AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #1 Skrevet 25. januar 2017 Hei! Har kommet i en litt kinkig situasjon der jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Leide leilighet i en ettårsperiode, der huseier betalte nrklisensen min(fordi det var h*n som eide den.) H*n bodde hos foreldrene sine, så de betalte jo nrklisensen der. Så når hun hadde betalt, måtte jeg føre over beløpet på hennes konto. Nå fikk jeg vite at to perioder med nrklisens var gått over til statens innkrevningssentral. Både jeg og huseier forklarte situasjonen på tlf til nrk det siste halvåret jeg bodde der, og det virket som det gikk greit da. Har ingen anelse om hvem jeg skal kontakte eller hva jeg skal si. Anonymkode: 2ae2a...738
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #2 Skrevet 25. januar 2017 Sånn går det når man ikke leser og setter seg inn i hvordan ting fungerer. Du leier en leilighet med tv, følgelig er du pliktig til å betale nrklisens. Derfor har nrklisensavdelingen sendt manglende betaling til statens innkrevningssentral. Du kommer ikke unna med noen som helst bortforklaring, fordi du er pliktig til å betale. Det eneste du oppnår er at beløpet øker fordi dumikke betaler. Les på nrklisensavdelingens nettsider og forstå at du har en ikke sak, fordi du har unngått å sette deg inn i saken. Anonymkode: 15a18...68d 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #3 Skrevet 25. januar 2017 Kan jeg heller ikke be forrige huseier betale tilbake?? Som sagt så snakket vi med en dame i NRK sin lisensavdeling som sa dette var greit. Anonymkode: 2ae2a...738
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #4 Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg heller ikke be forrige huseier betale tilbake?? Som sagt så snakket vi med en dame i NRK sin lisensavdeling som sa dette var greit. Anonymkode: 2ae2a...738 Avtalen mellom deg og den du leie av, er avnprivatretslig karakter. Dere må ordne opp dere i mellom. Hva har du skrevetmpå meldingden der du overførte pengene? Betaling av nnrk lisens, vil jo være et bevis for hva du har betalt. Har du ikke skrevet noe, er det ord mot ord. Hva har du gjort mrd strømregningene etter at du flyttet? Strøm må og sies opp, ellers løper den til du sier opp, skriftlig. Anonymkode: 15a18...68d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #5 Skrevet 25. januar 2017 Ja, skrev heldigvis NRK-lisens på innbetalingene da jeg overførte til henne. Er det grunnlag nok for å kreve pengene tilbake? Ser ikke helt hvordan strøm er relevant i forhold til dette, men det sa jeg selvfølgelig opp på dagen jeg flyttet ut. Anonymkode: 2ae2a...738
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #6 Skrevet 29. januar 2017 Er kravet fra NRK til deg eller huseier? Om det er til hiseier er det huseiers problem, ikke ditt. Anonymkode: 7a6e4...acf
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 På 25.1.2017 den 12.30, AnonymBruker skrev: Sånn går det når man ikke leser og setter seg inn i hvordan ting fungerer. Du leier en leilighet med tv, følgelig er du pliktig til å betale nrklisens. Derfor har nrklisensavdelingen sendt manglende betaling til statens innkrevningssentral. Du kommer ikke unna med noen som helst bortforklaring, fordi du er pliktig til å betale. Det eneste du oppnår er at beløpet øker fordi dumikke betaler. Les på nrklisensavdelingens nettsider og forstå at du har en ikke sak, fordi du har unngått å sette deg inn i saken. Anonymkode: 15a18...68d Trenger ikke være så smartass før man har alle opplysninger vettu Om huseier ikke har sagt fra til NRK og overført lisensen til leietaker (som i prinsippet skal betale lisens i sin egen husstand), så er det huseier som får faktura, og det er huseiers som er motpart i kravet, så da kan vedkommende rydde opp selv. Ja, TS skulle egentlig sagt fra om at man har flyttet til ny husstand (man skal selv rapportere til NRK egentlig), men hvis det ikke er TS som har mottatt dette kravet så er det altså ikke hun/han som skal betale. Så får TS selv si fra til NRK slik at han/hun betaler lisensen fra neste termin i sitt eget navn. Om dette kravet står i TS sitt navn så må man rydde opp så snart som mulig for å unngå purregebyrer og evt. tvangstrekk fra SI. Anonymkode: 4f073...537
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 På 25.1.2017 den 14.48, AnonymBruker skrev: Ja, skrev heldigvis NRK-lisens på innbetalingene da jeg overførte til henne. Er det grunnlag nok for å kreve pengene tilbake? Ser ikke helt hvordan strøm er relevant i forhold til dette, men det sa jeg selvfølgelig opp på dagen jeg flyttet ut. Anonymkode: 2ae2a...738 Ja dette holder i massevis. Betal Nrk-lisens og krev tilbake pengene fra utleier. Nekter hun, eller er ute av stand til å betale, så send en klage til forliksrådet. Det er forliksrådet som er rette instans for å få et tvangsgrunnlag som kan drives inn av namsmannen. Hvis utleieren ikke vil betale deg tilbake altså. Behandling i forliksrådet koster rundt en tusenlapp, men dette kan du kreve dekket av motparten som sakskostnader. Du får hjelp av forliksrådet til å skrive et forliksklage. Har gjort det selv. Hele prosessen var lett som en plett. Men som en skrev over her. Dette gjelder bare hvis NRK lisensen er krevd står på ditt navn. Står den ikke på ditt navn så trenger du ikke å gjøre noe, da er det utleiers problem. Til neste termin (juli) får du inngå lisensavtale direkte med NRK og ikke via en ustabil utleier. Anonymkode: 9aded...f32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå