Gå til innhold

Legen sa jeg burde ned i vekt. Er hun ekstrem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått noe utslett på brystet,som gjorde at jeg stod i BH og bukse da jeg ble undersøkt hos legen i dag. I det jeg drev og kledde på meg igjen,så begynner legen forsiktig å spørre om jeg passer på kostholdet og trener regelmessig. Dette hadde ikke noe med utslettet å gjøre. Hun begynte så å fortelle(uoppfordret) om helsegevinstene ved trening og et sunt kosthold. Det var tydelig at hun synes jeg burde gå ned. Jeg har ingen modellkropp,men trodde fram til nå ikke det var det legene mente jeg burde ha heller. Jeg er 168 høy og veier 58 kg. Trodde det var ganske normal vekt. Jeg legger ved et bilde av ei som har omtrent lik mage som meg: https://www.google.no/search?q=kvinne+kropp&client=ms-android-samsung&prmd=inmv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjSj5OYqt7RAhXK2SwKHV3jD_UQ_AUIBygB&biw=360&bih=559#imgrc=F5JD8j0IXEM0KM%3A

Jeg har mindre lår enn hun(mennesket altså,ikke dukken) på bildet,men magen er som sagt ganske lik. Er dette usunt,eller var legen i overkant kritisk?

Anonymkode: 69fc3...9fa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Rosetelys
Skrevet

Jeg er 166 og veier 57, folk sier jeg er for tynn. Selv syns jeg at jeg er helt passe. 

Det er i hvertfall ingen grunn til å tenke på å slanke seg!

Skrevet

Oj! Jeg er 57 og 170 og er ganske tynn vil jeh si, så det hørtes underlig ut fra en lege!

Anonymkode: fbe60...332

• Liker 1
Skrevet

At Legen din lurer på om du trener og spiser sunt betyr jo ikke at han synes du er for tykk. Uansett vekt er det lurt å spise sunt og bevege seg og jeg antar det er det han mener i og med du er normalvektig.

• Liker 35
Skrevet

Dersom du er  168 høy og veier 58 kg så tror jeg nok legen selv har komplekser og lar dette gå ut over deg. Det er da ikke nødvendig for en lege å kommentere vekten din med mindre den har sammenheng med problemene dine å gjøre. Jeg hadde forstått det dersom det var en som var overvektig i den grad at vekten er skadelig for personen. Nei, jeg synes du skal gi beskjed til legen din neste gang og si at slike kommentarer ikke hører hjemme i legetimen med mindre det er relevant for dine helseproblemer. Om en lege hadde sagt det til meg hadde jeg sikkert begynt å gråte eller noe, men jeg har jo hatt spiseforstyrrelser før så det kan jo være derfor jeg er så sensitiv. Jeg håper du forstår at det er legen som har et problem her og ikke deg..

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt det som et komplement akkurat. 

Anonymkode: f8dad...9d4

• Liker 3
Skrevet

Du så sikkert slaskete og utrent ut. Gjør det selv til tross for at jeg er slank, det synes at jeg ikke trener da.

Anonymkode: e7fc8...7cb

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde spurt legen, hva han/hun mente med det spørsmålet.. Om han/hun mener du er for tykk..eller hva det er hun/Han vil frem til.... 

Ut fra denne mål er du helt normal!! 

Anonymkode: 7b74a...344

• Liker 3
Skrevet

Hadde blitt skeptisk til den legen, hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 32804...5ee

• Liker 5
Skrevet

Kosthold har MYE å si for huden, og kan trigge utslett. Hun prøver garantert å finne ut hva årsaken til utslettet er.

Anonymkode: 2db9c...f17

• Liker 19
Skrevet

Kan jo være at hun har sett noe eller oppfattet noe som ga henne et grunnlag for å ta opp temaet. Neste gang en lege eller helsearbeider tar opp uventet tema er det lov å spørre om hvorfor. Da slipper du å gå rundt å lure på hvorfor. 

• Liker 3
Skrevet

Hva var utslettet da siden du er  så sikker på at det ikke var i forbindelse med det? Det er jo noen utslett som kan bli verre av usunn kost. 

Skrevet
31 minutter siden, monrox skrev:

Dersom du er  168 høy og veier 58 kg så tror jeg nok legen selv har komplekser og lar dette gå ut over deg. Det er da ikke nødvendig for en lege å kommentere vekten din med mindre den har sammenheng med problemene dine å gjøre. Jeg hadde forstått det dersom det var en som var overvektig i den grad at vekten er skadelig for personen. Nei, jeg synes du skal gi beskjed til legen din neste gang og si at slike kommentarer ikke hører hjemme i legetimen med mindre det er relevant for dine helseproblemer. Om en lege hadde sagt det til meg hadde jeg sikkert begynt å gråte eller noe, men jeg har jo hatt spiseforstyrrelser før så det kan jo være derfor jeg er så sensitiv. Jeg håper du forstår at det er legen som har et problem her og ikke deg..

Dette var fælt til synsing. Legen til TS sa ingenting om at hun skulle gå ned i vekt for det første, og for det andre kan kostholdet være selve grunnen til at TS har utslett. Det er dessuten uansett helt normalt at leger kommenterer kroppen til noen i en bisetning selv om man ikke er der for at legen skal vurdere vekten. Sånn som jeg får ofte kommentarer fra forskjellige leger at jeg er i alle fall tynn nok, selv om jeg er der for noe helt annet (f.eks når de undersøker magen min eller hvis jeg skal ha medisiner for ett eller annet så må de vurdere dose ut i fra at jeg er ganske liten og tynn), og det er jo en viktig del av jobben til legen å understreke dette for at f.eks jeg da ikke skal gå ned mer i vekt med vilje i alle fall (ikke at jeg noen gang har prøvd det med vilje). Det er viktig at en lege kan se mennesket som en helhet og ikke bare det ene lille problemet pasienten kommer inn med. 

Anonymkode: f4a8f...fe8

• Liker 6
Skrevet

Du er oversensitiv. Jeg har hatt flere leger som har tatt opp de samme temaene med meg, da kosthold og aktivitet er relevant for veldig mange sykdommer og tilstander. Jeg har omtrent samme BMI som deg, vet at jeg er slank, og har aldri tenkt at legen nevner dette fordi han oppfatter meg som overvektig. Det er bare tullete. 

Anonymkode: bec89...f02

• Liker 13
Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig fornærmet og byttet lege hvis legen gjorde noe slikt med en sånn vekt. 

Slanket meg selv ganske kraftig og var nede på 21 i bmi når jeg søkte om mageplastikk etter graviditet. Kirurgen sa jeg bare skulle slanke meg enda mer, så ville det sikkert trekke seg mer sammen iløpet av sånn ti års tid. Det var også helt sykt, for man ber ikke noen med bmi 21 om å slanke seg enda mer. 

Bytt lege, ikke gå til noen som har så forvrengt syn på kropp!

Anonymkode: e64fe...71b

• Liker 5
Gjest NorahLudoAllis
Skrevet
9 timer siden, Serafina. skrev:

At Legen din lurer på om du trener og spiser sunt betyr jo ikke at han synes du er for tykk. Uansett vekt er det lurt å spise sunt og bevege seg og jeg antar det er det han mener i og med du er normalvektig.

Du tar helt feil, det er direkte uetisk å legge seg opp i kosthold og trening sånn helt uten videre.

Dette er ikke noe leger tar opp med pasienter, og er like upassende som å be om å spørre om puppene dine når du kommer til undersøkelse om noe helt annet. 

Dersom utslettet kunne relateres til allergi eller kosthold så er selvsagt det noe legen generelt kunne tatt opp og henvist videre til allergitest, men dette er noe leger vet veldig godt at de ikke skal gjøre. 

Det er fornedrende og kan trigge problemer med selvbilde og kropp/vekt, og åpenbart vil ikke en oppegående lege spørre helt random om noe sånt.

Dette er noe man selvsagt vil ta opp om en svært overvektig pasient kommer inn med plager som er knyttet til nettopp det - men da handler det jo igjen om sykdom. 

Gjest NorahLudoAllis
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er oversensitiv. Jeg har hatt flere leger som har tatt opp de samme temaene med meg, da kosthold og aktivitet er relevant for veldig mange sykdommer og tilstander. Jeg har omtrent samme BMI som deg, vet at jeg er slank, og har aldri tenkt at legen nevner dette fordi han oppfatter meg som overvektig. Det er bare tullete. 

Anonymkode: bec89...f02

Ikke for et utslett.

Kosthold har betydning om man er allergisk, men ikke utover det. 

Skrevet

Jeg synes leger bare skal komme med denslags kommentarer og innblanding når det er snakk om skadelig overvekt og de mistenker at det er livsstilen som er årsaken til plagene pasienten søker hjelp for. I dette tilfellet burde hun holdt munn og konsentrert seg om utslettet. 

Skrevet
55 minutter siden, NorahLudoAllis skrev:

Du tar helt feil, det er direkte uetisk å legge seg opp i kosthold og trening sånn helt uten videre.

Dette er ikke noe leger tar opp med pasienter, og er like upassende som å be om å spørre om puppene dine når du kommer til undersøkelse om noe helt annet. 

Dersom utslettet kunne relateres til allergi eller kosthold så er selvsagt det noe legen generelt kunne tatt opp og henvist videre til allergitest, men dette er noe leger vet veldig godt at de ikke skal gjøre. 

Det er fornedrende og kan trigge problemer med selvbilde og kropp/vekt, og åpenbart vil ikke en oppegående lege spørre helt random om noe sånt.

Dette er noe man selvsagt vil ta opp om en svært overvektig pasient kommer inn med plager som er knyttet til nettopp det - men da handler det jo igjen om sykdom. 

Kosthold og bevegelse er noe leger burde snakke med pasientene om i større grad enn de gjør i dag. Det er hevet over enhver tvil at et sunt og balansert kosthold er viktig for å få i seg det man trenger av næringsstoffer, mineraler og vitaminer og er viktig for kroppens funksjoner. Jeg er enig med deg i at det ikke bær være i en bisetning og litt tilfeldig. Det kan falle uheldig ut, som vi ser her. Gjør de det på en ordentlig måte bør det ikke skape usikkerhet hos pasienten.

• Liker 6
Skrevet

Altså, jeg er slank osv, men legen min har også uoppfordret snakket med meg om dette. Det er definitivt ikke fordi han synes jeg er tykk, men hallo - de er leger. De bryr seg om pasienters helse, og helsen blir betraktelig bedre ved et godt kosthold og aktivitet.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...