfølge at vi betaler hver for oss. Synes alltid det er like pinlig når noen skal betale for meg, jeg forsørger jo meg selv. Vi har omtrent like god (dårlig) råd. Det er snakk om kinobesøk, evt. en burger eller noe annet å spise osv. Forventer han å betale? Hva gjør dere?
Gjest dang Skrevet 6. desember 2004 #2 Skrevet 6. desember 2004 Hvorfor forventer du at han skal spandere på deg? Dere har jo like dårlig råd..50-50 er bra. Så slipper man å huske hvor mye man la ut forrige gang. Tror ikke jeg ville vært sammen med noen som forventer at jeg skal spandere...var du kjæreste eller freeloader?
Arkana Skrevet 6. desember 2004 #3 Skrevet 6. desember 2004 Hvis ikke annet var sagt ville jeg alltid forvente at vi delte. Synes ikke noe om at det forventes at mannen skal betale alt.
Cilla Skrevet 6. desember 2004 #4 Skrevet 6. desember 2004 Hva med at dere betaler hver deres gang, så slipper dere dette "dele med kalkulator" tullet.
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #5 Skrevet 6. desember 2004 Hvorfor forventer du at han skal spandere på deg? Dere har jo like dårlig råd..50-50 er bra. Så slipper man å huske hvor mye man la ut forrige gang. Tror ikke jeg ville vært sammen med noen som forventer at jeg skal spandere...var du kjæreste eller freeloader? Hvor står det at jeg forventer det? Jeg lurer faktisk bare på hva som er vanlig. Har vært i et langvarig forhold og er faktisk ikke sikker i det hele tatt hva som er vanlig. Derfor spurte jeg her.
Gjest dang Skrevet 6. desember 2004 #6 Skrevet 6. desember 2004 så hvorfor ikke bare betale 50-50 og slipp unna med det...det er nok mange varianter som er ute å går..noen har rike menn som sponser..og det er damer som lar dem gjøre det...50-50 er mest fair og du slipper å gå rundt sur, fordi du betalte litt mer enn han..easy?
Gjest Dang Skrevet 6. desember 2004 #8 Skrevet 6. desember 2004 Men hvordan gjør dere andre det? Jeg kan svare for dem..de gidder ikke... noen lar en sponse hele tiden, noen deler sikkert annen hver gang, mens noen betaler hver for seg...det er sikker like forskjellig som hvordan folk har sex? Er det så veldig vansklelig?...sikkert som slik i det forholdet du nettopp kom ut av..
Samantha Skrevet 6. desember 2004 #9 Skrevet 6. desember 2004 Det vart jo faktisk aldri sagt at ho forventa at han skal betale da... Snakk om å lese mellom linjene! Skjønnar godt at det der er litt vanskelig. Blir litt teit å begynne å dra fram kronestykkene for at dokke skal betale heilt likt. Og det virkar og litt pinlig å begynne å betalte tilbake viss han har betalt for deg. "Her har du 19 kr for kaffen", liksom... Viss han viser tegn til å betale første gang, så la han gjere det. Neste gang er du rask på labben og betalar og seier "Min tur!". Så får du vist at du vil det skal vere ca. 50-50.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 6. desember 2004 #10 Skrevet 6. desember 2004 Jeg synes dette er litt avhengig av hva en tjener. Den som har råd, betaler. Eksen min tjente veldig mye mer enn meg og insisterte stort sett på å betale det meste når vi var ute. I begynnelsen var det uvant å ikke "få lov til" å bidra noe særlig, men når jeg vente meg til det, var det litt deilig også Helt i innledningsfasen ville jeg vært mer tilbakeholden med å la kjæresten betale for mye. Hver sin gang er greit nok, men det er ikke noe hyggelig om en skal drive å holde millimeterregnskap heller. Med min nåværende kjæreste er det stort sett jeg som betaler det meste siden jeg tjener ok og han ikke har jobb for tiden.
Gjest Gardenia Skrevet 6. desember 2004 #11 Skrevet 6. desember 2004 Men hvordan gjør dere andre det?
Gjest Gardenia Skrevet 6. desember 2004 #12 Skrevet 6. desember 2004 Men hvordan gjør dere andre det? Skjønner ikke hvorfor dette kom om igjen...
Gjest Vil være anonym Skrevet 6. desember 2004 #13 Skrevet 6. desember 2004 Du.. Kansje han liker å spandere ting på deg =) Jeg synes du skal la ham, dersom du tror han vil det. Det er ikke alltid penger er så viktig. Kansje han har funnet noe viktigere? =)
Cata Skrevet 6. desember 2004 #14 Skrevet 6. desember 2004 Sats på 50-50 du, men hvis han vil så "la ham få lov til" å spandere en gang i blant. Prøver å opprettholde en noenlunde 50-50 med min kjære, etter prinsippet om at vi betaler hver vår gang, men han er av den sorten som ønsker å spandere - hver gang. Så av og til nøyer jeg meg med å takke pent, siden jeg vet at det er noe som gjør ham glad. :-)
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2004 #15 Skrevet 6. desember 2004 Vi har alltid betalt hver for oss Selv etter 3 år ...
suzie Skrevet 7. desember 2004 #16 Skrevet 7. desember 2004 Er ikke det litt kos å betale for hverandre da? I begynnelsen i alle fall. Og så prøver man å passe på at det blir sånn cirka likt, slik at begge betaler noen ganger hver...? Synes det skaper litt fellesskap jeg, men så er ikke jeg så flink til å regne på krona hva som betales da.... Men - så har jeg vært i forhold i ti år, og vet egentlig ingenting om hvordan ting gjøres... bare ser for meg det...
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #17 Skrevet 7. desember 2004 Hvordan det gjøres? Er du treig - blitt sagt gang på gang at det er ulikt hvordan det gjøres, men kan godt gjenta det: Noen ganger betaler man halvparten hver (og med normal IQ trenger man ikke kalkulator for det: regning på 747,50 så slenger man 400 på bordet og har dekket driks også). Noen ganger betaler man for hverandre: Du betalte forrige kaffe så jeg vil betale denne og så betaler man. Tilhører en fjern fortid hvor kvinner ikke hadde egen inntekt at mannen var den som skulle betale.
Caramba Skrevet 7. desember 2004 #18 Skrevet 7. desember 2004 Kjæresten min er veldig gavmild, og i starten insisterte han på å betale det meste. Jeg er heller ikke vant til å bli spandert på , så det var litt uvant. Nå har han bedre råd en meg, og når han tar meg med på overraskelsesmiddager på restaurant, eller overraskelseshelgeturer, så er det naturlig at han betaler. Ellers betaler jeg så mye jeg kan. Nå har det stabilisert seg, og vi betaler ca annenhver gang, eller litt etter hvem som har fått lønn, og hvem som har tom konto. Det fungerer veldig fint, og jeg føler at vi deler 50/50 uten å telle på ørene, da det er det desidert verste jeg vet hvis din nye date insisterer på å spandere på deg i starten, så kan du la ham gjøre det. Så kan du betale en annen gang.
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #19 Skrevet 7. desember 2004 Vi har omtrent like god (dårlig) råd. Det er snakk om kinobesøk, evt. en burger eller noe annet å spise osv. Forventer han å betale? Hva gjør dere? Her om dagen var jeg på byen med noen venner. Jeg betalte taxi og jeg betalte drikke. Jeg gidder ikke å slenge fram kalkulatoren når det kommer til venner, og iallfall ikke når det kommer til kjærester. Andre gjør det. Folk er forskjellige. Gjør det som er naturlig for deg og dere.
Gjest Milah Skrevet 7. desember 2004 #20 Skrevet 7. desember 2004 Hvis det er han som inviterer meg ut, da forventer jeg at han betaler. Hvis det er jeg som inviterer han ut, da er det selvfølgelig jeg som betaler. Og sånn ellers deler vi 50-50!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå