AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Skrevet 26. januar 2017 Hei! Jeg er en 20 år gammel jente, blir 21 til sommeren. Jeg har hatt et friår og har nå enda ett som jeg bruker på å ta opp fag. I april går som kjent søknadsfristene ut, og det er på tide å søke. Det eneste jeg i utgangspunktet har lyst til å bli, er politi. På grunn av at jeg har for dårlig syn kan jeg ikke bli politi.. Jeg er også veldig glad i å skrive og vil gjerne bli journalist, men dette er et alt for usikkert yrke til at jeg ønsker å ta en bachelor i det. Jeg er interessert i en spennende og varierende hverdag, men jeg kunne også sittet på et kontor så lenge jeg hadde gjort noe jeg interesserte meg for. Det viktige for meg er egentlig å begynne på en utdanning hvor man er garantert jobb etter studie, samtidig en utdanning hvor man tjener bra. Jeg har ikke realfag og jeg har et karaktersnitt på 4,6. Jeg er veldig glad i naturfag og matte, så jeg har vurdert å gå realfagsveien om det finnes noen spennende utdanninger den veien.. Noen som har noen generelle tips til hva i alle dager jeg kan bli? Hva jobber du som og hva tjener du? Trives du? Anonymkode: 94410...5a9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #2 Skrevet 26. januar 2017 Har du vurdert diverse litteraturstudier som finnes da? Nå tenker jeg I retning bokskriving. Men sett av tid til å gå gjennom utdanning.no og gjør videre undersøkelser på interessante studier/yrker. Har de et spennende studieløp? Hvordan er etterspørselen på yrket? Osv Anonymkode: fbc11...d0a
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #3 Skrevet 26. januar 2017 Liker du matte og naturfag er jo lektor i realfag et yrke du bør vurdere. Du har sikkert hørt litt av hvert om læreryrket, både positivt og negativ. Men om du ønsker en variert og spennende hverdag, der du både får fordypet deg i de faglige interessene dine og samtidig hjelpe mennesker, tror jeg læreryrket kan være et alternativ. I tillegg til sikker jobb, får du sikkert gode kolleger og jobbe i den regionen du ønsker. Som lektor i VGS vil du sikkert møte en del elever som er mindre motivert til fagene matte og naturfag, men du vil også møte de som søkte seg til denne skolen og linjen for å lære mer om nettopp disse fagene. Gi det en tanke du Anonymkode: f53a1...a6d
Gjest Annetnavn_ Skrevet 26. januar 2017 #4 Skrevet 26. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Liker du matte og naturfag er jo lektor i realfag et yrke du bør vurdere. Du har sikkert hørt litt av hvert om læreryrket, både positivt og negativ. Men om du ønsker en variert og spennende hverdag, der du både får fordypet deg i de faglige interessene dine og samtidig hjelpe mennesker, tror jeg læreryrket kan være et alternativ. I tillegg til sikker jobb, får du sikkert gode kolleger og jobbe i den regionen du ønsker. Som lektor i VGS vil du sikkert møte en del elever som er mindre motivert til fagene matte og naturfag, men du vil også møte de som søkte seg til denne skolen og linjen for å lære mer om nettopp disse fagene. Gi det en tanke du Anonymkode: f53a1...a6d Støtter denne eller grunnskolelærerutdanning.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Skrevet 26. januar 2017 Om politi er ett av hovedønskene, hva med fengselsbetjent? Det er ikke fastsatte krav til syn der, selv om man må igjennom synstest. Så da kommer det an på hvor dårlig synet eventuelt er. Ellers er det jo flere andre yrkesgrupper innenfor politiet Anonymkode: ba571...3f0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #6 Skrevet 26. januar 2017 Kriminologi kanskje? Men der er det et høyt snitt for å komme inn. Anonymkode: 32803...28e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #7 Skrevet 26. januar 2017 Hva med barnevern eller vernepleie? Der kan du ende opp med å jobbe på plasser med mye action og i samarbeid med politiet. Anonymkode: 49c86...6ec
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #8 Skrevet 28. januar 2017 Er det ikke mulig å komme inn på politihøgskolen om du fikser synet med laser? Sjekk om det er en mulighet! Jeg har selv tatt lasik og ser 100% selv etter 4 år jeg tok det. Hadde -3 på begge. Ikke gi opp drømmen 😄 Anonymkode: 165bd...8eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå