AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #1 Skrevet 25. januar 2017 Er det noen er som har flyttet til andre land eller byer i Norge for å jobbe? Isåfall hvordan var det for dere og klarte dere å skaffe et nettverk uten å kjenne noen fra før av? Anonymkode: c57d4...c02
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #2 Skrevet 25. januar 2017 Kanskje ikke helt sammenlignbart, har aldri flyttet på ubestemt tid Men jeg har bodd i andre byer i Norge i en periode på noen måneder i forbindelse med jobb. Jeg har hatt tre lengre utenlandsopphold i forbindelse med studier og jobb. Nettverk har aldri vært noe problem. I Norge kjente jeg alltid noen fra studietiden, om de så bare var perifere og vi kun hadde vært facebookvenner i årevis var det lett å ta opp kontakten igjen - og ble igjen kjent med deres venner. I tillegg kom kollegaer, og deres venner. Til og med personer jeg møtte på treningssenteret, og i forbindelse med en hobby jeg har, så har aldri vært avhengig av den jeg kjente fra før. I utlandet startet jeg en gang helt på null. Første venninnen var hun som bodde i naboleiligheten, deretter kollegaer og deres venner igjen. En gang hadde mannen en bekjent i byen jeg flyttet til, og han og kona var ivrige på å invitere meg med når de skulle noe i og med at de visste at jeg ikke hadde noen andre i begynnelsen. Man er ofte mer åpen for nye vennskap når man har få andre. Og det har lært meg å ha samme holdningen i hverdagen her hjemme, og ikke lukke meg bare fordi jeg har nok med etablerte venner og nettverk. Anonymkode: 79e9b...e5d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #3 Skrevet 25. januar 2017 Jeg har både flyttet innenlands og utenlands for å jobbe. Du må bare prøve å være så utadvendt som mulig. Bli med på det som skjer i nærområdet der du befinner deg, aktiviteter, trening etc.. Å være sosial trur jeg er hele grunnmuren for å få kontakt med andre. "By på'ræ sjæl" så kommer du langt Anonymkode: a3354...51c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #4 Skrevet 25. januar 2017 Men jeg føler at der er så vanskelig å bli kjent med noen i Norge med mindre det er gjennom skole eller eventuelt jobb. Hvis man prøver å begynner å prate med noen på trening får mange innrykket av at man et gal virker det som. Anonymkode: c57d4...c02
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #5 Skrevet 25. januar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg føler at der er så vanskelig å bli kjent med noen i Norge med mindre det er gjennom skole eller eventuelt jobb. Hvis man prøver å begynner å prate med noen på trening får mange innrykket av at man et gal virker det som. Anonymkode: c57d4...c02 Jeg har ikke samme opplevelse i det hele tatt. Kommer jo an på hva du sier, og hvordan. Og ikke minst kroppsspråket deres når de svarer. Kan telle 5-10 venninner jeg ble kjent med gjennom tilfeldig smalltalk - på treningsstudioet, på bussen, på butikken, til og med veterinæren jeg brukte når katten ble kastrert, og en lege jeg møtte mens jeg var satt på venterommet til min fastlege. Man prater litt, får et svar, ser an den andres kroppspråk, prater litt til, kommer inn på en felles interesse, nevner man er ny i byen, spør om tips. Og plutselig har man utvekslet telefonnummer eller blitt venner på facebook, og tar det derfra. Anonymkode: 79e9b...e5d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #6 Skrevet 25. januar 2017 Imponerende! Får jeg lov til å spørre om alder? Anonymkode: c57d4...c02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå