Gå til innhold

Spiser MYE, blir ikke mett

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, drue skrev:

Det holder nok ikke om du kun spiser kyllingfilet til middag, det spørs jo også på mengden du spiser. Jeg prøver f.eks. å få i meg 120 gram proteiner hver dag (sier ikke at du trenger å spise så mye som det), det får jeg ikke til av å spise kylling en gang om dagen. 

Du må ikke være så redd for fett, det er så utrolig mye mettende enn alle grønnsakene og knekkebrødene du spiser. Du legger ikke på deg av fett bare fordi det er fett, så lenge du har kontroll på kalorinivået. 

Trener du?

Hmm, okei. Da skal jeg prøve å endre rutinene mine og hva jeg spiser fra i morgen av, og se om det hjelper litt på sultfølelsen! Har 110% på kalorinivået og spiser ikke mer enn det, men litt usikker på hva jeg egentlig bør ligge på da jeg er veldig lite aktiv. 

Trener ingenting nå fordi jeg har en kronisk sykdom som er veldig opp og ned, og nå på vinteren er det helt forferdelig. Går i gjennomsnitt 2000 skritt om dagen, så er ikke mye å skryte av dessverre.

Anonymkode: 9b468...17d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Attami skrev:

Mere proteiner i form av bønner og lyst kjøtt gjør deg mere mett.

Okei, takk!

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Cluet er, som andre nevner, fett. Jeg hadde fettfobi i mange år, og klarte aldri holde vekten etter slankekurer fordi jeg ikke ble tilfredsstilt på et magert kosthold. Da jeg begynte å adde fett i maten, så ble jeg med en gang mett på en tilfredsstillende måte, noe som dempet cravings etter sukker og søppel. Nå kan jeg godt spise en middag med bare grønnsaker, feks rotgrønnsaker i form, og bli god og mett for resten av kvelden, om jeg har litt smør/olje og ost med. 

Anonymkode: 2bb73...53c

Okei, tusen takk for tips. Det skal prøves!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Jeg er en jente på 18 år, og holder på med å slanke meg. Jeg spiser 1600kalorier daglig, veier 76kg og er 1.70 høy. Greia er at jeg føler jeg spiser utrolig mye, og jeg er konstant sulten? Idag har jeg spist en stor porsjon med korn, yoghurt og et eple til frokost, 4 knekkebrød til lunsj, 300g kylling og 480g grønnsaker til middag, og en liten porsjon med korn og yoghurt til kveldsmat. Har også drukket 3 kopper te, og 2L vann ved siden av. Noen som vet hvorfor jeg absolutt ikke blir mett? Magen rumler og jeg føler meg kjempesulten enda..

Er da heller ikke rare maten til å bli mett av men øk ihvertfall mengde av kylling,  minst det dobbelte. 

Anonymkode: 9eee4...4f9

Skrevet

Da har jeg prøvd å planlegge litt for morgendagen. Hvordan høres dette ut? 

Frokost: 40g havregryn, 10g korn (bare fordi det er utrolig godt!), 24g peanøttsmør og kokosmelk.

Lunsj: Kvarg 200g, med et eple oppi

Middag: 50g ris (er ikke så veldig glad i det, derfor jeg ikke tar mer), 200g kylling og en stor salatbolle ved siden av

Kveldsmat: To knekkebrød med skinke, og to lomper med ost og ruccola

Skrevet

Mangel på fettinnhold i maten rett og slett. Det gjør at man føler seg mer sulten. En god balanse er det beste for å holde metthetsfølelsen synes jeg. Spis mer avokado (avokado + spekeskinke er nammmm på knekkebrød), egg, fisk, nøtter og annet som er rikt på fett. :jepp:

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, KaDust skrev:

Mangel på fettinnhold i maten rett og slett. Det gjør at man føler seg mer sulten. En god balanse er det beste for å holde metthetsfølelsen synes jeg. Spis mer avokado (avokado + spekeskinke er nammmm på knekkebrød), egg, fisk, nøtter og annet som er rikt på fett. :jepp:

Mmm, tusen takk for gode tips!! Blir storhandel i morgen - gleder meg! 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frokost: 40g havregryn, 10g korn (bare fordi det er utrolig godt!), 24g peanøttsmør og kokosmelk.

Middag: 50g ris (er ikke så veldig glad i det, derfor jeg ikke tar mer), 200g kylling og en stor salatbolle ved siden av

Synes lunsjen din ser litt lite ut (det der er mellomsnack for min del :lol:). Hva med å ha en slags musliblanding (lag det gjerne selv av frø, korn og nøtter), litt honning + mer frukt enn bare det ene eplet til?

Edit: Jeg pleier å ha eple, banan, kiwi, blåbær, bringebær og mango oppi. Så har jeg en og annen frukt jeg veklser med for forskjellige smaker, som f.eks. ananas, stjernefrukt, kjærlighetsfrukt, pære, appelsin o.l.

Endret av KaDust
Skrevet
2 minutter siden, KaDust skrev:

Synes lunsjen din ser litt lite ut (det der er mellomsnack for min del :lol:). Hva med å ha en slags musliblanding (lag det gjerne selv av frø, korn og nøtter), litt honning + mer frukt enn bare det ene eplet til?

Edit: Jeg pleier å ha eple, banan, kiwi, blåbær, bringebær og mango oppi. Så har jeg en og annen frukt jeg veklser med for forskjellige smaker, som f.eks. ananas, stjernefrukt, kjærlighetsfrukt, pære, appelsin o.l.

Greia er at ved lunsjtider har jeg alltid skikkelig dårlig tid, så det er litt sånn "good to go" lunsj - haha! Det høres utrolig digg ut å lage muslibarer (vet du ikke skrev det altså) selv, så jeg tenkte muligens å prøve meg på det! Ser nå at jeg har masse frosne blåbær og annen frukt/bær jeg kan bruke, så da blir det en del ekstra frukt/bær oppi, samtidig med en spiseskje honning! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Greia er at ved lunsjtider har jeg alltid skikkelig dårlig tid, så det er litt sånn "good to go" lunsj - haha! Det høres utrolig digg ut å lage muslibarer (vet du ikke skrev det altså) selv, så jeg tenkte muligens å prøve meg på det! Ser nå at jeg har masse frosne blåbær og annen frukt/bær jeg kan bruke, så da blir det en del ekstra frukt/bær oppi, samtidig med en spiseskje honning! 

Når jeg lager "musli" til yoghurt, så tar jeg bare å legger en haug med frø, nøtter osv i en pose (f.eks. linfrø, chiafrø, mandler, havre, hasselnøtter) og hamrer løs på posen med et eller annet som er tungt nok til at nøttene knuser, helt til de er sånn noenlunde knust. Så bare har jeg det i en boks e.l.. Det er veldig raskt og enkelt! Har dette på lunsj på både jobb og skole ganske ofte. :nigo:

Skrevet
2 minutter siden, KaDust skrev:

Når jeg lager "musli" til yoghurt, så tar jeg bare å legger en haug med frø, nøtter osv i en pose (f.eks. linfrø, chiafrø, mandler, havre, hasselnøtter) og hamrer løs på posen med et eller annet som er tungt nok til at nøttene knuser, helt til de er sånn noenlunde knust. Så bare har jeg det i en boks e.l.. Det er veldig raskt og enkelt! Har dette på lunsj på både jobb og skole ganske ofte. :nigo:

Wow, det høres utrolig digg ut!! Skal virkelig prøves - takk for tipset!

• Liker 1
Skrevet
På 25.1.2017 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Hei!
Jeg er en jente på 18 år, og holder på med å slanke meg. Jeg spiser 1600kalorier daglig, veier 76kg og er 1.70 høy. Greia er at jeg føler jeg spiser utrolig mye, og jeg er konstant sulten? Idag har jeg spist en stor porsjon med korn, yoghurt og et eple til frokost, 4 knekkebrød til lunsj, 300g kylling og 480g grønnsaker til middag, og en liten porsjon med korn og yoghurt til kveldsmat. Har også drukket 3 kopper te, og 2L vann ved siden av. Noen som vet hvorfor jeg absolutt ikke blir mett? Magen rumler og jeg føler meg kjempesulten enda..

1600 kalorier er virkelig ikke mye...

Men du bør legge til fett og proteiner i maten - dette metter også lenger enn karbohydrater. :)

F-eks. egg, avokado, nøtter, bønner...

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 25.1.2017 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Det er jo fremdeles ingenting fett her, da.. bortsett i fra frokosten. Legg til en fettkilde til lunsj (10 mandler/nøtter f.eks), avokado eller varm/kaldrøkt makrell i salaten til middag og makrell i tomat på knekkebrødet til kvelds (og juster resten sånn at det fremdeles blir ca 1600 kcal).

Noe så enkelt som tomatsuppe med egg eller å tilsette egg i salat eller ha det som pålegg gir både god fettkilde og er en fin kilde til proteiner.

Endret av Nana
  • Liker 1
Skrevet
På 1/25/2017 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Fikk du ikke tips om å spise mer fett? Her synes jeg heller ikke det var så mye fett... Hva med:

Frokost: Omelett med en skvett fløte, pesto, skinke, løk og ost på toppen. Også et tips, prøv å legge ost i bunnen av panna. Da får du et sprøtt lag med ost. Herlig!

Lunsj: Middagsrester fra gårsdagen eller en salat med kylling, fetaost, kokt egg, pinjekjerner, div grønnsaker og fet dressing. Jeg liker veldig godt pesto, men synes det smaker litt for mye i en salat, så jeg "vanner" den ut med olje eller seterrømme/creme fraiche. 

Middag: Taco med kjøttdeig stekt i smør og med en seterrømme og ost, servert i salatblad i stedet for skjell/lefser til middag. Eller som jeg pleier å gjøre, blander alt i en skål og spiser det som en salat.

Kveldsmat: hjemmelagde knekkebrød av nøtter og frø med pålegg. Eller nøttescones med pålegg.

Rist av deg tankene om at fett er usunt. Det er ikke det! Fett blir brukt til membranen i ALLE våre celler. Uten fett DØR vi. Og som du ser av ca alle svarene du har fått, man blir ikke særlig mett med lite fett. Det er ikke slik at mat med lite kcal er sunt og mye kcal er usunt. Da skulle marshmallows være sunt og nøtter usunt. Alle vet vel at man bør heller spise en neve med nøtter enn en neve med marshmallows? Og visste du at vitamin A, D, E og K er fettløselige? Hvis du spiser noe som inneholder dette så klarer ikke kroppen å ta det opp med mindre du samtidig spiser fett. Fett bærer smak, så maten smaker også bedre. Win win. :)

Anonymkode: 4c7e4...beb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...