Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det enkelt hvis man har 5 i R1? Fikk 4 i 1T og tenker da å kanskje ta opp 1P så jeg får erstattet 1T-karakteren med en karakter i 1P. Det jeg lurer på om er om det er lett å få 6 i 1P, hvis man allerede har gode mattekunnskaper (5 i R1)? Må jeg øve mye ekstra liksom, eller holder det å starte noen uker før eksamen? Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 07144...f87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det lenge siden jeg har hatt 1P, men tror det skal gå bra hvis du har 5 i R1. 

Det du må være obs på er at 1P kan inneholde ting du ikke har vært igjennom i R1. Binære tall etc kan være eksempler på dette. Jeg tror nok det holder å starte noen uker i forveien for å friske opp, og eventuelt få kontroll på det som evt er nytt.

Anonymkode: dacfa...c6e

Skrevet

Det er ekstremt lett å få 6 i 1P eller 1T etter at man har hatt R1. Jeg ville imidlertid ha rådet deg heller til å ta opp 1T dersom du vil ha minst forberedelse i forkant, nettopp fordi 1T har mer relevant fagstoff. Jeg leste i én dag etter å ha hatt R1 i et halvt år, og jeg fikk 6. Du kan begynne å se på det en ukes tid i forkant dersom du er litt usikker, men jeg kan ikke tenke meg at du kommer til å bruke hele denne uken på å repetere. Dette kan du jo! :)

Anonymkode: 3b325...f50

Skrevet

Venninna mi hadde 1T og R1 og fikk 5, men hun klarte aldri hjelpe meg i p-matte. Nettopp fordi det jeg hadde om var så ekstremt forskjellig fra det hun hadde om... Husker godt at 1P hadde my med økonomi å gjøre også... Måtte bruke Excel i mange oppgaver, og da selvsagt føre opp alt i rekke og orden, også bruke kommandoer. 

Greit at du har R1, men ikke vær så sikker på deg selv at du starter med øving kort tid i forkant... Anbefaler deg å være litt ydmyk og starte flere måneder føre. Bruk også en nettside på nett som lærer deg grundig alt du trenger å vite (videoundervisning). Koster penger, men er verdt pengene. 

Anonymkode: 9dac4...d7f

• Liker 1
Skrevet

Å herregud, å jeg sliter med møkka matten i 1P. Heldiggriser

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg fikk 3 i 2MX (nest høyeste nivå etter gammel reform), og jeg fikk lett 6 i 1P da jeg måtte forbedre noen karakterer og konvertere vitnemålet mitt til vitnemål etter Kunnskapsløftet. 

Anonymkode: 2bc09...7e2

Gjest Holititten
Skrevet

Lån bøkene eller se i bokhandelen, både 1P og 1T, og bla gjennom. Da finner du enkelt ut hvilket fag du kan mest i fra før, og hvor mye du ikke kan, og dermed hvor mye du må lese.

Karakterene dine sier ingenting om hvor fort du lærer noe, så ingen andre enn deg selv kan svare på hvor lenge før du bør begynne å lese.

Skrevet
35 minutter siden, Holititten skrev:

Lån bøkene eller se i bokhandelen, både 1P og 1T, og bla gjennom. Da finner du enkelt ut hvilket fag du kan mest i fra før, og hvor mye du ikke kan, og dermed hvor mye du må lese.

Karakterene dine sier ingenting om hvor fort du lærer noe, så ingen andre enn deg selv kan svare på hvor lenge før du bør begynne å lese.

Tja, at hun har 4 i 1T og 5 i R1 gir jo en god indikasjon på matematikkunnskapene hennes. Det er dette som er av størst betydning når det gjelder hvor mye tid hun bør sette av i forkant. 

• Liker 1
Skrevet
På 25. januar 2017 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Venninna mi hadde 1T og R1 og fikk 5, men hun klarte aldri hjelpe meg i p-matte. Nettopp fordi det jeg hadde om var så ekstremt forskjellig fra det hun hadde om... Husker godt at 1P hadde my med økonomi å gjøre også... Måtte bruke Excel i mange oppgaver, og da selvsagt føre opp alt i rekke og orden, også bruke kommandoer. 

Greit at du har R1, men ikke vær så sikker på deg selv at du starter med øving kort tid i forkant... Anbefaler deg å være litt ydmyk og starte flere måneder føre. Bruk også en nettside på nett som lærer deg grundig alt du trenger å vite (videoundervisning). Koster penger, men er verdt pengene. 

Anonymkode: 9dac4...d7f

Har ikke tid til å bruke flere måneder på å øve, fordi jeg skal ta det opp mens jeg går vg3. Når jeg ser på en 1P-eksamen nå så klarer jeg alle oppgavene bortsett fra de som er pensum jeg ikke har hatt (økonomi-greier og sånn) men kan ikke skjønne at dette tar så lang tid å lære seg? 

Takk for svarene alle sammen :) Virker som dette er noe jeg kan satse på.

Anonymkode: 07144...f87

Gjest Holititten
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, at hun har 4 i 1T og 5 i R1 gir jo en god indikasjon på matematikkunnskapene hennes. Det er dette som er av størst betydning når det gjelder hvor mye tid hun bør sette av i forkant. 

Men det viser ikke hvor fort TS lærer. Noen kan jobbe med et tema og klare det med en gang, og da få 6, mens andre må jobbe timesvis hver dag i flere uker før de klarer å få en 6er. Og det er der bare TS som kan svare på. 

Skrevet
10 timer siden, Holititten skrev:

Men det viser ikke hvor fort TS lærer. Noen kan jobbe med et tema og klare det med en gang, og da få 6, mens andre må jobbe timesvis hver dag i flere uker før de klarer å få en 6er. Og det er der bare TS som kan svare på. 

Men nå er det jo ikke slik at hun skal lære et nytt fagstoff på et nytt nivå. Jeg vil vel si at det i større grad dreier seg om å se gjennom fagstoffet og repetere ved å gjøre oppgaver kontra å lære seg fagstoffet. Hun har jo både hatt 1T og R1, og sistnevnte med toppkarakter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...