AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #1 Skrevet 25. januar 2017 Hva gjør dere når arbeidsgivere ikke forholder seg til norske lover? Det finnes arbeidsgivere som ikke gir ut lønnslipp ( selv om du etterspør gang på gang ) Går du til Nav i en prosess med permittering o,l og du får en beskjed fra ansatt der ( i følge norske lover og regler ) videreformidler det til en arbeidsgiver og de sier NAV tar feil og nekter og følge vanlig Norsk regelverk, hva da? Du stiller opp på nav og forklarer ting, og du føler du nesten ikke blir trodd. Nav forlanger noe, arbeidsgiver noe annet- så står du i midten. Nå har jeg ventet på diverse papirer til søknad om dagpenger, det trekker ut, selv i en dialog med denne arbgiveren ( som sier at papirene skal bli sendt fortset mulig ) men det trekker likevel ut. Kan en arbeidsgiver lage sine egne lover og regler, overprøve nav på den måten? Setter pris på vanlige svar, gjerne en ansatt i nav dersom mulig. Anonymkode: 05af1...38d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #2 Skrevet 25. januar 2017 Nei, arbeidsgiver kan ikke lage sine egne lover og regler. Har opplevd trenering av innsending av papirer selv fra arbeidsgivers side. Du kan forklare for NAV situasjonen og be NAV kontakte arbeidsgiver direkte. Det gjør de til tider når arbeidsgiver viser seg å være vanskelig. Anonymkode: 31c5e...fe1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #3 Skrevet 25. januar 2017 Takk for svar til deg over, får gjøre det. Håper Nav er klar over at det finnes helseskadelige arbeidsgivere, jeg vet b,la om "mennesker som er avhengige av dokumenter til andre instanser"( som gjør alt de skal ) så er det arbgivere som ikke forholder seg til nav sine lover..det kan få store følger for de menneskene det gjelder. Anonymkode: 05af1...38d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #4 Skrevet 25. januar 2017 Du bør kontakte Arbeidstilsynet. Nav er ikke direkte part i forholdet mellom deg og arbeidsgiver Anonymkode: dc37f...792 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #5 Skrevet 25. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør kontakte Arbeidstilsynet. Nav er ikke direkte part i forholdet mellom deg og arbeidsgiver Anonymkode: dc37f...792 Jeg er klar over det,men tør ikke fordi jeg er redd for "represalier";) enkelte er ikke helt "god". Nav kan kreve inn papirer for å få gjort det de skal, og den muligheten må jeg bruke her. Er helt sikker på at nav setter pris på at mennesker følger norske lover og regler, at de står på og gjør det de kan. Anonymkode: 05af1...38d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #6 Skrevet 26. januar 2017 Noen fra Nav her som faktisk kan svare? Hva gjøre dere når arbeidsgivere overkjører dere og norsk lov? Anonymkode: 05af1...38d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #7 Skrevet 26. januar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over det,men tør ikke fordi jeg er redd for "represalier";) enkelte er ikke helt "god". Nav kan kreve inn papirer for å få gjort det de skal, og den muligheten må jeg bruke her. Er helt sikker på at nav setter pris på at mennesker følger norske lover og regler, at de står på og gjør det de kan. Anonymkode: 05af1...38d Dersom du får reprisaler, så saksøker du. Du kan alternativt ta kontakt med fagforeningen, så tar dem saken til arbeidstilsynet. Vær så snill, ikke si at du ikke er med i fagforening!!! Meld deg inn asap i såfall! Nav er ikke den som skal påse at arbeidsgiver følger loven. Det er arbeidstilsynet. Anonymkode: ca094...a8f 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #8 Skrevet 26. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du får reprisaler, så saksøker du. Du kan alternativt ta kontakt med fagforeningen, så tar dem saken til arbeidstilsynet. Vær så snill, ikke si at du ikke er med i fagforening!!! Meld deg inn asap i såfall! Nav er ikke den som skal påse at arbeidsgiver følger loven. Det er arbeidstilsynet. Anonymkode: ca094...a8f Fult forståelig, men de skal jo ha sine papirer for og behandle saker. Du får en beskjed fra nav, og så går du til arbeidsgiver og videreformidler beskjeden: så sier arbgiveren: å neida, det stemmer ikke- så står du der. ( De overprøver Nav ). Saksøke folk er det siste jeg vil, er fredelig menneske med intigritet, men har jo blitt herjet med så snart har jeg vel ikke valg. Represalier kan bli avorlige når jeg tror det er psykisk sykdom som ligger bak. Fint hvis noen fra nav kan svare. Anonymkode: 05af1...38d
Angelheart2 Skrevet 26. januar 2017 #9 Skrevet 26. januar 2017 (endret) Slettet.... Endret 26. januar 2017 av Angelheart2 Feil forum....
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #10 Skrevet 26. januar 2017 Jobber i NAV. Det er riktig som flere her sier, NAV er ikke rett instans for arbeidskonflikter, men jeg forstår at det er frustrerende når du ikke får arbeidsgiver til å sende det NAV må ha for å behandle søknaden din. I første omgang så vil NAV sende et brev til arbeidsgiver der de etterspør de papirene som mangler. I ditt tilfelle er det vel det som heter "Bekreftelse på sluttårsak". Dersom ikke det kommer noe svar blir søknaden behandlet ut i fra de dokumenter som er tilgjengelig. Du har vel fått et permitteringsvarsel, så dette vil kunne gjelde som grunnlag for innvilgelse av dagpengene. Inntektsopplysninger hentes uansett ut direkte, så her tenger ikke arbeidsgiver sende noe. Du må også selv legge med arbeidsavtale. Anonymkode: 6feeb...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #11 Skrevet 26. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jobber i NAV. Det er riktig som flere her sier, NAV er ikke rett instans for arbeidskonflikter, men jeg forstår at det er frustrerende når du ikke får arbeidsgiver til å sende det NAV må ha for å behandle søknaden din. I første omgang så vil NAV sende et brev til arbeidsgiver der de etterspør de papirene som mangler. I ditt tilfelle er det vel det som heter "Bekreftelse på sluttårsak". Dersom ikke det kommer noe svar blir søknaden behandlet ut i fra de dokumenter som er tilgjengelig. Du har vel fått et permitteringsvarsel, så dette vil kunne gjelde som grunnlag for innvilgelse av dagpengene. Inntektsopplysninger hentes uansett ut direkte, så her tenger ikke arbeidsgiver sende noe. Du må også selv legge med arbeidsavtale. Anonymkode: 6feeb...1cb Ja, dere sier det-men får ikke papirene! Anonymkode: 05af1...38d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #12 Skrevet 26. januar 2017 Det er snakk om en som driter i lover og regler, gir ikke papirer og hører ikke på nav. Hallo! hva mener dere jeg skal gjøre??? Forstår dere hva jeg snakker om? Anonymkode: 05af1...38d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #13 Skrevet 26. januar 2017 Se svaret rett over her. Der står det jo forklart! Anonymkode: 6feeb...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #14 Skrevet 26. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se svaret rett over her. Der står det jo forklart! Anonymkode: 6feeb...1cb Anonymkode: 05af1...38d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #15 Skrevet 26. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om en som driter i lover og regler, gir ikke papirer og hører ikke på nav. Hallo! hva mener dere jeg skal gjøre??? Forstår dere hva jeg snakker om? Anonymkode: 05af1...38d Helt konkret, hvilke papirer er det du ikke får? Du trenger tre ting som vedlegg til dagpengesøknaden: Arbeidsavtale - denne har du vel fra før? Permitteringsvarsel - Denne har du vel fått da du fikk melding om permitteringen Bekreftelse på sluttårsak - denne skal arbeidsgiver sende, men om han ikke gjør det kan NAV bruke permitteringsvarselet som grunnlag. Forklar for NAV at du har en vrang arbeidsgiver som ikke vil sende dette papiret og be dem om å forsøke å innhente dette selv. Dersom du ikke har noen av de papirene du behøver ville jeg ikke tvilt et øyeblikk på om jeg skulle gå til Arbeidstilsynet, for da bryter arbeidsgiver loven og har plikt til å betale lønn selv (ikke gyldig permittering uten skriftlig permitteringsvarsel). Anonymkode: 6feeb...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #16 Skrevet 26. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt konkret, hvilke papirer er det du ikke får? Du trenger tre ting som vedlegg til dagpengesøknaden: Arbeidsavtale - denne har du vel fra før? Permitteringsvarsel - Denne har du vel fått da du fikk melding om permitteringen Bekreftelse på sluttårsak - denne skal arbeidsgiver sende, men om han ikke gjør det kan NAV bruke permitteringsvarselet som grunnlag. Forklar for NAV at du har en vrang arbeidsgiver som ikke vil sende dette papiret og be dem om å forsøke å innhente dette selv. Dersom du ikke har noen av de papirene du behøver ville jeg ikke tvilt et øyeblikk på om jeg skulle gå til Arbeidstilsynet, for da bryter arbeidsgiver loven og har plikt til å betale lønn selv (ikke gyldig permittering uten skriftlig permitteringsvarsel). Anonymkode: 6feeb...1cb Jeg har: Sluttattest Bekreftelse på sluttårsak skulle jeg få ( har ventet i to uker nå ) Har lagt ved et forklarende skriv, så får jeg se hva de sier. Veldig synd at arbeidsgivere med narsisistiske trekk kan få ødelegge på denne måten, har mye arbeidserfaring og høyere utdannelse, men nå er jeg utslitt. Anonymkode: 05af1...38d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #17 Skrevet 26. januar 2017 For å bare få det ut av verden: tilby deg å skrive utkast til sluttårsakdokumentet selv. Gå innom arbeidsgiver, han leser over og signerer. Spør nav om hva som skal stå ev. Google for eksempler. Hold det nøytralt og skriv 3 setninger. Alla: mal for formelt brev med organisasjonsnummer (finner du på nett hvis ikke du vet) tekst: vi kan bekrefte at x var ansatt hos oss fra dato til dato. Grunnet forhold ved vår drift var vi desverre nødt til å permittere enkelte ansatte hvorav x var en av disse. Vi ønsker vedkommende lykke til videre.Signatur/stempel Anonymkode: da1b6...89a
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #18 Skrevet 26. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å bare få det ut av verden: tilby deg å skrive utkast til sluttårsakdokumentet selv. Gå innom arbeidsgiver, han leser over og signerer. Spør nav om hva som skal stå ev. Google for eksempler. Hold det nøytralt og skriv 3 setninger. Alla: mal for formelt brev med organisasjonsnummer (finner du på nett hvis ikke du vet) tekst: vi kan bekrefte at x var ansatt hos oss fra dato til dato. Grunnet forhold ved vår drift var vi desverre nødt til å permittere enkelte ansatte hvorav x var en av disse. Vi ønsker vedkommende lykke til videre.Signatur/stempel Anonymkode: da1b6...89a Skal få nav til å kreve det inn. Tusen takk for at du svarte meg på en skikkelig måte, har ikke blitt behandlet bra og sliter faktisk, derfor et oppriktig takk til deg. Anonymkode: 05af1...38d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #19 Skrevet 26. januar 2017 Har du ikke fått permitteringsvarsel på korrekt måte, altså skriftlig og som gir opplysninger som det er krav om at skal stå? Da er du ikke permittert! http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=99396/ Anonymkode: f26b7...495 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #20 Skrevet 26. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke fått permitteringsvarsel på korrekt måte, altså skriftlig og som gir opplysninger som det er krav om at skal stå? Da er du ikke permittert! http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=99396/ Anonymkode: f26b7...495 Sant! Du kan ha krav på å få etterbetaling lønn hele perioden frem til dette gjøres på skikkelig måte. Anonymkode: da1b6...89a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå