Gjest Sofiapia Skrevet 25. januar 2017 #1 Skrevet 25. januar 2017 Hei jeg er en jente som snart skal ta utdanningen min. Jeg vet at om jeg utdanner meg innen jus er det også mulighet for å komme inn i eigendomsmegleryrket. kan noen her si litt om begge eller et av yrkene? føler vi for så lite informasjon om yrker på skolen. Kan noen si litt om arbeidet, lønn, arbeidstid eller noe annet de vet?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #2 Skrevet 25. januar 2017 Altså en beskrivelse av hvordan det er å jobbe som eiendomsmegler og hvordan det er å jobbe som advokat? Det blir veldig omfattende, det beste er nok at du snakker med noen personlig. Det er også to veldig ulike yrker. Jurister/advokater og eiendomsmeglere er ofte veldig ulike personlighetstyper. Eiendomsmegling er i bunn og grunn salg, jus er et fordypningsfag. Dersom målet er å jobbe som eiendomsmegler så er det faktisk best å gå den veien. Selv om jus henger langt høyere som grad, så er faktisk de utdannet eiendomsmeglere foretrukne i bransjen. Det er også en opphopning av jurister med dårlige karakterer som søker seg til eiendomsmegling. Om det generelt er lurt å gå eiendomsmegling er en annen sak - det er ikke så lett å få jobb. Anonymkode: 37426...aea
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #3 Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså en beskrivelse av hvordan det er å jobbe som eiendomsmegler og hvordan det er å jobbe som advokat? Det blir veldig omfattende, det beste er nok at du snakker med noen personlig. Det er også to veldig ulike yrker. Jurister/advokater og eiendomsmeglere er ofte veldig ulike personlighetstyper. Eiendomsmegling er i bunn og grunn salg, jus er et fordypningsfag. Dersom målet er å jobbe som eiendomsmegler så er det faktisk best å gå den veien. Selv om jus henger langt høyere som grad, så er faktisk de utdannet eiendomsmeglere foretrukne i bransjen. Det er også en opphopning av jurister med dårlige karakterer som søker seg til eiendomsmegling. Om det generelt er lurt å gå eiendomsmegling er en annen sak - det er ikke så lett å få jobb. Anonymkode: 37426...aea Er det ikke lett å få seg jobb som advokat nå? Er flink på skolen forresten, har ett nåværende snitt på 5,8 Anonymkode: 748af...a6f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #4 Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså en beskrivelse av hvordan det er å jobbe som eiendomsmegler og hvordan det er å jobbe som advokat? Det blir veldig omfattende, det beste er nok at du snakker med noen personlig. Det er også to veldig ulike yrker. Jurister/advokater og eiendomsmeglere er ofte veldig ulike personlighetstyper. Eiendomsmegling er i bunn og grunn salg, jus er et fordypningsfag. Dersom målet er å jobbe som eiendomsmegler så er det faktisk best å gå den veien. Selv om jus henger langt høyere som grad, så er faktisk de utdannet eiendomsmeglere foretrukne i bransjen. Det er også en opphopning av jurister med dårlige karakterer som søker seg til eiendomsmegling. Om det generelt er lurt å gå eiendomsmegling er en annen sak - det er ikke så lett å få jobb. Anonymkode: 37426...aea tusen takk for svar forresten - TS Anonymkode: 748af...a6f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #5 Skrevet 25. januar 2017 Min mann er eiendomsmegler og jeg er jurist. Jeg kunne aldri jobbet som megler da det i det meste halnder om, som hun sier over her, salg. Jeg er ingen selgertype og trives best med de juridiske problemstillingene. Jobber ikke som advokat, men som rådgiver i Staten. Man blir nødvendigvis ikke advokat fordi man studerer jus. Jurister kan brukes til veldig mye, og jeg er veldig glad for at jeg tok den utdanningen. Anonymkode: 1a2f6...adb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #6 Skrevet 25. januar 2017 Åj høres veldig spennende ut! Er veldig ny her på KG så vet ikke om det går ann å sende private meldinger, men om det går ann, så har jeg utrolig lyst å snakke litt meg deg sann jeg kan stille deg litt spørsmål, om du har tid og lyst Anonymkode: 748af...a6f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #7 Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke lett å få seg jobb som advokat nå? Er flink på skolen forresten, har ett nåværende snitt på 5,8 Anonymkode: 748af...a6f Det tror jeg nok kommer veldig an på hvor i landet man vil jobbe og ikke minst hvor gode karakterer man har fra jussen og hvor mye man har gjort i studiet ift trainee, jusformidlingen/jussbuss ol. Det er nok ikke flust av advokatfullmektigstillinger der ute, så man må knive skikkelig om det er det man er ute etter. Anonymkode: 1a2f6...adb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #8 Skrevet 25. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mann er eiendomsmegler og jeg er jurist. Jeg kunne aldri jobbet som megler da det i det meste halnder om, som hun sier over her, salg. Jeg er ingen selgertype og trives best med de juridiske problemstillingene. Jobber ikke som advokat, men som rådgiver i Staten. Man blir nødvendigvis ikke advokat fordi man studerer jus. Jurister kan brukes til veldig mye, og jeg er veldig glad for at jeg tok den utdanningen. Anonymkode: 1a2f6...adb Mente å sitere deg i det innlegget jeg skrev over Anonymkode: 748af...a6f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #9 Skrevet 25. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke lett å få seg jobb som advokat nå? Er flink på skolen forresten, har ett nåværende snitt på 5,8 Anonymkode: 748af...a6f Jus er matnyttig jo, men hviler veldig på karakterer. Dvs. du kan jobbe mange steder men valgmulighetene jussen er kjent for å gi avhenger av gode karakterer - spesielt dersom du vil jobbe som advokat. Å komme inn på jussen er en ting, å fullføre med gode karakterer er en helt annen. Så du skal vite at det er tungt og krever mye fokus, selv for elever som tidligere har gjort det bra (som også avhenger sterkt av nivået på det enkelte vgs). Anonymkode: 37426...aea
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #10 Skrevet 25. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mann er eiendomsmegler og jeg er jurist. Jeg kunne aldri jobbet som megler da det i det meste halnder om, som hun sier over her, salg. Jeg er ingen selgertype og trives best med de juridiske problemstillingene. Jobber ikke som advokat, men som rådgiver i Staten. Man blir nødvendigvis ikke advokat fordi man studerer jus. Jurister kan brukes til veldig mye, og jeg er veldig glad for at jeg tok den utdanningen. Anonymkode: 1a2f6...adb har utrolig lyst å sende deg en melding om du vil svare på noen spørsmål om jus Anonymkode: 748af...a6f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #11 Skrevet 25. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jus er matnyttig jo, men hviler veldig på karakterer. Dvs. du kan jobbe mange steder men valgmulighetene jussen er kjent for å gi avhenger av gode karakterer - spesielt dersom du vil jobbe som advokat. Å komme inn på jussen er en ting, å fullføre med gode karakterer er en helt annen. Så du skal vite at det er tungt og krever mye fokus, selv for elever som tidligere har gjort det bra (som også avhenger sterkt av nivået på det enkelte vgs). Anonymkode: 37426...aea Ja, er veldig glad for at den lokale vgs-en her er kjent for å ha et veldig høyt karakternivå! Anonymkode: 748af...a6f
Joia Skrevet 25. januar 2017 #12 Skrevet 25. januar 2017 En god eiendomsmegler er en født salgsperson. Karismatisk. Dvs de liker å jobbe med mennesker og kommunikasjon. jeg hyrte selv en eiendomsselger basert på de egenskapene. Han "skjønte" hva jeg var ute etter, pluss jeg forstod han som en menneskekjenner mtp salg. Virket ryddig og ikke uærlig. Og han likte å selge på ærlig vis. det var et godt valg for å si det sånn. en jurist behøver ikke være karismatisk. Jeg har til idag å støte på en karismatisk jurist. De fremstår for meg som pirkete, hardtarbeidene, med nesa i boka, og stae. Kanskje det finnes noen oppriktig karismatiske advokater men hva vet jeg. det er to vidt forskjellige yrker da. Du bør tenke på hvilke egenskaper og arbeidsmiljø/metode på som passer deg best mtp valg av yrke. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #13 Skrevet 25. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, er veldig glad for at den lokale vgs-en her er kjent for å ha et veldig høyt karakternivå! Anonymkode: 748af...a6f Det er bra Mange på jussen på UiO kommer fra Handelsgym, Katta og Fagerborg, som har noen av de høyeste karakternivå i landet. Og jeg kjenner personlig en del som slet likevel. Det er viktig å huske på at det er en slags "bell curve" i karaktersettingen, med utgangspunkt i flinke elever. Anonymkode: 37426...aea
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #14 Skrevet 25. januar 2017 Akkurat nå, Joia skrev: En god eiendomsmegler er en født salgsperson. Karismatisk. Dvs de liker å jobbe med mennesker og kommunikasjon. jeg hyrte selv en eiendomsselger basert på de egenskapene. Han "skjønte" hva jeg var ute etter, pluss jeg forstod han som en menneskekjenner mtp salg. Virket ryddig og ikke uærlig. Og han likte å selge på ærlig vis. det var et godt valg for å si det sånn. en jurist behøver ikke være karismatisk. Jeg har til idag å støte på en karismatisk jurist. De fremstår for meg som pirkete, hardtarbeidene, med nesa i boka, og stae. Kanskje det finnes noen oppriktig karismatiske advokater men hva vet jeg. det er to vidt forskjellige yrker da. Du bør tenke på hvilke egenskaper og arbeidsmiljø/metode på som passer deg best mtp valg av yrke. Jeg vil beskrive meg som: hardtarbeidende, naturlig leder, og en flink overbeviser. vet ikke helt vilke av de yrkene som da passer best utifra min personlighetsbeskrivelse. Anonymkode: 748af...a6f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #15 Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er bra Mange på jussen på UiO kommer fra Handelsgym, Katta og Fagerborg, som har noen av de høyeste karakternivå i landet. Og jeg kjenner personlig en del som slet likevel. Det er viktig å huske på at det er en slags "bell curve" i karaktersettingen, med utgangspunkt i flinke elever. Anonymkode: 37426...aea Jeg bor i et annet fylke, men står litt mellom å studere jus i bergen vs UiO. Hvilken av disse er best egentlig? er det noen av dem som vil gjøre det lettere å skaffe seg jobb? Anonymkode: 748af...a6f
Joia Skrevet 25. januar 2017 #16 Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil beskrive meg som: hardtarbeidende, naturlig leder, og en flink overbeviser. vet ikke helt vilke av de yrkene som da passer best utifra min personlighetsbeskrivelse. Anonymkode: 748af...a6f Du får tenke på hva slags arbeidsmiljø som du kunne tenke deg å jobbe i. Ser for meg jurist som et mer trygt og kanskje noe monotont valg, er nok viktig at man liker sånn de jobber på da. Be om å få en dag med en jurist, få litt feelingen på det. tror eiendomsmeglere lever litt touch n go. Fra dag til dag, kan være spennende og gi drivkraft for de som liker å "få det til" få solgt. Spør om å få bli med en eiendomsmegler, se hva søags jobb de gjør bak kulissene.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #17 Skrevet 25. januar 2017 3 minutter siden, Joia skrev: Du får tenke på hva slags arbeidsmiljø som du kunne tenke deg å jobbe i. Ser for meg jurist som et mer trygt og kanskje noe monotont valg, er nok viktig at man liker sånn de jobber på da. Be om å få en dag med en jurist, få litt feelingen på det. tror eiendomsmeglere lever litt touch n go. Fra dag til dag, kan være spennende og gi drivkraft for de som liker å "få det til" få solgt. Spør om å få bli med en eiendomsmegler, se hva søags jobb de gjør bak kulissene. føler meg dom som spør, men hva er egnetlig forskjellen på en advokat å en jurist. eller hva er det en jurist egt gjør? Anonymkode: 748af...a6f
Joia Skrevet 26. januar 2017 #18 Skrevet 26. januar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: føler meg dom som spør, men hva er egnetlig forskjellen på en advokat å en jurist. eller hva er det en jurist egt gjør? Anonymkode: 748af...a6f Alle blir jurister i utgangspunktet. Advokater er jurister med spesialutdanning dvs de jobber som advokatfullmektig (lærling) hos advokatfirma, og etter x antall år blir de autoriserte advokater.
dyptvann Skrevet 26. januar 2017 #19 Skrevet 26. januar 2017 Jeg jobber i dag som jurist og har tidligere jobbet som eiendomsmegler og vil komme med noen av mine erfaringer. For det først er eiendomsmegling en bachelor på tre år, for å bli jurist er det et femårig opplegg. Dersom du er sikker på at det er eiendomsmegler du vil bli, så er det to år du kan kutte ut. For det andre blir det for tiden utdannet for mange eiendomsmeglere (som vil jobbe i Oslo). Dette betyr at det er beinhard konkurranse for å få kunder. Jeg leste en artikkel i høst der gjennomsnittsmegleren i Oslo har 17 oppdrag i løpet av ett år. Den tøffe konkurransen medfører også at provisjonen pr salg blir mindre. Jeg så en tendens i Oslo at jurister ble foretrukket i ansettelsesprosessen. Ved mitt kontor var omtrent halvparten jurister. Grunnen til jeg sluttet var at jeg savnet jussen og juridiske problemstillinger. De kjøpsrettslige spørsmål som kunne komme skulle ikke vi håndtere, men sende til et forsikringsselskap. I tillegg hadde jeg en ulempe da jeg ikke hadde kompetanse innen markedsføring og merket at det var negativt med den manglende kompetansen.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #20 Skrevet 26. januar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bra Mange på jussen på UiO kommer fra Handelsgym, Katta og Fagerborg, som har noen av de høyeste karakternivå i landet. Og jeg kjenner personlig en del som slet likevel. Det er viktig å huske på at det er en slags "bell curve" i karaktersettingen, med utgangspunkt i flinke elever. Anonymkode: 37426...aea Hvor man har gått på VGS er da revnende likegyldig. Når man først har kommet inn på jussen står alle på bar bakke, og det er hvilke resultater man får heretter som er av betydning. Anonymkode: e4666...ca0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå