AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #1 Skrevet 25. januar 2017 Hei! Barnefar og jeg har hatt privat avtale vedr barnebidrag, og dette har fungert godt i alle år. Nå har far imidlertid havnet i en situasjon hvor han har tvangstrekk, og har ikke nok igjen til å betale bidrag. Jeg har sendt inn søknad om bidragsforskudd og hjelp til barnebidrag til NAV (at de håndterer dette fra nå av), men lurer da på om de tar utganspunkt i bruttolønn (før tvangstrekk) eller det han faktisk sitter igjen med? Anonymkode: b287f...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #2 Skrevet 25. januar 2017 Nav bruker bruttolønn som grunnlag. Gjeld (og formue) tar dem ikke hensyn til. Anonymkode: 09a16...776 2
Rotemor Skrevet 25. januar 2017 #3 Skrevet 25. januar 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav bruker bruttolønn som grunnlag. Gjeld (og formue) tar dem ikke hensyn til. Anonymkode: 09a16...776 Dette stemmer. I tillegg kan jeg legge til at barnebidrag prioriteres før all annen gjeld. 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #4 Skrevet 25. januar 2017 TS her! Takk for svar! Dere gjorde med ett dagen min så mye lysere :-) Anonymkode: b287f...ff7 1
Peter007 Skrevet 25. januar 2017 #5 Skrevet 25. januar 2017 (endret) 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her! Takk for svar! Dere gjorde med ett dagen min så mye lysere :-) Anonymkode: b287f...ff7 Jeg kan vel tilføre at barnebidragsrekk har rang foran annet tvangstrekk, ser å nvel at det allerede er skrevet (av rotemor) Endret 25. januar 2017 av Peter007 2
Peter007 Skrevet 25. januar 2017 #6 Skrevet 25. januar 2017 (endret) Men hva skjer videre med bana og samvær hvis fars bolig ryker? Klarer han takle dette, og blir det total kolaps ? Endret 26. januar 2017 av Peter007 4
Gjest O.G. Skrevet 25. januar 2017 #7 Skrevet 25. januar 2017 1 time siden, Rotemor skrev: Dette stemmer. I tillegg kan jeg legge til at barnebidrag prioriteres før all annen gjeld. Bra det da.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #8 Skrevet 25. januar 2017 7 minutter siden, Peter007 skrev: Men hva skjer videre med bana og samvær hvis fars bolig ryker? Klarer ha takle dette, og blir det total kolaps ? Dette er viktig å tenke på ts. Hva er viktigst, at barna får samvær eller penger? Anonymkode: d665a...d8b 11
Rotemor Skrevet 25. januar 2017 #9 Skrevet 25. januar 2017 11 minutter siden, Peter007 skrev: Men hva skjer videre med bana og samvær hvis fars bolig ryker? Klarer ha takle dette, og blir det total kolaps ? Herregud...Han er vel ikke hjernedød! Snakk om svartmaling av et menneske - (samtidig som du ymter pm at mor bør ha dårlig samvittighet.) 18
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #10 Skrevet 25. januar 2017 Ellers i hverdagen, lager familie budsjett av nettoen.Når det kommer til bidrag er det brutto. Mang en far er i klemmen med økonomien. Et eks. Far tjener sånn middels. Bidrag bet av brutto. Må leie bolig. Noe som er dyrt. Han sliter med å klare utgifter. Det blir det ikke tatt hensyn til. Han har ungene ofte, mye utover samværsordning. Da de alle har glede av det. Han har en skrantendens bil,ikke råd til verksted. Mor krever at han skal hente. Nye møbler ble tatt på avbetaling. Mor krever at han deler på større utgifter. Klær osv. Mor kjøpte ny bil etter jul, så dårlig råd hadde hun. I fjor høst kjøpte hun leilighet. Hvem betaler for dette? De har 40/60 ordning. Far ville de skulle ha 50/50. Å nei. Årsaken er økonomien. Far vil klare seg bedre den dagen ungene er ferdig på vg. På tide med ny bidragslov. Anonymkode: 55b76...871 8
Peter007 Skrevet 25. januar 2017 #11 Skrevet 25. januar 2017 (endret) 1 time siden, Rotemor skrev: Herregud...Han er vel ikke hjernedød! Snakk om svartmaling av et menneske - (samtidig som du ymter pm at mor bør ha dårlig samvittighet.) Dette er reelt for mange. Jeg vet ikke noe om din bakgrunn og livserfaring, men det virker ikke være særlig mye. Endret 25. januar 2017 av Peter007 5
Rotemor Skrevet 25. januar 2017 #12 Skrevet 25. januar 2017 (endret) 1 time siden, Peter007 skrev: Dette er reelt for mange. Jeg vet ikke noe om din bakgrunn og livserfaring, men det virker ikke være særlig mye. Må jo le av deg... Dersom man får uforholdsmessig mye gjeld, tvangstrekk og mister boligen sin så ligger problemene på annet hold enn barnebidraget. Endret 25. januar 2017 av Rotemor 24
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #13 Skrevet 25. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ellers i hverdagen, lager familie budsjett av nettoen.Når det kommer til bidrag er det brutto. Mang en far er i klemmen med økonomien. Et eks. Far tjener sånn middels. Bidrag bet av brutto. Må leie bolig. Noe som er dyrt. Han sliter med å klare utgifter. Det blir det ikke tatt hensyn til. Han har ungene ofte, mye utover samværsordning. Da de alle har glede av det. Han har en skrantendens bil,ikke råd til verksted. Mor krever at han skal hente. Nye møbler ble tatt på avbetaling. Mor krever at han deler på større utgifter. Klær osv. Mor kjøpte ny bil etter jul, så dårlig råd hadde hun. I fjor høst kjøpte hun leilighet. Hvem betaler for dette? De har 40/60 ordning. Far ville de skulle ha 50/50. Å nei. Årsaken er økonomien. Far vil klare seg bedre den dagen ungene er ferdig på vg. På tide med ny bidragslov. Anonymkode: 55b76...871 Mang en mor er i klemmen med økonomien. Først ved samlivsbrudd, der man må selge felles bolig. Så en far som ikke ønsker å ha barnet mer enn annenhver helg, og man må betale barnevakt for å kunne jobbe selv. Så må man leie bolig, som er dyrt. Sliter med å klare utgiftene, bilen må man ha for far orker ikke hente til samvær, noe som går utover barnet. Reperasjoner er dyrt. Møbler har man ikke råd til på avbetaling. Bidraget vet man aldri om kommer. Noen ganger må det masing til. Privat avtale lavere enn Nav's satser, slik at far heller kan bidra på større ting. Far kjøpte hus og hytte, tok opp to mill i lån og med samboer tjener de fire ganger så mye som mor. Bidraget fortsatt like lavt. Ny bil, 200000 i lån der også, er jo fint å ha god råd. Mor har en bil til 10.000 som er på verksted annenhver måned. Men hvilken rolle spiller det, man må jo kjøre til bursdager, fritidsaktiviteter etc. Barnet må slutte på fotball, for dyrt med avgiftene. Far hører man ingenting fra, med mindre det er utstyr som mangler. Takk gud for at det tas utgangspunkt i brutto inntekt! Anonymkode: a8bce...30d 17
QueenOfTheSidewalk Skrevet 25. januar 2017 #14 Skrevet 25. januar 2017 Hvorfor er du så hensynsløs? Han har fått tvangtrekk, har du hørt med han om han har protestert? Altså sendt inn oversikt over utgifter til hus? Han har rett på livsopphold + husleie og penger når han har barn. Kan du ikke nevne det istedenfor å sende inn krav som betyr at han kommer til å gå rett i kjelleren økonomisk? Om han allerede har gjort det (Noe jeg tviler på) så er det jo greit. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #15 Skrevet 25. januar 2017 46 minutter siden, Evilposelos skrev: Hvorfor er du så hensynsløs? Han har fått tvangtrekk, har du hørt med han om han har protestert? Altså sendt inn oversikt over utgifter til hus? Han har rett på livsopphold + husleie og penger når han har barn. Kan du ikke nevne det istedenfor å sende inn krav som betyr at han kommer til å gå rett i kjelleren økonomisk? Om han allerede har gjort det (Noe jeg tviler på) så er det jo greit. Så barna skal sulte, være uten klær og bosted til far får økonominen på bena igjen? Anonymkode: 87e1e...36d 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 25. januar 2017 #16 Skrevet 25. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så barna skal sulte, være uten klær og bosted til far får økonominen på bena igjen? Anonymkode: 87e1e...36d Det tar max en uke. Hvor har du det fra at barna sulter? 2
Peter007 Skrevet 25. januar 2017 #17 Skrevet 25. januar 2017 1 time siden, Rotemor skrev: Må jo le av deg... Dersom man får uforholdsmessig mye gjeld, tvangstrekk og mister boligen sin så ligger problemene på annet hold enn barnebidraget. Fint du ler. Da avslører du hva du forstår. Problemet er selvfølgelig ikke barnbidraget. Det har jeg da aldri hevdet. Vi vet heller ikke noe om årsaken til tvangstrekk. 1
Rotemor Skrevet 25. januar 2017 #18 Skrevet 25. januar 2017 2 timer siden, Peter007 skrev: Fint du ler. Da avslører du hva du forstår. Problemet er selvfølgelig ikke barnbidraget. Det har jeg da aldri hevdet. Vi vet heller ikke noe om årsaken til tvangstrekk. Jeg har nå fulgt deg i noen år. M.a.o kan jeg trygt le uten at det forteller noe om meg. 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #19 Skrevet 25. januar 2017 Såå.. Pappaen har driti på draget med økonomien og endt med tvangstrekk og sliter, så han må jo få slippe å betale for barna sine også, stakkar..? Nei, vettu hva.. Når han ikke klarer å styre økonomien sin så er det bare rimelig at Nav i det minste sørger for at barna får det de skal ha, så han ikke roter bort det også. Anonymkode: 6a756...f0b 24
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #20 Skrevet 26. januar 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Barnefar og jeg har hatt privat avtale vedr barnebidrag, og dette har fungert godt i alle år. Nå har far imidlertid havnet i en situasjon hvor han har tvangstrekk, og har ikke nok igjen til å betale bidrag. Jeg har sendt inn søknad om bidragsforskudd og hjelp til barnebidrag til NAV (at de håndterer dette fra nå av), men lurer da på om de tar utganspunkt i bruttolønn (før tvangstrekk) eller det han faktisk sitter igjen med? Anonymkode: b287f...ff7 Kanskje du vet dette fra før, men husk også at NAV ser på din bruttolønn... Tjener du for mye (mener det er 6G) har du ikke krav på forskudd, dessverre. Anonymkode: 966ee...729 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå