AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #1 Skrevet 25. januar 2017 Jeg er i min første sykepleierpaksis på sykehjem og føler meg rett og slett veldig fortapt. Føler ikke jeg får den veiledningen jeg trenger selv om jeg etterspør den, at jeg ofte blir satt til eller forventet å gjøre ting alene som jeg enten A) Ikke har tilstrekkelig kompetanse til, eller B) ikke har fått tilstrekkelig opplæring i til at jeg føler meg trygg i situasjonen. Forsøker å formidle mitt kunnskapsnivå, men opplever at veileder nødvendigvis ikke er så interessert i å høre, og jeg føler stadig det er forventninger til meg som jeg ikke per dags dato føler jeg kan innfri. Det foreligger også en "forespeilet progresjonsplan" fra skolen som jeg også stadig tenker på og er redd for å ikke kunne innfri. Hvordan kan jeg gjøre denne praksisen bedre? Anonymkode: 40ead...b37
boblevann Skrevet 25. januar 2017 #2 Skrevet 25. januar 2017 Ta kontakt med læreren din på skolen som har ansvar for deg Slik skal ikke praksis være. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #3 Skrevet 25. januar 2017 Har ikke møtt henne enda, og hun jobber ikke for skolen min. Men skal ha fellesmøte med henne + de andre studentene på praksisplassen snart. Eksempler på "forventet å gjøre ting jeg ikke har kompetanse til uten oppsyn" er f.eks å gå å måle blodsukker på pasienter jeg ikke kjenner, etter å ha observert det dagen før. Jeg har aldri studert eller jobbet innen noe helserelatert før og ønsket gjerne veileder tilstede første gangen jeg skulle gjøre dette selv, ettersom jeg ikke var helt sikker på teknikk, viktige ting å tenke på osv. Jeg sa at jeg ønsket at hun observerte første gangen, og hun virket tydelig oppgitt men ble med likevel. Det ble litt knoting, så var åpenbart greit at hun var med. "Ikke fått tilstrekkelig opplæring til at jeg føler meg komfortabel i situasjonen" er f.eks å bli bedt om å gå inn å stelle/se til en pasient alene uten å ha deltatt i stell med denne pasienten tidligere m/ veileder. Kjenner ikke til pasientens sykdom, funksjonsnivå (klarer de å reise seg selv, trenger de heis, hva klarer de selv, hva trenger de hjelp med?), de fleste pasientene krever bruk av takheis noe jeg ikke er trygg på å gjøre alene enda osv. Har aldri deltatt i noe som helst stell før denne praksisen og syntes bare det er utfordrende i seg selv. Veiledende sykepleier virker mest mulig interessert i å få meg "klar til arbeidskraft" enn å veilede meg. Må prøve å prate med lærer fra skolen når hun kommer. Anonymkode: 40ead...b37
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #4 Skrevet 25. januar 2017 Jeg syns ikke du kan forvente å ha med deg noen hele tiden, å gå inn til en pasient for å gjøre morgenstell bør du har øvd såpass mye på på skolen at du kan gjøre uten veileder til stede. Du kan be om hjelp til å lese deg opp på pasienten på forhånd. Mange har en forventning om at de skal gå med veileder 100% av tiden og bare gjøre masse ting som studnten kan ha nytte av, men faktum er at veileder skal kunne gjøre alt hun pleier å gjøre på jobb selv om du er på slep. Å be om tilsyn på bl.sukker syns jeg egentlig er i over kant, men det kan forstås. Men du må forvente å gjøre en del ting uten å være hundre prosent komfortabel, og uten å ha veilder til stede. Ellers står du rett og slett ikke praksis. Anonymkode: 4f7bd...fcd
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #5 Skrevet 25. januar 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns ikke du kan forvente å ha med deg noen hele tiden, å gå inn til en pasient for å gjøre morgenstell bør du har øvd såpass mye på på skolen at du kan gjøre uten veileder til stede. Du kan be om hjelp til å lese deg opp på pasienten på forhånd. Mange har en forventning om at de skal gå med veileder 100% av tiden og bare gjøre masse ting som studnten kan ha nytte av, men faktum er at veileder skal kunne gjøre alt hun pleier å gjøre på jobb selv om du er på slep. Å be om tilsyn på bl.sukker syns jeg egentlig er i over kant, men det kan forstås. Men du må forvente å gjøre en del ting uten å være hundre prosent komfortabel, og uten å ha veilder til stede. Ellers står du rett og slett ikke praksis. Anonymkode: 4f7bd...fcd Jeg har ingen forventning om å ha veileder med meg hele tiden. Derimot har jeg bare vært på praksisplassen i fire dager og har liten kunnskap til pasientene. Jeg vet f.eks ikke om Per klarer å reise seg opp selv (kanskje Per egentlig trenger heis, men ikke tør å si ifra), hvor dement Mary er og hva slags stell Torunn som virker ganske oppegående egentlig trenger. Jeg vil jo kalle det vesentlig å vite hvordan pasienten skal tas hånd om. Det er ikke selve stellet i seg selv jeg har noe i mot å gjøre alene. Ang. måling av blodsukker var det rett og slett det at jeg aldri hadde stukket noen i fingeren før med den type utstyr, og hadde hverken kunnskap om teknikk eller faktorer som spilte inn. Ønsket derfor veiledning (dvs tilbakemelding) da jeg skulle gjøre det alene første gang. Jeg er fullt klar over at man må gjøre ting man ikke er helt komfortabel med og "kaste seg ut i det" i praksis, men min uvitenhet skal ikke gå ut over pasientens rett til god og forsvarlig pleie. TS Anonymkode: 40ead...b37 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #6 Skrevet 25. januar 2017 Dette høres ikke greit ut! Ta tak i det fortest mulig. Anonymkode: 60b93...c7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå