Gå til innhold

Hvordan er en baby født i uke 36/37?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grunnet komplikasjoner må jeg ta tidlig keisersnitt.

Dere med baby født i uke 36/37, hvordan opplevde dere det? Hvor lenge var dere på sykehuset?

Anonymkode: 46523...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tipper jeg går kjempefint! Jeg fikk gutten min i uke 34. Har ikke hatt andre babyer enda, men tror han var omtrent som babyer flest bare mindre. Pga lav vekt måtte han mates hver tredje time, ammes annen hver gang og flaske annen hver gang fordi amming krevde for mye energi for han. Var på sykehuset i 8 dager fordi vi måtte vente til han begynte å gå opp i vekt og det tok litt tid før vi forstod at han trengte mer mat enn det som stod på skjemaet at han skulle ha. 

Ellers frisk som en fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er svært ferdige. Min ble født uke 35, og tilbakte første natten på nyfødtintensiven pga min helse. Fikk mat via sonde i to dager, også mye pga meg. Etter uke 37+0 er de ikke regnet som prematur. 

Anonymkode: 525ed...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer med hvordan babyen har hatt det i mors mage og hva grunnen til tidlig fødsel er. Spør jordmor/lege. 

Anonymkode: 19396...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varierer med hvordan babyen har hatt det i mors mage og hva grunnen til tidlig fødsel er. Spør jordmor/lege. 

Anonymkode: 19396...2a3

Min baby hadde ikke hatt det spesielt bra de siste ukene fordi jeg hadde preeklampsi. Han vokste ikke de siste fire ukene. Gikk veldig fint likevel! Tenker at når de venter til uke 36/37 har babyen det rimelig bra, ellers måtte de tatt grep tidligere :) mest sansynlig da. Men sant som du sier, at det varierer. Terminbabyer kan jo også være i dårlig form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bl født i uke 36 +4, hun var litt liten, bare 2500 g men hun var helt perfekt!

Trengte ikke noe spessiel behandling, eller noe, og vi ble skrevet ut etter 3 dager.

Anonymkode: e525a...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, yabbadoo skrev:

Det tipper jeg går kjempefint! Jeg fikk gutten min i uke 34. Har ikke hatt andre babyer enda, men tror han var omtrent som babyer flest bare mindre. Pga lav vekt måtte han mates hver tredje time, ammes annen hver gang og flaske annen hver gang fordi amming krevde for mye energi for han. Var på sykehuset i 8 dager fordi vi måtte vente til han begynte å gå opp i vekt og det tok litt tid før vi forstod at han trengte mer mat enn det som stod på skjemaet at han skulle ha. 

Ellers frisk som en fisk!

Hmm.. jeg har født to barn. En i uke 40+3, og en i uke 40+6. Begge måtte mates hver 3. time :) Trodde det var vanlig, også for fullbårne babyer.

Anonymkode: f8e73...325

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått to babyer født i uke 36 med planlagt keisersnitt (to svangerskap, ikke tvillinger 😊).

Førstemann hadde lavt blodsukker og måtte ligge ett døgn på nyfødt intensiv for å få sondemat. Etter det fikk han kommer på barsel der jeg lå. Han fikk gulsott og måtte ha lysbehandling i 24 timer. Siden han var slapp og ikke klarte å suge bra nok, fikk han heller ikke i seg nok melk, måtte gi kopp og flaske. Var på sykehuset i 1 uke til sammen. Gikk seg fort til når vi kom hjem, bra vektøkning og ble fort en stor og fin gutt 😊 

Med nr 2 var det litt mer komplikasjoner. Hun hadde lavere fødselsvekt men virket frisk og fin så vi ble sendt på barsel rett etter keisersnittet. Viste seg at hun også var opp under grensen til gulsottbehandling og ble svak og slapp. Hun gikk kraftig ned i vekt de første dagene og vi måtte på nyfødt intensiv med henne. Hun fikk sondemat i en ukes tid, og etter det nøye planlagte måltid med forsterket MME. Dårlig vektoppgang likevel og vi ble værende på nyfødt intensiv til hun var 2 1/2 uke gammel. Fikk lysbehandling da vi kom på NFI. Etter vi kom hjem har hun hatt mye problemer med magen, diaré og forstoppelse om hverandre, mye luft og plager sånn sett. Hun er fortsatt en del mindre i størrelsen enn babyer på samme alder, men henger med motorisk 😊 

De er premature til og med uke 36, fra 37 + 0 er de regnet som til termin. Det går nok helt sikkert bra med din også, selv om det kan bli noe småtteri som med mine. Det er jo ingenting ift annen alvorlig sykdom. 

Mine keisersnitt var som sagt planlagt og legene hadde nok aldri godtatt det dersom det hadde vært stor fare for komplikasjoner. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 4ddee...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm.. jeg har født to barn. En i uke 40+3, og en i uke 40+6. Begge måtte mates hver 3. time :) Trodde det var vanlig, også for fullbårne babyer.

Anonymkode: f8e73...325

Hmmm, ok :-p jeg har som sagt ikke fått andre  babyer før. Men har alltid hatt innrykk av at amming av normalstore babyer  er mer når baby har behov enn etter klokken. Fikk i allefall beskjed om at det ikke var så farlig om det gikk mer enn tre timer om natten f.eks etterhvert som han nådde en litt høyere vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...