AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #1 Skrevet 25. januar 2017 Voksne, halvvoksne, ungdommer... Overhørte noen jenter på omtrent 20 år. De sosiale antennene var visst på verksted for å fikses, de var i hvert fall ikke tilstede den dagen! De omtrent skrek ut om spiral. Og prevensjon. Så utbryter den ene jenta: "MAMMA BRUKER SPIRAL". Ja, dette var ikke i Oslo heller akkurat, så sjansen for å møte på noen du vet hvem er er omtrent på 89%. Ja, nå vet alle at moren din bruker spiral. Hadde dere en avtale om at dette var offentlig informasjon? Ser liksom ikke for meg det. Tenker du over hva du snakker med barna dine om? Vet du at de sprer informasjon om deg (også intim) til alle de kjenner? Synes du det er en grei tanke? Vet mange ikke bryr seg og skal tøffe seg, og sier "jeg bryr meg ikke", men jeg vet også at mange ikke liker det. Og da er min anbefaling å ikke si noe til datteren sin om sånt før hun er minst 30 år, og i stand til å vurdere om de ordene hun har tenkt å si bør sies, eller om hun bør tie. Impulskontroll er en fin ting. Anonymkode: c82a4...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #2 Skrevet 25. januar 2017 Om vennene til barna mine, eller naboene vet at jeg har spiral spiller da ingen rolle? Anonymkode: 39593...ee7 29
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #3 Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om vennene til barna mine, eller naboene vet at jeg har spiral spiller da ingen rolle? Anonymkode: 39593...ee7 Ikke for deg! Men for alle voksne jeg kjenner, spiller det noen rolle. "Åja, hun puler uten kondom, ja!". Anonymkode: c82a4...4e1
stargirl Skrevet 25. januar 2017 #4 Skrevet 25. januar 2017 Skjønner ikke helt hvorfor det at noen bruker spiral skulle være farlig og hemmelig informasjon 16
Daria Skrevet 25. januar 2017 #5 Skrevet 25. januar 2017 Sosiale antenner følger ikke alder, det vet alle som reiser med offentlig transport. Jeg har hørt mye mer intim informasjon brettet ut av folk som absolutt burde vært gamle nok til å vite bedre - både om dem selv, venner og kjente, pasienter og klienter. At mødre diskuterer prevensjon med døtrene sine og trekker inn egne valg og erfaringer høres forøvrig helt strålende ut - et eksempel til etterfølgelse. 19
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #6 Skrevet 25. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for deg! Men for alle voksne jeg kjenner, spiller det noen rolle. "Åja, hun puler uten kondom, ja!". Anonymkode: c82a4...4e1 Det er helt normalt å pule uten kondom i et ekteskap/forhold/samboerskap. Det blir litt som å reagere på at noen kjører bil med lappen Anonymkode: aff07...4eb 19
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #7 Skrevet 25. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for deg! Men for alle voksne jeg kjenner, spiller det noen rolle. "Åja, hun puler uten kondom, ja!". Anonymkode: c82a4...4e1 Huh? Hva slags kortslutning er dette? Jeg har også spiral, men jeg bruker da kondom i tillegg med folk jeg ikke kjenner. Og at folk puler uten kondom i faste forhold er jo normen. Som sagt har jeg spiral selv, og det er virkelig ikke intim og sensitiv informasjon, dette kan jeg godt diskutere med de fleste jeg kjenner. Anonymkode: 1c793...137 11
Lou Salome Skrevet 25. januar 2017 #8 Skrevet 25. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for deg! Men for alle voksne jeg kjenner, spiller det noen rolle. "Åja, hun puler uten kondom, ja!". Anonymkode: c82a4...4e1 Ikke for meg. Jeg har spiral. Det er helt i orden at dere vet det. De fleste voksne puler uten kondom, ja. 9
Arkana Skrevet 25. januar 2017 #9 Skrevet 25. januar 2017 Spiral er ikke flaut (ikke for mennesker over barneskolealder i allefall) og hva andre velger å fortelle sine barn har du ingenting med. 7
TheGirlWhoWaited Skrevet 25. januar 2017 #10 Skrevet 25. januar 2017 Oh wow, dette var da også en ting å reagere på. Ikke bare snakker med med mine voksne barn om prevensjon, også den jeg selv bruker - jeg har til og med delt denne informasjonen da de var yngre! At noen bruker spiral er da virkelig ikke noe å reagere på. 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #11 Skrevet 25. januar 2017 Jeg har snakket med datteren min på 20 om prevensjon, selvfølgelig,og hun vet også at jeg bruker spiral. Om hun forteller til sine venninner at jeg bruker spiral bryr jeg meg faktisk ikke om, altså. Jeg synes heller ikke det er flaut å gå i butikken og kjøpe dasspapir. Anonymkode: d070d...8f5 13
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #12 Skrevet 25. januar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for deg! Men for alle voksne jeg kjenner, spiller det noen rolle. "Åja, hun puler uten kondom, ja!". Anonymkode: c82a4...4e1 Det sier igrunnen mest og deg og alle(!) du kjenner, at det er deres umiddelbare reaksjon på å høre at noen har spiral. De fleste voksne jeg kjenner ville knapt tenkt over saken - prevensjon er en helt dagligdags sak for de fleste, og å ha spiral er helt normalt. Anonymkode: 757fd...2ea 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #13 Skrevet 25. januar 2017 For det første ser jeg ikke på spiralbruk som sensitiv informasjon, om jeg hadde brukt det ser jeg ikke at det skulle være noe problem om hele bygda visste det. For det andre, samtalemedbarna om prevensjon er såpass viktig, at dersom jeg egentlig ikke ville at noen skulle vite om hvilke valg jeg tok for meg selv, hadde jeg likevel tatt sjansen på å snakke om det med barna. Barnas helse går forran mitt privatliv. For det tredje, sosiale antenner poper ikke magisk ut når man fyller 30.Noen har antennene fra de er små, andre får de aldri. Somregel utvikler antennene seg noe i løpet av livet, men ikke i den grad du skisserer i Ts. Tenker du på hva du forteller dine venninner? Det er ikke sikkert de heller "er i stand til å vurdere om ordene de vil si bør sies". De gangene jeg har fått servert informasjon som jeg tenker at jeg egentlig hverken trenger eller bør ha, så har det i de aller fleste tilfellene vært snakk om sladder fra godt voksne mennesker. Og da snakker jeg om opplysninger som er langt mer private enn valg av prevensjon... Anonymkode: 74edd...105 5
Måbarefåsiat... Skrevet 25. januar 2017 #14 Skrevet 25. januar 2017 Ungdommer? Tenk på småbarn da. I barnehagen til sønnen min var de til enhver tid oppdatert på når mamma "hadde lapp i trusa" (truseinnlegg) og hvor mye pappa prompet. Jeg har også hørt at han på skolen har forklart at mamma har operert så hun ikke kan få flere babyer. Joa... blir stas når han blir tenåring. 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #15 Skrevet 25. januar 2017 Hadde jeg ikke brydd meg om. Jeg snakker med barnet mitt om ting jeg føler vi trenger å snakke om. For hennes beste. Om det gjør at hun forteller det til andre så gjør det ingenting. Anonymkode: 3f67b...fb7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #16 Skrevet 25. januar 2017 Jeg har to tenåringsdøtre, og jeg snakker åpent med dem om kropp og prevensjon, både i den dagligdagse praten hjemme og i mer alvorlige samtaler vi har om temaet. Tenker at det er flott at barna får etablert en trygghet rundt disse tingene hjemmefra, at det er en naturlig del av livet og ikke noe som skal gjemmes bort. Vi snakker også om å være bevisste på sine egne grenser når det gjelder sex, at sex skal være positivt og lystbetont og ikke knyttet til press eller objektivisering, og jeg har fortalt om noen hendelser fra min ungdomstid. Uten at jeg har sett noen statistikk på det så vil jeg anta at f.eks. uplanlagt graviditet, seksuelt overførbare sykdommer, manglende evne til å sette grenser seksuelt og dårlig selvfølelse rundt egen kropp opptrer hyppigere hos ungdommer som aldri har hatt noen form for åpen og nær dialog om sånne ting med foreldrene sine. Om folk i byen får vite at jeg bruker spiral, er det helt likegyldig for meg. Jeg har noen ting jeg vil holde innenfor husets fire vegger, men grensa går ikke ved noe så hverdagslig som prevensjon akkurat. Anonymkode: 297f1...6b8 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #17 Skrevet 25. januar 2017 Ser ikke problemet. Tenker at det er bra at de snakker om prevensjon med barna sine.. TS derimot, om deg ville jeg tenkt prippen kjerring med blomkålører.. Hvem bryr seg om naboen, kollegar eller fandens oldemor bruker spiral, eller gud forby ha sex... Anonymkode: 49519...160
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #18 Skrevet 25. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Voksne, halvvoksne, ungdommer... Overhørte noen jenter på omtrent 20 år. De sosiale antennene var visst på verksted for å fikses, de var i hvert fall ikke tilstede den dagen! De omtrent skrek ut om spiral. Og prevensjon. Så utbryter den ene jenta: "MAMMA BRUKER SPIRAL". Ja, dette var ikke i Oslo heller akkurat, så sjansen for å møte på noen du vet hvem er er omtrent på 89%. Ja, nå vet alle at moren din bruker spiral. Hadde dere en avtale om at dette var offentlig informasjon? Ser liksom ikke for meg det. Tenker du over hva du snakker med barna dine om? Vet du at de sprer informasjon om deg (også intim) til alle de kjenner? Synes du det er en grei tanke? Vet mange ikke bryr seg og skal tøffe seg, og sier "jeg bryr meg ikke", men jeg vet også at mange ikke liker det. Og da er min anbefaling å ikke si noe til datteren sin om sånt før hun er minst 30 år, og i stand til å vurdere om de ordene hun har tenkt å si bør sies, eller om hun bør tie. Impulskontroll er en fin ting. Anonymkode: c82a4...4e1 Har ikke lest mer enn HI men hva i all verden er flaut med at noen vet at mora til noen bruker spiral? Jeg har ingen betenkeligheter med å fortelle hva slags prevensjon jeg går på dersom jeg snakker med venner eller bekjente og det kommer opp i samtalen. Jeg får høre sånt av mamma og hun hadde ikke følt at det var privat informasjon. Du høres veldig prippen ut. :-p Håper du (eller pappaen) har en god dialog med ungene dine om sex og kropp, det er kjempeviktig. Vi kan ikke gå rundt som voksne mennesker og syns at slike ting er flaut. Da gjør vi hverandre bare en bjørnetjeneste. Anonymkode: fecc7...dc5 1
asterix Skrevet 25. januar 2017 #19 Skrevet 25. januar 2017 Tror faktisk ikke mange voksne kvinner synes det er flaut at andre vet at de bruker spiral gitt. 2
Atea Skrevet 25. januar 2017 #20 Skrevet 25. januar 2017 (endret) Visste at min mor brukte spiral. Men, vi pratet ikke om det som ungdommer, jeg og venninner, på den tiden var det vanlig at man ikke fikk innsatt spiral før man hadde født. Jeg har aldri vært med i hyle-kore-iik-ungdommen, vi var ikke like høylytte som i dag, vi fniste, det var alt. Og vi rødmet når vi fniste og ble stille. Og fikk latterkick rundt neste gatehjørne. Har bare sønner, selvsagt har jeg ikke fortalt noe om prevensjonen jeg bruker, bare sagt sørg for å bruke kondomer. Med døtre ville jeg sagt at jeg bruker spiral. Det tror jeg. Tror også jeg ville satt egenhendig p-sprøyte på en datter som var "glemsk". Endret 25. januar 2017 av Atea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå