AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Har blitt oppgitt som referanse for en kollega for første gang. (Vedkommende har sjefer som ref også altså). Men lurer på hva man kan si og ikke si? Har ikke jobba tett sånn superlenge med personen (men kjenner jo) men h*n har i tillegg vært mye sykmeldt den perioden vi har jobbet sammen så jeg har egentlig ikke det beste grunnlaget for å si så mye om personens normale arbeidsmåter. kan man si det? For det er Jo relevant for min oppfatning og referanse, ikke det faktum at har vært syk men det at fraværet gjør at jeg ikke har like godt grunnlag for å uttale meg alt for bastant. Anonymkode: 2962c...59c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #2 Skrevet 26. januar 2017 Hvorfor har du sagt ja om du ikke kan gi en god referanse? Anonymkode: 9db85...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har blitt oppgitt som referanse for en kollega for første gang. (Vedkommende har sjefer som ref også altså). Men lurer på hva man kan si og ikke si? Har ikke jobba tett sånn superlenge med personen (men kjenner jo) men h*n har i tillegg vært mye sykmeldt den perioden vi har jobbet sammen så jeg har egentlig ikke det beste grunnlaget for å si så mye om personens normale arbeidsmåter. kan man si det? For det er Jo relevant for min oppfatning og referanse, ikke det faktum at har vært syk men det at fraværet gjør at jeg ikke har like godt grunnlag for å uttale meg alt for bastant. Anonymkode: 2962c...59c Så dårlig, er det mulig. Anonymkode: 3bea7...bf1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 Som arbeidsgiver plikter du å stille som referanse. Men er enig at det i noen tilfeller er vanskelig å si noe fornuftig. Jeg fikk en gang en forespørsel hvor jeg sa selvfølgelig, men at den tidligere ansatte burde tenke igjennom om h*n ikke hadde andre som heller burde brukes. Jeg forklarte videre hva slags spørsmål det var vanlig å få som referanse og hvordan jeg ikke kunne svare på alt for vi jobbet lite sammen/kom mye for sent/gjorde ikke jobben. De har ikke lov å spørre om sykefravær og du har ikke lov å snakke om det. Hvis personen om mye for sent eller ikke gav beskjed om at h*n ikke kom, kan du jo si det. Igjen uten å nevne at sykdom er grunnen. Kun sykdom gjør ikke noen til en dårlig atørbeistaker. Si som sant er at det og det spørsmålet er litt vanskelig å svare på da dere ikke jobbet tett nok sammen. Anonymkode: 7e271...ec6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Skrevet 26. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som arbeidsgiver plikter du å stille som referanse. Men er enig at det i noen tilfeller er vanskelig å si noe fornuftig. Jeg fikk en gang en forespørsel hvor jeg sa selvfølgelig, men at den tidligere ansatte burde tenke igjennom om h*n ikke hadde andre som heller burde brukes. Jeg forklarte videre hva slags spørsmål det var vanlig å få som referanse og hvordan jeg ikke kunne svare på alt for vi jobbet lite sammen/kom mye for sent/gjorde ikke jobben. De har ikke lov å spørre om sykefravær og du har ikke lov å snakke om det. Hvis personen om mye for sent eller ikke gav beskjed om at h*n ikke kom, kan du jo si det. Igjen uten å nevne at sykdom er grunnen. Kun sykdom gjør ikke noen til en dårlig atørbeistaker. Si som sant er at det og det spørsmålet er litt vanskelig å svare på da dere ikke jobbet tett nok sammen. Anonymkode: 7e271...ec6 Poenget er jo at vi i utgpunktet har jobbet tett sammen men vedkommende har vært mye borte så vanskelig for meg å uttale meg så veldig om hvordan h*n egentlig er på jobb. Men da kan jeg altså ikke si dette da..Jeg er ikke arbeidsgiver. kjenner jo personen så kan si ting ja, men føler litt for å ta forbehold om Noe pga fraværet hva slags spørsmål er vanlig å få? Anonymkode: 2962c...59c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #6 Skrevet 26. januar 2017 Må da uansett være greit å si at jeg føler ikke jeg har det beste grunnlaget for å svare så utfyllende...? Virker jo sikkert rart da, men er jo sant. Kan si noe om det jeg vet.. Og følte j måtte stille som ref, men jeg er jo uansett ikke arb.giver Anonymkode: 2962c...59c 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #7 Skrevet 26. januar 2017 Jeg hadde bare sagt positive ting uansett. Da gjør du en god gjerning. Spesielt hvis det eneste negative bare er sykdommen, og personen ellers gjør en OK jobb. Anonymkode: 36193...a74 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #8 Skrevet 26. januar 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må da uansett være greit å si at jeg føler ikke jeg har det beste grunnlaget for å svare så utfyllende...? Virker jo sikkert rart da, men er jo sant. Kan si noe om det jeg vet.. Og følte j måtte stille som ref, men jeg er jo uansett ikke arb.giver Anonymkode: 2962c...59c Spar deg, har du sagt ja til å være referanse bør du legge inn positive ord. Anonymkode: 3bea7...bf1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #9 Skrevet 26. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spar deg, har du sagt ja til å være referanse bør du legge inn positive ord. Anonymkode: 3bea7...bf1 Ja men jeg tror nemlig at det litt halvveis inntrykket jeg har er fordi vi ikke har jobbet nok sammen til at jeg har fått riktig inntrykk skal selvfølgelig si det som er positivt. Anonymkode: 2962c...59c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #10 Skrevet 26. januar 2017 Har du vært eller er en form for leder der du jobber er du i denne sammenhengen "arbeidsgiver". Det er rart å sette opp en vanlig kollega som referanse. I så fall ville jeg sagt det til de som ringte. At du ikke har vært leder men kollega, men at du kan svare på generelt rundt personen. Det er vanlig å få spørmål om du/dere ville ansatt vedkommende igjen (basert på aebeidsinnsats/kvalitet og ikke sykefravær). Det er også fint om personen har sagt litt om hva slags type jobb det er slik at det er lettere for deg å legge inn et godt ord. Blir jo litt som et jobbintervju hva de lurer på ting som er relevant for den nye jobben. Det varierer jo hva det er. Er enig med post over som sier at hvis det kun var sykefravær som var 'negativt' så svarer du positivt å generelt. Vri ting litt positivt. Var ikke personen fleksibel til å ta ekstra vakter, si at personen var stabil og alltid jobbet vaktene som var satt opp. Osv. Anonymkode: 7e271...ec6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå