Angelheart2 Skrevet 25. januar 2017 #1 Del Skrevet 25. januar 2017 Har nettopp strikket (nesten) ferdig mitt aller første strikkeprosjekt siden barneskolen. Siden jeg har veldig høye tanker om meg selv og egen fortreffelighet så ble det en Skappel-genser. Syns for så vidt den ble ganske bra, men sliter litt med passformen. Den sitter på en måte litt for stramt over skuldrene. Det virker som om den er for kort fra under armene til toppen, hvis dere forstår. Jeg har ikke sydd den sammen på toppen enda og lurer på om det er noe jeg kan gjøre nå for å forlenge/utvide skuldrene uten å måtte rekke opp igjen masse? Jeg har også igjen å lage halslinningen og jeg klarer ikke å forstå hva som menes med at jeg skal plukke opp maskene i halsåpningen og strikke vrangbord 4 cm..... Jeg har jo felt av til hals, hvilke masker er det da jeg skal ta opp igjen? Jada, burde nok begynt med noe litt enklere, men nå er jeg nesten ferdig, så de hadde vært artig om det hadde blitt bra også . (Strikket forresten en størrelse for liten, da....syns den så litt for "bomsete" ut på bildet og ville ha den litt mer kroppsnær.... da endte det opp med genser til 12-åringen i stedet....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #2 Del Skrevet 25. januar 2017 Er den vanskelig? Trodde den var enkel jeg. Er den for kort får du strikke mer, men den har jo litt rar form på alle syns jeg Anonymkode: daf3b...c94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 26. januar 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 26. januar 2017 Den er sikkert enkel for de som kan strikke....Selve genseren var jo enkel, det er detaljene i forbindelse med avslutningen jeg lurer på. Var usikker på om det gikk an å strikke mer over skuldrene etter at jeg er ferdig med å felle av armene (raglan-felling). Fant ut at det ikke gikk an, så nå har jeg sydd sammen på toppen. ble veldig rart, da, så gjorde nok noe feil.... Ble på en måte litt spisse skuldre Men lurer fortsatt på det med halslinningen, da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2017 #4 Del Skrevet 1. februar 2017 Hvis det er raglanfelling på genseren, skal du jo ikke sy sammen skuldrene oppe. Ved raglan skal man sette ermer og bol (kroppen) på samme pinne, og strikke to ermer og bol i samme runde mens man feller (ofte på annen hver runde) fram til det er klart for halslinning. Men jeg trodde egentlig at den enkle Skappelgenseren hadde påsydde ermer, og da er det ikke raglan, dvs. ingen fellinger oppover over brystet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 1. februar 2017 Forfatter #5 Del Skrevet 1. februar 2017 Hm.. nå skjønte jeg mindre.... Det er raglanfelling, ja, så jeg har strikket armer og bol sammen og redusert masker på annenhver runde, men like fullt må jeg jo sy skuldrene sammen? Ellers blir det jo bare en stor åpning på toppen? Men, det er jo noe rart jeg har gjort. tydeligvis, så det er mulig det skulle vært fellt av på en annen måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #6 Del Skrevet 1. februar 2017 16 minutter siden, Angelheart2 skrev: Hm.. nå skjønte jeg mindre.... Det er raglanfelling, ja, så jeg har strikket armer og bol sammen og redusert masker på annenhver runde, men like fullt må jeg jo sy skuldrene sammen? Ellers blir det jo bare en stor åpning på toppen? Men, det er jo noe rart jeg har gjort. tydeligvis, så det er mulig det skulle vært fellt av på en annen måte? Når du strikker raglanfelling så skal toppen på ermet bli skulder, du skal ikke sy sammen oppå skuldrene. Du ser det tydelig på bildet her Hun forklarer også forskjellen på raglanfelling og rundfelling. Anonymkode: add78...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 1. februar 2017 Forfatter #7 Del Skrevet 1. februar 2017 Men i oppskriften sto det jo "sy sammen på skuldrene". Det sto: Fortsett å redusere masker som beskrevet til du ikke har igjen masker mellom fargetråden på armene og fell av" "Sy så sammen skuldrene og plukk opp maskene rundt halslinningen". Da hadde jeg jo fortsatt igjen full rygg og 12 masker på fronten på hver side av halslinningen. Hvordan skulle jeg da fortsatt fellingen? Jeg felte da av slik man ville avsluttet et skjerf..... hva har jeg ikke forstått? På bildet er det jo rund hallslinning både bak og foran, mens det i min oppskrift kun står at jeg skal felle til hals foran. Da blir det jo litt annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #8 Del Skrevet 1. februar 2017 Skal genseren se slik ut? Eller er det flere versjoner av denne genseren? Hun jeg linker til har isydde ermer, ikke raglanfelling i det hele tatt. Anonymkode: add78...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #9 Del Skrevet 1. februar 2017 Her står det også om denne genseren og det er tydelig isydde ermer, ikke raglanfelling. Anonymkode: add78...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 1. februar 2017 Forfatter #10 Del Skrevet 1. februar 2017 Det er ikke denne genseren, nei.... Står i oppskriften som "Myk Skappelgenser", men den ser ikke ut som denne. Nå har vel dama gitt ut flere strikkebøker etter hvert, så det har vel blitt mange "skappelgensere" som ikke har andre navn, for alt jeg vet. Den jeg har strikket er i glattstrikk med vrangbord og raglanfelling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 6. februar 2017 #11 Del Skrevet 6. februar 2017 Når man strikker raglan, feller man jo litt og litt, sånn at du til slutt sitter igjen med en åpning til hals. Du trenger ikke å sy noe sammen, annet enn at du vanligvis får et hull under hvert erme som du må sy igjen. Fellingen oppover mot halsen, er liksom også monteringen av ermer, forstykke og bakstykke. Men er du sikker på at fellingene du nevner ikke er fellinger på ermene? For det du skriver fra oppskriften gir liksom ikke mening i sammenheng med raglan. Har du bilde av genseren/oppskriften på nett, som du kan linke til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 6. februar 2017 #12 Del Skrevet 6. februar 2017 Ved raglanfelling feller man jo et visst antall ganger til halsåpingen er passe, og så kan man strikke vrangbord på direkten når fellingene tar slutt. Man trenger jo ikke nødvendigvis å plukke opp masker til halsutringning, med mindre man vil forme den slik at den blir mer buet. Ofte vil man bare strikke videre på vrangborden i halsen uten å gjøre noe mer enn å bytte til en mindre pinne evt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå