Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelte mennesker lar seg lett overarbeide. De  tar på seg for mye jobb og de ender bare med å kronisk føle seg dårlig. 

Det jeg lurer på er hvorfor slike mennesker søker seg til jobber hvor man må være flink til å delegere arbeid videre, si nei til ting man egentlig ikke har tid til og akseptere at enkelte ting får man ikke gjort noe med. 

Jeg har forståelse for at "folk er som de er". Om man er perfeksjonist, synes det er vanskelig å si nei til ting og man ikke liker å delegere arbeid så er jo det greit. Men hvorfor ikke da finne en jobb som er mer tilpasset ens personlighet?

Anonymkode: 144e0...78f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis fordi det ikke alltid "bare" er å bytte jobb. Jeg kjenner til en person som er litt som du beskriver. Vanskelig for å si nei (tror hun skuffer arbeid.giver), ekstremt pliktoppfyllende, høy grad av kontroll og veldig stolt av jobben sin. Pga nedbemanning og omstrukturering ble hun den eneste som kunne mange av oppgavene hun hadde. Lederen var klar over at NN var lett å overtale (utnytte), og la stadig større og flere oppgaver på henne. Det endte med utbrenthet og NN kom aldri tilbake til arbeidslivet. (NB er såpass gammel at hun ikke ville vært attraktiv i en søkerbunke.)

Jeg tenker at her har lederen også et ansvar. Noen er så pliktoppfyllende at det ikke er bra for dem. Da er det ikke pent gjort av en leder å bruke disse for å lette seg selv. 

Anonymkode: 2da5c...e53

• Liker 1
Skrevet

En del kommuner er ganske kyniske når de ansetter. Hvis du ikke blir ansatt i 100% stilling kan du ende opp med å vente 2 til 3 måneder på første lønn. Hvis du fra før av ikke sitter veldig godt i det kan man ende opp med ta opp kredittlån for å betale husleie og mat. Hvis man da i tillegg tjener dårlig kan det bli en ond sirkel for å få ting til å gå rundt hvor du er nødt til å jobbe deg helseløs og ta masse ekstravakter.

Anonymkode: 4a594...a16

• Liker 1
Skrevet

Er vel kanskje en av de som lar seg "overarbeide". Joda, jeg jobber mye og har flere ansvarsområder enn mine kolleager. Der mine kolleager primært har 1-2 ansvarsområder har jeg 5. Hvorfor? Fordi jeg jobber et annet sted, og her er det bare jeg som gjør "mine" oppgaver.Jobber raskt 10-12 timer per dag der andre jobber 8. 

Det høres enkelt ut å si at det kan delegeres videre, selvfølgelig hadde jeg gjort det om jeg kunne. Men det er jo faktisk ingen å delegere arbeidet videre til. Og når jeg har en type stilling som innebærer jobb for å brøyte unna hindre slik at andre kan få jobben sin, så må man bare stå på.

Og syntes det er enkelt å si at noen er "for pliktoppfyllende". Det er vi nettopp fordi mange av dere andre ikke tar tak og ikke viser noen form for arbeidskapasitet på jobben. 

Anonymkode: 51914...1c6

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke bare bare å velge seg jobber som passer en selv. Jeg vil at ting skal være skikkelig, og jeg har vanskelig for å si nei. Fordi andre ansatte eller sjef har en tendens til at alt er superviktig, det er krisesituasjoner med barna etc. og da kan man jo ikke si nei. Hadde jeg kun gjort min jobb, så hadde jeg ikke blitt utslitt, det er andre som ikke gjør deres jobb på toppen, som sliter på meg. Dessverre utnytter mange andre. 

Anonymkode: 5b4fc...479

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...