Gå til innhold

Hvor mye bør jeg spise for å få resultater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 23 år som ønsker en slankere og strammere kropp. Jeg har en bmi på 21,4, men ønsker å gå ned 5 kg (fett, ikke muskler).
Jeg har begynt med styrketrening med fullkroppsprogram ca. 3 ganger i uka, og skal prøve å gå litt tur et par dager i uka. Jeg trener øvelser 10-12 x 3. Jeg studerer deltid, og jobber to-tre dager i uka på sykehjem. Ellers er jeg veldig stillesittende.

Hvor mange kalorier tror dere jeg trenger i løpet av en dag for å gå ned i vekt, men samtidig få litt mer muskler/definisjon?

Kan legge til det jeg har spist i dag (og det jeg har planlagt å spise resten av kvelden):

Frokost: Havregrøt av 1,5 dl havregryn, 2 dl skummet melk og litt vann. En kiwi og sukkerfritt syltetøy oppå.

Etter styrketrening: 1 styrk kakao (3,3 dl) og en banan.

Middag: Fiskegrateng med kokt gulrot.

Mellommåltid: En propudding og to gulrøtter.

Kveldsmat: 2 sport knekkebrød med 1 kokt egg og 4 skiver hamburgerrygg.

Har regnet meg til at dette blir ca. 1700 kcal. Er dette for mye eller lite? Vil dette påvirke styrketreningen negativt siden jeg ikke ligger i overskudd? I følge diverse BMR kalkulatorer trenger jeg mellom 2000-2200 for å vedlikeholde vekta. Vil så gjerne bli kvitt det overflødige fettet (er en del av det, siden jeg ikke er trent) men vil også få muskler og en fin rumpe:laugh: Om dette er for mye, har jeg ikke noe problem med å spise mindre, er som regel ikke så sulten etter middag, og frokost spiser jeg som regel ikke med mindre jeg skal trene om morgenen.

Noen tips, råd, erfaringer, synspunkt??

Anonymkode: 72068...333

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blæh, er i eksakt samme situasjon som deg. Jeg har ekstremt lav hvileforbrenning(ingen stoffskifteproblemer) pga. veldig, veldig lav muskelmasse, så jeg kan faktisk ikke spise så veldig mye uten å legge på meg. Det er så individuelt hva man trenger daglig - to mennesker kan ha lik BMI, men likevel skal den ene ha 1700 kcal daglig, mens den andre tåler 3000 pga. høy aktivitet/mye muskelmasse f.eks. Jeg ville spist litt mer enn du vanligvis ville gjort eller til og med vedlikehold dersom du er utrent - føler du at du legger på deg fett av dette - gå litt ned på inntak. :) Maten du spiser ser bra ut. Bare pass på at du får i deg minst 1 gram protein per kilo kroppsvekt, kanskje til og med 1,5 gram. Fitnessfreakene sier 2 til 2,5 gram, men det synes jeg høres helt sykt ut. Skal man bare spise kyllingfilet dagen lang da liksom :P Jeg pleide å trene mye noen år tilbake og fikk super effekt av å spise som normalt(spiser vanligvis sunt og variert) - jeg var riktig nok utrent fra før av, men jeg trengte ikke øke matinntaket på den tiden. Musklene kom.

Anonymkode: ea5bb...52a

Skrevet

Først vil det nok gå tregt, men så vil du rase ned i vekt på grunn av kaloriunderskudd.
Jeg ville nok spist mer, slik at du får nok energi og klarer å utføre alle treningsøkter som planlagt.

Føler du forresten deg mett? Jeg hadde blitt ekstremt sulten av så lite mat..

Anonymkode: 6bb3f...ca6

Skrevet

Jeg er i litt samme situasjon som deg.

Når man begynner å kutte kalorier går det ofte greit i starten, men så merker man det på kroppen at man har "sultet" den. Jeg er der nå at plutselig får en ulvehunger og er helt umettelig. Da ser man at man må bli mer balansert.

Kostholdsplanen du legger frem vil jeg si er grei for en dag du IKKE trener. En dag du faktisk trener, ville jeg spist tilbake noen av de kaloriene. Helst ved noe proteinrikt like etter trening. Ettersom du vil erstatte fett med muskler vil du jo ha noe ut av styrketreningen. 

Anonymkode: dfea4...b5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...