Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2017/01/23/Jeg-må-fraråde-alle-å-bli-helsefagarbeider.-Yrket-er-rett-og-slett-en-stor-bløff-14103323.ece

Dette debattinnlegget har fått mye oppmerksomhet i adresseavisen i det siste. Det bekymrer meg litt iom. at kjæresten planlegger å ta dette fagbrevet i Trondheim snart.

Er det noen helsefagarbeidere her fra Trondheim, eller andre steder i Norge som opplever det samme? Hvor lenge jobba dere uten fast stilling? Hvor gamle var dere når dere fullførte utdanningen? Hvor i helsesektoren jobber dere?

Skrevet

Det er mange yrker innen helsevesenet det er vanskelig å få fast jobb i. Samme med f.eks politiet også. Det er ofte bare vikariat for nyutdannede. Det er jo ikke et problem å jobbe i vikariat et år eller to for unge mennesker da. 

Anonymkode: cd836...2b6

Skrevet

Er langt fra helsefagarbeider, men noen generelle betraktninger kan jeg tilby. Tror mange har litt høye forhåpninger etter endt utdannelse, når man er nyutdannet kan man i mange bransjer ikke forvente fast jobb med det første. Man må opparbeide seg litt erfaring først, og i mange bransjer kan det gå flere år før man i det hele tatt kommer i betraktning for faste stillinger. Damen i artikkelen har nok mange år med midlertidighet foran seg, før hun har reell sjanse på fast stilling. 

Selv jobbet jeg seks år før jeg fikk noe fast, så ja - det kan gå en god stund. Det kan være mentalt slitsomt å ikke vite sikkert om du har jobb neste halvår eller om tre måneder, avhengig av hvor lange midlertidige kontrakter man får. 

Generelt får man også håpe at folk tar til vettet og stemmer på partier som ikke forverrer situasjonen ytterligere. Etter at de borgerlige kom til makten har man funnet at det sannsynligvis er ennå flere som er midlertidige enn tidligere. 

Anonymkode: 73b9f...5ec

• Liker 1
Skrevet

Kjenner flere hjelpepleiere, som har ca 10 års erfaring og. Men de sliter med å få 100 % stilling. Er de heldige får de 50% fast. Men det vanlige er å få 20% fast, og resten må du jobbe som vikar. Så det er veldig usikkert. Dette er i strekningen Drammen til Oslo.

Anonymkode: d1065...f05

Skrevet

Men får legge til en ting, at det er gjerne lettere for menn. Spesielt innen psykiatri og med psykisk utviklingshemmede.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men får legge til en ting, at det er gjerne lettere for menn. Spesielt innen psykiatri og med psykisk utviklingshemmede.

Er det virkelig det? 

Skrevet

Vil tro det er satt inn noen insentiv for å få opp rekrutteringen til menn i helsesektoren. Pluss at man foretrekker menn til jobber der man ofte må jobbe med utagerende pasienter.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er langt fra helsefagarbeider, men noen generelle betraktninger kan jeg tilby. Tror mange har litt høye forhåpninger etter endt utdannelse, når man er nyutdannet kan man i mange bransjer ikke forvente fast jobb med det første. Man må opparbeide seg litt erfaring først, og i mange bransjer kan det gå flere år før man i det hele tatt kommer i betraktning for faste stillinger. Damen i artikkelen har nok mange år med midlertidighet foran seg, før hun har reell sjanse på fast stilling. 

Selv jobbet jeg seks år før jeg fikk noe fast, så ja - det kan gå en god stund. Det kan være mentalt slitsomt å ikke vite sikkert om du har jobb neste halvår eller om tre måneder, avhengig av hvor lange midlertidige kontrakter man får. 

Generelt får man også håpe at folk tar til vettet og stemmer på partier som ikke forverrer situasjonen ytterligere. Etter at de borgerlige kom til makten har man funnet at det sannsynligvis er ennå flere som er midlertidige enn tidligere. 

Tja, forsåvidt ikke uenig. Men selv med masse erfaring har jeg inntrykk av at helsefagarbeidere stiller seg dårligere enn en del andre helseutdanninger. Jeg er vernepleier, og jeg turer forbi helsefagarbeidere og får fast og full stilling. Selv de som har flere års erfaring enn hva jeg har levd. Så jeg vet ikke om jeg ville anbefalt å velge det. Skal man først velge helse kan man jo likegodt velge noe som er lettere å få jobb med.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer vel litt an på hvordan man ser på det? Det er jo gjerne færre menn generelt innen helse, og dermed blir de få det er ofte ansatt raskt pga. kjønnsbalansen på arbeisplassen. Jeg jobber med psykiatri og psykisk utviklingshemmede, og det er kun 2 menn som jobber sammen med en hel haug med kvinner.

2 timer siden, Danserikke skrev:

Vil tro det er satt inn noen insentiv for å få opp rekrutteringen til menn i helsesektoren. Pluss at man foretrekker menn til jobber der man ofte må jobbe med utagerende pasienter.

Jeg jobber også med kraftig utagering, og andelen menn kommer ofte an på brukeren/pasienten. Jeg har jobbet steder hvor det alltid skal være minst en mann på hver vakt fordi brukerene er store og selvsagt vil ha en fysisk fordel, men det er ikke sånn at det bare er menn som jobber med det altså. Hovedvekten er fremdeles kvinner.

Anonymkode: 2c2ff...33c

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner to stykker som både har erfaring og fagbrev som helsefagarbeider, men som ikke får jobb. Dette er i Vestfold. Hun ene ga opp for litt over et år siden og kjører i dag lastebil - av alle ting (!). Det er veldig rart, for man hører hele tiden om eldrebølgen at de "trenger flere hender". 

Anonymkode: 32c9f...128

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...