Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊

Jeg er nyutdannet lærer (GLU 1-7).  Her er mine konkrete spørsmål:

- Bruker dere mye tid på for og etter-arbeid,  og er dette med "vurdering for læring" en viktig del av hverdagen? 

- Er det det noen av dere som kun jobber 60%? 

- Hvor mye har dere kontakt med hjemmet (bortsett fra foreldremøter og elevsamtaler) ? 

- Bruker elevene mye data i skolehverdagen? 

- Benytter dere dere av lærerveiledningen til de ulike timene,  eller prøver dere å være kreative og lager deres egne undervisningstimer,  som oppleves som morsomme og varierende for elevene? 

- Jeg er den type person som tenker litt at jobb er jobb,  og vil alltid prioritere familien min først. Jeg vil være der for dem!  Kan jeg likevel gjøre en god jobb som lærer? 

Her ble det mange spørsmål.  Håper på mange svar.  På forhånd,  tusen takk😊

Anonymkode: 59b09...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber som kontaktlærer på småtrinnet, og har jobbet litt over 6 år siden jeg ble utdannet. 
Jeg bruker en del tid på forberedelser, men mindre nå som jeg jobber på en relativt stor skole og jeg jobber i team (flere lærere på trinnet, og vi samkjører), enn da jeg jobbet på en fådelt distriktsskole med færre elever å jobbe med, men flere fag og stor aldersspredning. Noe eksakt timeantall kan jeg ikke gi, for det varierer litt fra uke til uke, men jeg vet i alle fall at jeg jobber all bunden tid jeg skal - samt all ubunden tid. 

Vurdering for læring er viktig, og noe vi arbeider med hele tiden. Vi arbeider ut fra læreplanmål, og våre elever må levere egenvurdering på slutten av uka, dette går foreldre og elever gjennom sammen hjemme.

Kontakt med hjemmet varierer, jeg har valgt å være tilgjengelig på mobil, men opplever ikke så ofte å få telefoner i urimelig tid. Har man elever som møter utfordringer av forskjellig slag er det en fordel å ha god kontakt med hjemmet, og det er fint å ha et forhold hvor både elever, foreldre og lærer kan ta kontakt hvis det er noe. Her er man forskjellige, og det er forskjellig praksis fra skole til skole.

Elevene skal utvikle digitale ferdigheter (grunnleggende kompetanse på linje med å lese, skrive, regne og muntlige ferdigheter), så da er blant annet arbeid med data viktig. Hvor mye data som brukes kommer litt an på tilgjengelighet på skolen; i fjor hadde jeg et klasserom med stasjonære PCer, og de ble benyttet nær sagt daglig, i år er PCene ikke like lett tilgjengelig - men de digitale ferdighetene skal jobbes med, så vi bruker det så ofte som mulig, samt f.eks. nettbrett/iPad til stasjonsarbeid.

En variasjon av læreverk og tilhørende lærerveiledning - men husk at det er kompetansemålene i læreplanen som teller, så det er ikke noe problem å jobbe uten lærebøker så lenge man jobber mot målene.

Jobb er jobb, men det er også en jobb som krever mye av deg som person, du møter mange ulike mennesker med mange ulike behov, noe vil gå mye inn på deg, noe vil kreve mye tid - men det er også en givende og morsom jobb. De første årene må du nok regne med å bruke litt ekstra tid på planlegging og etterarbeid, særlig i perioder. 

Nå har jeg svart ut fra egne erfaringer, jeg tar også videreutdanning ved siden av 100% jobb, så alt er mulig :) 

Lykke til i ditt nye yrke, håper du vil trives!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! 😊

Skrevet

Jeg er faglærer i kunst og håndverk og engelsk. 

- Bruker dere mye tid på for og etter-arbeid,  og er dette med "vurdering for læring" en viktig del av hverdagen? 

-Ja det går mye tid til for og etterarbeid. Jeg har mest k&h da, så blir ikke så mye prøveretting, men klipper ut til broderi, sømprosjekter osv til hver elev, brenner keramikk osv. Blir mye bæring, henting og levering av materialer også.

Engelsken tar jo litt tid også, men mest når det er prøver. Gloseprøver retter elevene selv da, og får underskrift av foreldre. Gjør det enkelt! Halvårsvurderinger i faget er det som tar lengst tid syns jeg.

Det skal jo være fokus på vurdering for læring, men jeg gjør ikke noe stor sak ut av det. Jeg gir konstruktive tilbakemeldinger i løpet av økta, og jeg lar elevene drive med egenvurdering. Det er det jeg føler jeg får til. Kunne gjort det bedre på dette området, men jeg er fersk i yrket (jobbet i snart 2 år) og har mye å fokusere på.

- Hvor mye har dere kontakt med hjemmet (bortsett fra foreldremøter og elevsamtaler) ? 

Som faglærer har jeg ikke så mye kontakt med foresatte, men er blitt litt mer i det siste fordi jeg føler jeg er klar for det. (Første året hadde jeg nok med alt mulig annet) Har sendt melding med 4 forskjellige foreldre denne uken. Jeg har 9 klasser, så nok av foreldre å skravle med 😂

- Bruker elevene mye data i skolehverdagen? 

Vi har iPad :) 1-4 har ett klassesett per trinn, 5-7 har hver sin iPad. Vi har gode apper og de brukes jevnt. 

- Benytter dere dere av lærerveiledningen til de ulike timene,  eller prøver dere å være kreative og lager deres egne undervisningstimer,  som oppleves som morsomme og varierende for elevene? 

I k&h fins det ikke lærerveiledninger, eller det fins noen, men jeg syns de er dårlige. Finner stort sett på opplegg selv i det faget. I engelsk går det mest i lærerveiledningen. Sjeldent jeg har tid til å planlegge noe nytt og spennende. Den ene klassen jeg har i engelsk krever i tillegg så strenge rammer, at jeg ikke tør å begi meg ut på noe som ikke innebærer å sitte på plassen sin. Men om noen år føler jeg meg kanskje trygg nok til å gjøre sånt med en krevende klasse.

- Jeg er den type person som tenker litt at jobb er jobb,  og vil alltid prioritere familien min først. Jeg vil være der for dem!  Kan jeg likevel gjøre en god jobb som lærer? 

Ja men du må regne med noen kveldstimer til for og etterarbeid. Det kommer du ikke unna.

Anonymkode: 18335...c91

Skrevet

Takk for svar,  kjekt å høre om deres erfaringer! 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...