Gå til innhold

Er dette nok for meg som er syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg er syk, og dette er en sykdom som ikke vil gå over på veldig, veldig lenge. Jeg er utrolig sliten, og går i gjennomsnitt 2k skritt om dagen. Jeg vil gå ned i vekt, og ligger på over 1100kcal, og under 1400kcal. (Kan ikke skrive hvor mye da det er i mot reglene om det er under 1,5k). Jeg er 1.68 og veier 78kg - altså jeg er overvektig. Tror dere det er greit å ligge mellom der når jeg er så utrolig lite aktiv?

Anonymkode: 494b6...a53

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Ingen her kan besvare ditt spørsmål uten at det strider mot reglene i dette underforumet, siden det går på vurdering av et energiinntak som er lavere enn det helsemyndighetene anbefaler. 

Siden du både er langvarig syk og ønsker å gå ned i vekt, bør du absolutt snakke med helsepersonell om dette, og ikke søke svar fra ukjente folk med ukjent kompentanse på et anonymt forum. Første stopp er fastlegen, og eventuelt kan du henvises til ernæringsfysiolog. Det er jo viktig at du får i deg de næringsstoffene du trenger, og at næringsinntaket er tilpasset sykdommen din, slik at kostholdet ikke gjør sykdommen verre.  

Skrevet

Det er nok alt for lite. Du har en høyere hvileforbrenning enn dette. Og så får du jo litt bevegelse. 

Og du er allerede slapp. Du burde heller bare konsentrer deg om å spise så sunt og rent som mulig. Næringsrik mat med fiber, fett og proteiner. Rent kjøtt og fisk, men med hovedvekt på grønnsaker. 

Kutte ned på karbohydrater og hold deg unna sukker. 

Vet ikke om du går på medisiner men mange medisiner lar seg påvirke av sukker. 

Aller beste er nok uansett å høre med legen din. Ikke gå i kaloriunderskudd uten legens samtykke i hvert fall 

Anonymkode: f2c4d...d18

Skrevet
1 minutt siden, Margit Spat skrev:

Ingen her kan besvare ditt spørsmål uten at det strider mot reglene i dette underforumet, siden det går på vurdering av et energiinntak som er lavere enn det helsemyndighetene anbefaler. 

Siden du både er langvarig syk og ønsker å gå ned i vekt, bør du absolutt snakke med helsepersonell om dette, og ikke søke svar fra ukjente folk med ukjent kompentanse på et anonymt forum. Første stopp er fastlegen, og eventuelt kan du henvises til ernæringsfysiolog. Det er jo viktig at du får i deg de næringsstoffene du trenger, og at næringsinntaket er tilpasset sykdommen din, slik at kostholdet ikke gjør sykdommen verre.  

Den er grei.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok alt for lite. Du har en høyere hvileforbrenning enn dette. Og så får du jo litt bevegelse. 

Og du er allerede slapp. Du burde heller bare konsentrer deg om å spise så sunt og rent som mulig. Næringsrik mat med fiber, fett og proteiner. Rent kjøtt og fisk, men med hovedvekt på grønnsaker. 

Kutte ned på karbohydrater og hold deg unna sukker. 

Vet ikke om du går på medisiner men mange medisiner lar seg påvirke av sukker. 

Aller beste er nok uansett å høre med legen din. Ikke gå i kaloriunderskudd uten legens samtykke i hvert fall 

Anonymkode: f2c4d...d18

Jeg er slapp pga sykdommen, ikke fordi jeg spiser for lite. Tar vitamintilskudd hver eneste dag og merker vesentlig bedring nå!! Jeg spiser en god frokost med yoghurt, korn og et eple. Utover dagen spiser jeg fire knekkebrød med kyllingpostei og suragurk, og på ettermiddagen spiser jeg 480g grønnsaker (Wok posen fra rema 1000) og 300g kylling. Er aldri sulten, på noen måte!

Anonymkode: 494b6...a53

Skrevet

Jeg ville peilet meg inn på et mildt kaloriunderskudd (estimert TDEE -300 kcal skulle bli omtrent 1550 kalorier pr dag) og så gjort en innsats for å få max utbytte av de kaloriene og holde meg til det inntaket; hvis du gjør det, vil du gå ned, og du vil kanskje føle deg mer opplagt også. Jeg ville ha spist mye mer variert (altså flere arter, feks ikke en stor porsjon kylling til middag og så fire knekkebrød med kylling samme dag), spredd grønnsaksinntaket så det ble litt til hvert måltid, fått inn mer fett (feks nøtter, olje og smør, ost, leverpostei), melk, forskjellige typer stivelse (ris, poteter, pasta til middag, variere mellom brød, havregrøt osv).

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden i henhold til våre retningslinjer.

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger 
her. Viser også til deres kilde her(side 187)

Yvonne (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...