Gå til innhold

Regler for hold av geiter i boligområde

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 mål med hage. Kunne trengt litt "opprødding", men samtidig så vet jeg at geitekjeproduksjonen er ekstremt stygg (de slår ihjel, og kaster geitekje (geitebabyer) rett etter fødselen fordi de ikke blir spist og ikke kan brukes) og ønsker å adoptere endel geiter.

Men hvordan er reglene for hold av geiter, i boligområde? Nærmeste nabo vil garantert ikke bry seg, men de andre.. tja.. tjo.. jo? Kanskje? Men hvordan er en geit verre enn en hund? Vi omgir oss med bikkjer som bjeffer døgnet rundt - da snakker vi sjenerende.

Har jeg loven på min side angående geiter i hagen? Er det et mulig prosjekt? Og hvor stort er minstemålet på et område geiter kan ha? (F.eks per geit..)

Anonymkode: 70679...57c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor skal du ha de om vinteren? Ta kontakt med kommunen

Anonymkode: e89b6...fb4

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skal du ha de om vinteren?

Hun slakter dem vel. 

Anonymkode: 84678...e2a

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er enklere med robotklipper. Den trenger du heller ikke å avlive når høsten kommer. 

• Liker 2
Skrevet

Ring til Mattilsynet og hør med de, da får du korrekt informasjon.

Skrevet

Blir ikke dette en dråpe i havet? Hva med å arbeide for å få kjekjøtt i matproduksjon og ut til butikkene? 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, kvinneguide skrev:

Blir ikke dette en dråpe i havet? Hva med å arbeide for å få kjekjøtt i matproduksjon og ut til butikkene? 

Jeg spiser ikke geit. Mener du at man skal la være å ha geiter, fordi man heller bør spise dem? Er det ikke noe vits i å ha dyr, som enkeltindivider, og sørge for et godt liv for dem? Pissprat.

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skal du ha de om vinteren? Ta kontakt med kommunen

Kaldfjøs, eller fjøs.

Skrevet
1 time siden, Chiubi skrev:

Jeg tror det er enklere med robotklipper. Den trenger du heller ikke å avlive når høsten kommer. 

Robotklippere dreper smådyr.

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ikke geit. Mener du at man skal la være å ha geiter, fordi man heller bør spise dem? Er det ikke noe vits i å ha dyr, som enkeltindivider, og sørge for et godt liv for dem? Pissprat.

Nei, mener ikke det. Geit er hyggelig å ha hvis man er glad i geit, men ingen løsning på problemet med at kje blir kastet

Endret av kvinneguide
skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med kommunen, som det sies over her. Jeg har vært med på å behandle en del saker om sau i større og mindre antall til samme formål, og det er avhengig av hvor du bor, hva naboene synes osv. 

Anonymkode: 94e6a...9b4

Skrevet

Geiter spiser ALT og ikke bare det du vil de skal spise. Og ikke bare plantekost. Hagemøbler etc. kan fort gå med i dragsuget... For ikke å snakke om gjerdet du må ha. Geiter er eksperter på å hoppe og klatre og i det hele tatt bryte seg ut fra innhegninger, så det er ikke sikkert naboene blir så fornøyd verken med gjerdet eller å ha geitene dine rekende rundt i nabolaget. De spiser som sagt alt.

• Liker 10
Skrevet

Sørg for et høyt og bitesikkert gjerde. Geiter er flinke til å hoppe. Hvis du kun har to mål vil de spise det tomt ganske fort. De bør ha tilleggsfor og komme på sommerbeite. De spiser på absolutt alt, du kan ikke ha ipaden og saftmuggen i fred på bordet. Hageputer kan du glemme. Men de er veldig søte og sosiale dyr.

Skrevet (endret)

Anbefaler geiter på det sterkeste. kjekkere husdyr skal man lete lenge etter. Har selv fire kashmirgeiter, de følger meg som hunder overalt. Du MÅ ha høye gjerder rundt eiendommen, da de yngste og mest spretne dyrene lett kan hoppe over.

Ellers spiser de gress, løv, greiner og kratt. De elsker å gnage bark av trærne. Pass opp for giftige vekster som rododendron osv. Du trenger ikke være redd for andre eiendeler, de spiser ikke alt de kommer over slik som noen over her påstår...

Endret av Ava+,
  • Liker 2
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
2 timer siden, Leo skrev:

Geiter spiser ALT og ikke bare det du vil de skal spise. Og ikke bare plantekost. Hagemøbler etc. kan fort gå med i dragsuget... For ikke å snakke om gjerdet du må ha. Geiter er eksperter på å hoppe og klatre og i det hele tatt bryte seg ut fra innhegninger, så det er ikke sikkert naboene blir så fornøyd verken med gjerdet eller å ha geitene dine rekende rundt i nabolaget. De spiser som sagt alt.

Sånn sett er sauer greiere å ha med å gjøre, man kan sikkert overta et par kopplam fra en bonde.

Skrevet
53 minutter siden, Ava+, skrev:

Anbefaler geiter på det sterkeste. kjekkere husdyr skal man lete lenge etter. Har selv fire kashmirgeiter, de følger meg som hunder overalt. Du MÅ ha høye gjerder rundt eiendommen, da de yngste og mest spretne dyrene lett kan hoppe over.

Ellers spiser de gress, løv, greiner og kratt. De elsker å gnage bark av trærne. Pass opp for giftige vekster som rododendron osv. Du trenger ikke være redd for andre eiendeler, de spiser ikke alt de kommer over slik som noen over her påstår...

ioJO, de angriper kamera med  god appetitt.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Atea skrev:

ioJO, de angriper kamera med  god appetitt.

Geiter spiser ALT! Man kan ikke ha blomster, grønnsaker og lign. når en har geiter. De  driter over alt, og tråkker ned gresset så det bare er gjørme igjen.  Jeg har bodd på en gård der de hadde geiter, og det så rett og slett ikke ut ! i tillegg stakk de av, med det oppstuss det førte med seg !

Anonymkode: 1e628...e4c

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Geiter spiser ALT! Man kan ikke ha blomster, grønnsaker og lign. når en har geiter. De  driter over alt, og tråkker ned gresset så det bare er gjørme igjen.  Jeg har bodd på en gård der de hadde geiter, og det så rett og slett ikke ut ! i tillegg stakk de av, med det oppstuss det førte med seg !

Jeg har motsatt erfaring, geiter er de beste gressklipperne jeg vet om, ikke veier de mye heller, så marktrykket blir ikke så stort, en ku derimot, vil gjøre veldig stor skade på gress.

Anonymkode: b8ed1...c8d

Skrevet

Jeg tror ikke de er mer plagsom enn bikkja til naboen, så jeg hadde heller kommet og spurt om du trenger hjelp😊

Jeg fikk en minigris som barn, men hun ble 80kg. Vi (far og jeg) hadde ikke hjerte til å avlive henne, så hun gikk løs på eiendommen og holdt Hagen ren. Vi hadde ca 4mål tomt, så hun gikk aldri langt utenfor grensa. Hun var heller ingen plage for naboene. 

Anonymkode: 47922...4bc

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har motsatt erfaring, geiter er de beste gressklipperne jeg vet om, ikke veier de mye heller, så marktrykket blir ikke så stort, en ku derimot, vil gjøre veldig stor skade på gress.

Anonymkode: b8ed1...c8d

Her var det snakk om 50-60 geiter. En eller to gjør vel ikke så stor skade på marka . Men som en over nevnte, kanskje en gris hadde rydda opp ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...