AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #1 Skrevet 25. januar 2017 Hei, Vi vurderer å selge leiligheten vår. Jeg har mest lyst til å bo der, og han er enig. Vi har tatt opp et felles lån, og totale lånet er på kr 2.2. Vi har altså et lån på ca kr 1.1 mill hver. Hvordan stiller det seg hvis jeg vil kjøpe han ut?? Hva burde man tenke på? Evt gjøre først? Anonymkode: 036f0...8b3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #2 Skrevet 25. januar 2017 Han er selvfølgelig ikke villig til å gi vekk penger, så han er nok interessert i å få en mest mulig riktig markedspris for boligen. Selv om dere har 2,2 i lån på den nå, kan den ha steget mye i verdi. Så første bud er å få inn en eiendomsmegler, evt en takstmann, som kan verdivurdere boligen deres og gi en markedspris på den. Det er 50% av denne prisen du skal gi. Si at boligen er verdt 2,5 millioner i dag, pga verdiøkning den tiden dere har bodd der. Da må du betale han halvparten av den verdiøkningen som har funnet sted, i tillegg til at du beholder halve lånet. 1,1 i lån fra før, pluss halvparten av verdiøkningen på 400.000, det blir 200.000 til. Ditt lån blir da 1,1 pluss 200.000 = 1.300.000 mill. Anonymkode: 926e8...e10 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #3 Skrevet 25. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er selvfølgelig ikke villig til å gi vekk penger, så han er nok interessert i å få en mest mulig riktig markedspris for boligen. Selv om dere har 2,2 i lån på den nå, kan den ha steget mye i verdi. Så første bud er å få inn en eiendomsmegler, evt en takstmann, som kan verdivurdere boligen deres og gi en markedspris på den. Det er 50% av denne prisen du skal gi. Si at boligen er verdt 2,5 millioner i dag, pga verdiøkning den tiden dere har bodd der. Da må du betale han halvparten av den verdiøkningen som har funnet sted, i tillegg til at du beholder halve lånet. 1,1 i lån fra før, pluss halvparten av verdiøkningen på 400.000, det blir 200.000 til. Ditt lån blir da 1,1 pluss 200.000 = 1.300.000 mill. Anonymkode: 926e8...e10 Ok. Vi kjøpte jo boligen for kr 2 245 000 kr i oktober, så har jo bodd der under 1 år. Da vi tok verditakst i oktober (kjøpte bolig av min far), så var verdiøkningen oppe i 2 400 000. Hva må jeg ut med for å kjøpe han ut da? Er helt blank på dette.. Vi har jo kausonist (min far) på boligen også.. Anonymkode: 036f0...8b3
Million Skrevet 25. januar 2017 #4 Skrevet 25. januar 2017 Dere bør ta en helt ny verdivurdering nå på nyåret. Oktober er oktober, prisene galopperer. Hadde iallfall jeg krevd om jeg var han. Han er sannsynligvis ikke villig til å gi deg noen "vennepris" på dette og tape penger på det. Det er like greit å gjøre det riktig med en gang, for å unngå bråk og krangler senere. Kontakt en lokal eiendomsmegler. Var jeg deg, ville jeg også leid inn en takstmann (dette koster noen tusenlapper). Men dette blir du enig med samboeren din om dere skal gjøre. Eiendomsmegler, en lokalkjent en, er det viktigste. Be om verdivurdering fordi dere skal selge, kan du si til han/henne, og avtal tidspunkt. Verdivurdering er ofte prisantydning i en boligsalgsannonse. Men som vi leser i media omtrent daglig, så går boliger ofte for over prisantydning, iallfall i byene der det er populært å bo, og i andre områder som er populære. Å selge en bolig samboere i mellom om den ligger i et populært område, vil sannsynligvis innebære et tap for den som skal kjøpes ut av boligen, fordi han går glipp av de ekstra pengene en budrunde kunne innbragt. Boliger kan jo gå flere hundre tusen over takst/verdivurdering! Men går eksen din med på å la deg kjøpe direkte, uten å legge den ut på det åpne marked, går han altså glipp av kanskje et betydelig beløp (som kunne blitt innbragt i en opphetet budrunde). Er han klar over dette og er villig til å la det gå? Men uansett; finn dere nå en megler og avtal tid for verdivurdering. Da får dere en pris, og vet hva dere har å forholde dere til.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #5 Skrevet 25. januar 2017 2 minutter siden, Million skrev: Dere bør ta en helt ny verdivurdering nå på nyåret. Oktober er oktober, prisene galopperer. Hadde iallfall jeg krevd om jeg var han. Han er sannsynligvis ikke villig til å gi deg noen "vennepris" på dette og tape penger på det. Det er like greit å gjøre det riktig med en gang, for å unngå bråk og krangler senere. Kontakt en lokal eiendomsmegler. Var jeg deg, ville jeg også leid inn en takstmann (dette koster noen tusenlapper). Men dette blir du enig med samboeren din om dere skal gjøre. Eiendomsmegler, en lokalkjent en, er det viktigste. Be om verdivurdering fordi dere skal selge, kan du si til han/henne, og avtal tidspunkt. Verdivurdering er ofte prisantydning i en boligsalgsannonse. Men som vi leser i media omtrent daglig, så går boliger ofte for over prisantydning, iallfall i byene der det er populært å bo, og i andre områder som er populære. Å selge en bolig samboere i mellom om den ligger i et populært område, vil sannsynligvis innebære et tap for den som skal kjøpes ut av boligen, fordi han går glipp av de ekstra pengene en budrunde kunne innbragt. Boliger kan jo gå flere hundre tusen over takst/verdivurdering! Men går eksen din med på å la deg kjøpe direkte, uten å legge den ut på det åpne marked, går han altså glipp av kanskje et betydelig beløp (som kunne blitt innbragt i en opphetet budrunde). Er han klar over dette og er villig til å la det gå? Men uansett; finn dere nå en megler og avtal tid for verdivurdering. Da får dere en pris, og vet hva dere har å forholde dere til. Ok. Men etter at dette er gjort, er banken neste steg som vi skal kontakte? Er det refinansiering jeg skal be om?? Anonymkode: 036f0...8b3
LittleBabyBlue Skrevet 25. januar 2017 #6 Skrevet 25. januar 2017 Bare et lite obs, har man bodd under et år må man skatte av gevinsten. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #7 Skrevet 25. januar 2017 Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev: Bare et lite obs, har man bodd under et år må man skatte av gevinsten. Men er det oss begge, eller kun en av oss som må skatte da?? Anonymkode: 036f0...8b3
LittleBabyBlue Skrevet 25. januar 2017 #8 Skrevet 25. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det oss begge, eller kun en av oss som må skatte da?? Anonymkode: 036f0...8b3 Han hvis du kjøper han ut, begge hvis dere selger leiligheten.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #9 Skrevet 25. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Vi vurderer å selge leiligheten vår. Jeg har mest lyst til å bo der, og han er enig. Vi har tatt opp et felles lån, og totale lånet er på kr 2.2. Vi har altså et lån på ca kr 1.1 mill hver. Hvordan stiller det seg hvis jeg vil kjøpe han ut?? Hva burde man tenke på? Evt gjøre først? Anonymkode: 036f0...8b3 Samboeravtale som regulerer denne typen situasjoner! Anonymkode: fb702...d5f 2
Million Skrevet 25. januar 2017 #10 Skrevet 25. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Men etter at dette er gjort, er banken neste steg som vi skal kontakte? Er det refinansiering jeg skal be om?? Anonymkode: 036f0...8b3 Nei, det er ikke refinansiering. Det er et helt nytt lån. Du skal jo nå stå alene som lånetager, dere er ikke lenger to. Du vil da bli kredittvurdert alene, og avhengig av årsinntekten din, er det ikke 100% sikkert du vil få lån på den størrelsen du trenger. Men du har ikke opplyst om årsinntekten din, så jeg aner ikke hva sjansene dine er. Men vær klar over at det har blitt innstramminger på lånemarkedet fra nyttår av. Politikerne vil ikke at folk skal låne seg fra gård og grunn, og har lagt frem nye regler til bankene for utlåns-policyene. Har du studielån for eksempel? Det vil hemme deg når du søker om boliglån nå. Vil din far kausjonere igjen, når du låner alene også?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #11 Skrevet 25. januar 2017 5 minutter siden, Million skrev: Nei, det er ikke refinansiering. Det er et helt nytt lån. Du skal jo nå stå alene som lånetager, dere er ikke lenger to. Du vil da bli kredittvurdert alene, og avhengig av årsinntekten din, er det ikke 100% sikkert du vil få lån på den størrelsen du trenger. Men du har ikke opplyst om årsinntekten din, så jeg aner ikke hva sjansene dine er. Men vær klar over at det har blitt innstramminger på lånemarkedet fra nyttår av. Politikerne vil ikke at folk skal låne seg fra gård og grunn, og har lagt frem nye regler til bankene for utlåns-policyene. Har du studielån for eksempel? Det vil hemme deg når du søker om boliglån nå. Vil din far kausjonere igjen, når du låner alene også? Hmm, ok... Jeg har en ca årsinntekt på kr 400 000.. Har jo dessverre studielån, men det er det eneste lånet jeg har.. har ikke hørt med min far, men tiipper han vil gjøre det ja. Og mulig både min mor og far kan være kausjonist for at jeg skal kunne beholde boligen... Anonymkode: 036f0...8b3
Million Skrevet 25. januar 2017 #12 Skrevet 25. januar 2017 Bankene har inntil nå operert med at man kan få lån inntil 3-4 ganger årsinntekten sin. Nytt nå etter nyttår er at annen gjeld som studielån og billån skal summeres sammen og være med i bildet for hva du får i boliglån. Les linken jeg oppga i innlegget ovenfor.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #13 Skrevet 25. januar 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er selvfølgelig ikke villig til å gi vekk penger, så han er nok interessert i å få en mest mulig riktig markedspris for boligen. Selv om dere har 2,2 i lån på den nå, kan den ha steget mye i verdi. Så første bud er å få inn en eiendomsmegler, evt en takstmann, som kan verdivurdere boligen deres og gi en markedspris på den. Det er 50% av denne prisen du skal gi. Si at boligen er verdt 2,5 millioner i dag, pga verdiøkning den tiden dere har bodd der. Da må du betale han halvparten av den verdiøkningen som har funnet sted, i tillegg til at du beholder halve lånet. 1,1 i lån fra før, pluss halvparten av verdiøkningen på 400.000, det blir 200.000 til. Ditt lån blir da 1,1 pluss 200.000 = 1.300.000 mill. Anonymkode: 926e8...e10 Dette blir jo feil, han er jo ikke interessert i å sitte med halvparten av lånet på et hus han ikke Eier! Hun må ta over hele lånet (så fremt alt av lån er huslån) +betale halvparten av verdistigningen. Anonymkode: 8f3fc...297 1
Million Skrevet 25. januar 2017 #14 Skrevet 25. januar 2017 Anonymbruker ...297, du har helt rett! Jeg aner ikke hva jeg har lest som blandet sammen fakta sånn, fikk det for meg at TS lånedel var hele lånet. Rot. Hadde nettopp våknet etter en lur, så var vel litt i tåka. Beklager for at jeg forvirret deg, trådstarter!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #15 Skrevet 25. januar 2017 4 minutter siden, Million skrev: Anonymbruker ...297, du har helt rett! Jeg aner ikke hva jeg har lest som blandet sammen fakta sånn, fikk det for meg at TS lånedel var hele lånet. Rot. Hadde nettopp våknet etter en lur, så var vel litt i tåka. Beklager for at jeg forvirret deg, trådstarter! Hehe, skjønner!. Så da må jeg både sitte med lånet på 2 100 000, og halve verdiøkningen?? Shit.. Anonymkode: 036f0...8b3
ViljaH Skrevet 25. januar 2017 #16 Skrevet 25. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, skjønner!. Så da må jeg både sitte med lånet på 2 100 000, og halve verdiøkningen?? Shit.. Anonymkode: 036f0...8b3 Hvis du skal eie hele boligen må du selvsagt betale for hele boligen... ikkeno Shit det. 5
I Grosny Skrevet 25. januar 2017 #17 Skrevet 25. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok. Vi kjøpte jo boligen for kr 2 245 000 kr i oktober, så har jo bodd der under 1 år. Da vi tok verditakst i oktober (kjøpte bolig av min far), så var verdiøkningen oppe i 2 400 000. Hva må jeg ut med for å kjøpe han ut da? Er helt blank på dette.. Vi har jo kausonist (min far) på boligen også.. Anonymkode: 036f0...8b3 Det er to modeller som kan funke her. A -takst, B dele etter kjøpspris. Hvilken modell er litt avhengig av hva dere ønsker og hva din x-samboer ønsker eller aksepterer.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #18 Skrevet 26. januar 2017 På 25.1.2017 den 13.02, LittleBabyBlue skrev: Han hvis du kjøper han ut, begge hvis dere selger leiligheten. Å bli kjøpt ut etter brudd var iallfall et unntak. Tror det fortsatt er. Anonymkode: 4a2c8...eb7
LittleBabyBlue Skrevet 26. januar 2017 #19 Skrevet 26. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bli kjøpt ut etter brudd var iallfall et unntak. Tror det fortsatt er. Anonymkode: 4a2c8...eb7 Finner ingen unntak ved brudd når det gjelder botid. Hadde derimot leiligheten vært særeie som ble felleseie hadde botid for begge parter blitt satt til da eiendommen først ble kjøpt av den ene, og ikke når den ble felleseie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå