Gå til innhold

Spore opp ip adresse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man spore opp en ip adresse? Jeg har fått en faktura på varer bestilt i mitt navn men de er ikke bestilt av meg. Tatt kontakt med firma som sier varene er bestilt  over Internett og at jeg evt må politianmelde for st det ikke skal gå til inkasso. Er det likevel noen mulighet for å spire opp ip adressen dersom man får dette utlevert fra det aktuelle firmaet? Regner ikke med at  politiet har ressurser til å gå videre med en sak som dette..

Anonymkode: fa567...e31

Skrevet

Politianmeld hvis du mistenker at du er utsatt for identitetstyveri.

Når det gjelder dette kravet fra butikken så må du ikke la deg presse. Dette ip-sporet er et blindspor. Selv politiet må ha en rettslig kjennelse på at de kan få ut info fra internettleverandør om hvem som eier en ip-adresse. Og som regel er det en eller annen internettkafe eller offentlig hotspot. Svindlere er ikke dumme.

Setter butikken seg på bakbena så la kravet gå til inkasso, der bestrider du kravet. Og det vil være opp til butikken å bevise at det faktisk er du som har bestilt varene. Og det vil de ikke klare, siden det faktisk ikke er deg. Bevisbyrden er altså butikkens, ikke din.

Hvem som helst kan bestille hva som helst i alles navn via internett. Det ville blitt kaos om hver enkelt måtte forsvare seg mot alle mulige uriktige krav fra all verdens internettbutikker.

Anonymkode: 4e065...f96

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man spore opp en ip adresse? Jeg har fått en faktura på varer bestilt i mitt navn men de er ikke bestilt av meg. Tatt kontakt med firma som sier varene er bestilt  over Internett og at jeg evt må politianmelde for st det ikke skal gå til inkasso. Er det likevel noen mulighet for å spire opp ip adressen dersom man får dette utlevert fra det aktuelle firmaet? Regner ikke med at  politiet har ressurser til å gå videre med en sak som dette..

Det er en politijobb å spore IP adresser. Derfor skal du anmelde om du og noen med adgang til dine eletroniske medier ikke har bestilt i ditt navn. 

Hvorfor sender du ikke i retur? 

Anonymkode: dddee...8b6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til en viss grad. Det første du bør gjøre er å sjekke om det dreier seg om en TOR-IP eller en IP fra andre anonyme tjenester. Hvis det er tilfelle kommer du ingen vei. Hvis det derimot dreier seg om en "vanlig" IP, kan du bruke f.eks. denne siten: https://geoiptool.com/ til å finne en omtrentling posisjon for IPen. Merk at dette er usikker og omtrentlig informasjon som kan være helt feil. Spesielt når det gjelder steder som ligger langt fra storbyer. 

Du kan også bruke f.eks. denne: https://www.ultratools.com/tools/ipWhoisLookup til å finne ut hvilken nettleverandør IPen tilhører. Du kan da ta kontakt med nettleverandør slik at de kan ordne opp i saken, men du får neppe utlevert navn fra dem.

Anonymkode: f1048...360

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skriv et brev der du bestrider kravet deres og hvorfor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...