AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #1 Skrevet 25. januar 2017 Hei! Jeg er en jente på 18 år, og holder på med å slanke meg. Jeg spiser 1600kalorier daglig, veier 76kg og er 1.70 høy. Greia er at jeg føler jeg spiser utrolig mye, og jeg er konstant sulten? Idag har jeg spist en stor porsjon med korn, yoghurt og et eple til frokost, 4 knekkebrød til lunsj, 300g kylling og 480g grønnsaker til middag, og en liten porsjon med korn og yoghurt til kveldsmat. Har også drukket 3 kopper te, og 2L vann ved siden av. Noen som vet hvorfor jeg absolutt ikke blir mett? Magen rumler og jeg føler meg kjempesulten enda.. Anonymkode: 9b468...17d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #2 Skrevet 25. januar 2017 Har det sånn jeg også. Tror noen av oss bare er sånn, selv om vi spiser sunt og passer på å få i oss alle næringsstoffer. Det rare er at jeg kan spise færre kalorier hvis jeg bare spiser sjokolade en hel dag, enn hvis jeg spiser sunt. Skjønner ikke hvorfor! 😑 Anonymkode: dca44...87d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #3 Skrevet 25. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har det sånn jeg også. Tror noen av oss bare er sånn, selv om vi spiser sunt og passer på å få i oss alle næringsstoffer. Det rare er at jeg kan spise færre kalorier hvis jeg bare spiser sjokolade en hel dag, enn hvis jeg spiser sunt. Skjønner ikke hvorfor! 😑 Anonymkode: dca44...87d Sånn er jeg også! Velger jeg å spise en hel sjokoladeplate på litt over 1000kcal, kan jeg være mett et helt døgn i ettertid. Når jeg spiser slavisk sunt som jeg gjør nå, er jeg virkelig konstant sulten. Kan det være noe med at jeg/vi ikke får i meg/oss nok fett, og at kroppen "craver" det? Anonymkode: 9b468...17d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #4 Skrevet 25. januar 2017 Spis mer fett? Anonymkode: af2a7...b18 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #5 Skrevet 25. januar 2017 Jeg hadde også vært sulten skulle jeg spist det der. Jeg er 170 og veier 54 kilo. Hva har du på knekkebrødene? Kanskje du bør prøve å få i deg mer proteiner. Egg kan Mette en god stund og er sunt. Anonymkode: 57f49...1aa 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #6 Skrevet 25. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spis mer fett? Anonymkode: af2a7...b18 Jeg er ikke så veldig god på det med kosthold, kan bare det som er basic dessverre.. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde også vært sulten skulle jeg spist det der. Jeg er 170 og veier 54 kilo. Hva har du på knekkebrødene? Kanskje du bør prøve å få i deg mer proteiner. Egg kan Mette en god stund og er sunt. Anonymkode: 57f49...1aa Kyllingpostei med suragurk pleier jeg som oftest å ha. Anonymkode: 9b468...17d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #7 Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke så veldig god på det med kosthold, kan bare det som er basic dessverre.. Anonymkode: 9b468...17d Prøv å spis avokado, nøtter, olivenolje og fet fisk. Når jeg er flink til å spise lavkarbo (lite karbohydrater men masse fett) er jeg alltid mett. Kjenner aldri på sult, og det er nok pga. fettet. Anonymkode: af2a7...b18 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #8 Skrevet 25. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Prøv å spis avokado, nøtter, olivenolje og fet fisk. Når jeg er flink til å spise lavkarbo (lite karbohydrater men masse fett) er jeg alltid mett. Kjenner aldri på sult, og det er nok pga. fettet. Anonymkode: af2a7...b18 Okei, tusen takk! Synes det er så vanskelig å vite hva jeg bør spise, og likevel holde meg innenfor 1600 kalorier daglig.. Anonymkode: 9b468...17d
Leo Skrevet 25. januar 2017 #9 Skrevet 25. januar 2017 Jeg vokste opp med "fetthysteriet" og har funnet ut at jeg sannsynligvis har spist alt for lite fett i årevis! Ut fra det du skriver her så kan det virke som om det er tilfelle med deg også og da blir man sulten og kan spise utrolig mye! Min anbefaling er at du passer på å få i deg en del fett i løpet av dagen f.eks. i form av fet fisk som pålegg og/eller til middag. 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #10 Skrevet 25. januar 2017 5 minutter siden, Leo skrev: Jeg vokste opp med "fetthysteriet" og har funnet ut at jeg sannsynligvis har spist alt for lite fett i årevis! Ut fra det du skriver her så kan det virke som om det er tilfelle med deg også og da blir man sulten og kan spise utrolig mye! Min anbefaling er at du passer på å få i deg en del fett i løpet av dagen f.eks. i form av fet fisk som pålegg og/eller til middag. Okei, tusen takk for gode råd! Jeg har også vokst opp med "fetthysteriet", så jeg får nok i meg altfor lite fett regner jeg med. Anonymkode: 9b468...17d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #11 Skrevet 25. januar 2017 Jeg blir sånn type sulten om jeg ikke får i meg mine vanlige karbohydrater (og fett). Fra å spise endel halvfabrikata/ferdiglagd/junk mat til å spise sunt - shit, så sulten jeg var. Lenge. Jeg hadde skikkelig ulvehunger. Det eneste som hjalp for meg, var å spise mer sunne fettsyrer (f.eks avokado), og tid. Masse tid. Til slutt ga kroppen opp å lengte etter "heroinet" sitt. Anonymkode: 8770d...06f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #12 Skrevet 25. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg blir sånn type sulten om jeg ikke får i meg mine vanlige karbohydrater (og fett). Fra å spise endel halvfabrikata/ferdiglagd/junk mat til å spise sunt - shit, så sulten jeg var. Lenge. Jeg hadde skikkelig ulvehunger. Det eneste som hjalp for meg, var å spise mer sunne fettsyrer (f.eks avokado), og tid. Masse tid. Til slutt ga kroppen opp å lengte etter "heroinet" sitt. Anonymkode: 8770d...06f Ja, merker at det her er helt forferdelig. Er vant til å spise en del junk da jeg har hatt fulle skoledager og jobb etterpå, så har bare vært å løpe innom et sted, slenge i seg noe og komme seg videre på jobb. Er jo derfor jeg nå kvalifiseres som overvektig dessverre, og det vil jeg ikke ha noe av Så kan hende det er det at kroppen min har litt "abstinenser" fordi jeg la om tvert, det å gå fra å spise noe usunt hver dag, til å ikke spise noe usunt er en stor forandring. Takk for råd! Anonymkode: 9b468...17d
Leo Skrevet 25. januar 2017 #13 Skrevet 25. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, tusen takk for gode råd! Jeg har også vokst opp med "fetthysteriet", så jeg får nok i meg altfor lite fett regner jeg med. Anonymkode: 9b468...17d Da jeg begynte å skrive ned alt jeg spiste fant jeg ut at bare ca. 10 - 15% av kaloriene min kom fra fett og da jeg endret det til ca. 30% (Med fet fisk, nøtter osv.) forsvant både sulten som kunne få meg til å spise 6 brødskiver "på styrten" uten å bli mett og søtsuget.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #14 Skrevet 25. januar 2017 Jeg spiser også 1600 kalorier daglig, og ja, jeg blir også sulten. Dette til tross for at jeg spiser rikelig med proteiner og sunt fett. Starten dagen med to egg, spiste en neve valnøtter etter trening, så en stor salat med spinat, linser, søtpotet, granateple, fetaost og pesto. Deretter kesam og bær og middag var taco med laks og grønnsaker. Husk at mat ikke bare er næringsinnhold, men en tilvendt sak. Er maten tom for smak, kan vi ofte føle oss mer sultne. Jeg ville kanskje byttet ut knekkebrødene med noe annet - prøvd noen gode salater med proteiner og sunt fett? Anonymkode: 57803...c88 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #15 Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser også 1600 kalorier daglig, og ja, jeg blir også sulten. Dette til tross for at jeg spiser rikelig med proteiner og sunt fett. Starten dagen med to egg, spiste en neve valnøtter etter trening, så en stor salat med spinat, linser, søtpotet, granateple, fetaost og pesto. Deretter kesam og bær og middag var taco med laks og grønnsaker. Husk at mat ikke bare er næringsinnhold, men en tilvendt sak. Er maten tom for smak, kan vi ofte føle oss mer sultne. Jeg ville kanskje byttet ut knekkebrødene med noe annet - prøvd noen gode salater med proteiner og sunt fett? Anonymkode: 57803...c88 Fint å vite at jeg ikke er alene om det her, haha! Grunnen til at jeg spiser knekkebrød og ikke f.eks salat som du nevner er at jeg ofte spiser en hel wokpose på 480g til middag - og skal jeg spise salat før det også tror jeg jeg fort blir lei alt av grønnsaker/salat. Anonymkode: 9b468...17d 1
drue Skrevet 25. januar 2017 #16 Skrevet 25. januar 2017 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er en jente på 18 år, og holder på med å slanke meg. Jeg spiser 1600kalorier daglig, veier 76kg og er 1.70 høy. Greia er at jeg føler jeg spiser utrolig mye, og jeg er konstant sulten? Idag har jeg spist en stor porsjon med korn, yoghurt og et eple til frokost, 4 knekkebrød til lunsj, 300g kylling og 480g grønnsaker til middag, og en liten porsjon med korn og yoghurt til kveldsmat. Har også drukket 3 kopper te, og 2L vann ved siden av. Noen som vet hvorfor jeg absolutt ikke blir mett? Magen rumler og jeg føler meg kjempesulten enda.. Anonymkode: 9b468...17d Du er sulten fordi de 1600 kaloriene du spiser inneholder ikke nok proteiner og fett. Gode proteinkilder: Kylling, svin, karbonadedeig, tunfisk, torsk, cottage cheese, egg, kesam, melk, Gode fettkilder: Fet fisk (f.eks. laks), olivenolje, avokado, mandler, valnøtter, peanøttsmør, smør, egg, ost. 1600 kalorier er for øvrig ikke mye. Det kan faktisk være ganske lite hvis du i tillegg er aktiv. Trener du? Endret 25. januar 2017 av drue 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #17 Skrevet 25. januar 2017 Akkurat nå, drue skrev: Du er sulten fordi de 1600 kaloriene du spiser inneholder ikke nok proteiner og fett. Gode proteinkilder: Kylling, svin, karbonadedeig, tunfisk, torsk, cottage cheese, egg, kesam, melk, Gode fettkilder: Fet fisk (f.eks. laks), olivenolje, avokado, mandler, valnøtter, peanøttsmør, smør, egg, ost. Kylling spiser jeg hver dag, så får jo i meg proteiner - muligens ikke nok? Ser nå at jeg får i meg altfor lite fett, da jeg verken spiser fisk (utrolig dyrt, og jeg er student), avokado, nøtter, smør, egg eller ost. Er ikke fordi jeg ikke liker det altså, men fordi jeg har vært helt panisk fordi det er fett. Anonymkode: 9b468...17d
Attami Skrevet 25. januar 2017 #18 Skrevet 25. januar 2017 Mere proteiner i form av bønner og lyst kjøtt gjør deg mere mett.
drue Skrevet 25. januar 2017 #19 Skrevet 25. januar 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kylling spiser jeg hver dag, så får jo i meg proteiner - muligens ikke nok? Ser nå at jeg får i meg altfor lite fett, da jeg verken spiser fisk (utrolig dyrt, og jeg er student), avokado, nøtter, smør, egg eller ost. Er ikke fordi jeg ikke liker det altså, men fordi jeg har vært helt panisk fordi det er fett. Anonymkode: 9b468...17d Det holder nok ikke om du kun spiser kyllingfilet til middag, det spørs jo også på mengden du spiser. Jeg prøver f.eks. å få i meg 120 gram proteiner hver dag (sier ikke at du trenger å spise så mye som det), det får jeg ikke til av å spise kylling en gang om dagen. Du må ikke være så redd for fett, det er så utrolig mye mettende enn alle grønnsakene og knekkebrødene du spiser. Du legger ikke på deg av fett bare fordi det er fett, så lenge du har kontroll på kalorinivået. Trener du? Endret 25. januar 2017 av drue 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #20 Skrevet 25. januar 2017 Cluet er, som andre nevner, fett. Jeg hadde fettfobi i mange år, og klarte aldri holde vekten etter slankekurer fordi jeg ikke ble tilfredsstilt på et magert kosthold. Da jeg begynte å adde fett i maten, så ble jeg med en gang mett på en tilfredsstillende måte, noe som dempet cravings etter sukker og søppel. Nå kan jeg godt spise en middag med bare grønnsaker, feks rotgrønnsaker i form, og bli god og mett for resten av kvelden, om jeg har litt smør/olje og ost med. Anonymkode: 2bb73...53c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå