Gå til innhold

Hjertebetennelse, lungebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får man hjertebennelse? Lest litt om det. Er mange rammet med det? 

Er lungebetennelse det samme, og like farlig? Hvordan får man lungebetennelse? Av å re tynnkledd? 

Anonymkode: 1217c...6ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er veldig redd for å noen gang få det jeg vil ikke dø

er veldig veldig ung 

• Liker 1
Skrevet

Og finnes det vaksine mot det?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man hjertebennelse? Lest litt om det. Er mange rammet med det? 

Er lungebetennelse det samme, og like farlig? Hvordan får man lungebetennelse? Av å re tynnkledd? 

Jeg har fått lungebetennelse 2 ganger av å ha for lite klær på.

Jeg anbefaler deg å snakke med fastlegen din om dine bekymringer og å spørre han/hun om det som du ønsker svar på i forbindelse med det du skriver.

Anonymkode: 49fdc...370

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått lungebetennelse 2 ganger av å ha for lite klær på.

Jeg anbefaler deg å snakke med fastlegen din om dine bekymringer og å spørre han/hun om det som du ønsker svar på i forbindelse med det du skriver.

MEN ka. Det være veldig farlig?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MEN ka. Det være veldig farlig?

Ja. I verste fall kan man dø av det. De aller fleste som får lungetetennelse blir friske igjen, når de har brukt antibiotika som skrives ut på resept av lege.

Snakk med legen din om det som du er usikker på, slik at du får best mulig svar og informasjon om det som du bekymrer deg for.

Skrevet

Her er om årsaker til lungebetennelse:

"Årsaker

En rekke ulike bakterier, virus og andre mikroorganismer kan infisere lungevevet og skape en betennelse. Som regel blir det ikke avdekket hvem av disse som forårsaker lungebetennelsen. Smitte skjer som regel via dråper, ved hoste eller nysing fra syk person. Mikrobene vil oftest også føre til betennelse i luftrørene, det vil si bronkiene. Det foreligger da såkalt bronkopneumoni, eller bronkitt-lungebetennelse.

Flere ting kan gjøre deg spesielt utsatt for å utvikle lungebetennelse:

• Røyking
  • Akutt luftveisinfeksjon eller bronkitt på grunn av virus
  • Svekket hosterefleks som følge av høyt alkoholforbruk, hjertesykdom, hjerneslag eller høy alder
  • Redusert immunforsvar eller nedsatt allmenntilstand

Lungebetennelse kan også utvikle seg hos ellers friske personer. Blant alvorlige lungebetennelser er de fleste forårsaket av bakteriegruppen pneumokokker. Pneumokokkvaksinen som inngår som en del av barnevaksinasjonsprogrammet beskytter sannsynligvis mot alvorlig lungebetennelse." http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/infeksjoner/lungebetennelse-2139.html?page=3

(At jeg fikk lungebetennelse av å være tynnkledt, var fordi immunforsvaret mitt ble nedsatt av at jeg var nedkjølt).

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Info: http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/myokarditt-betennelse-paa-hjertet.html 

Sier som #4 over her; ring fastlegen din.

Anonymkode: 132c9...376

Myokarditt er bare en type. Man kan også få perikarditt og endokarditt. Det er naturligvis alvorlige tilstander, men det betyr ikke at man dør av det. 

Lungebetennelse er som oftest ikke like alvorlig, men man kan dø av det dersom man har en langtkommen kreftsykdom eller hvis man er eldre og har andre sykdommer som svekker en ytterligere, som for eksempel KOLS. 

Hvis du føler dødsangsten din gjør at du fokuserer for mye på sykdommer TS bør du få hjelp. Kontakt fastlegen din så kan du få henvisning til psykolog. 

Anonymkode: 696a6...826

Skrevet

Du har nok et større behov til å få hjelp med å takle denne angsten din. Jeg håper du er i behandling, og om du ikke er det bør du ta kontakt med legen din i dag. 

Anonymkode: c5ff5...b6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...