AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #1 Del Skrevet 25. januar 2017 Opplever desverre at enkelte rundt meg absolutt må prakke på meg selvskryt, og eller noe konkurranserelatert. Og felles for hver episode, er at det ikke passer naturlig inn. De bare skryter for å skryte.. En bekjent av meg er opptatt av hvor mye penger hun har, at barnet klarere det og det osv. Så er en på jobben opptatt av hvor mange frynsegoder hun har i livet, som å trene gratis. Siste tilfeller et en annen bekjent som trener hardt med barnet sitt, for at det skal være tidligere ute enn andre. Hun skryter uhemmet om seg og sitt til meg, selv om det ikke faller naturlig inn i samtalen.. Alle disse menneskene har et behov for å konkurrere mot meg, og er som regel bedre enn meg. Det er i vertfall det de tror.. Jeg lurer på hva som skyldes behovet for å drive med denne skrytingen og konkurransen. Hvorfor er det viktig for dem at jeg får høre dette? Selv har jeg evner som gjør meg til meg, men jeg skryter aldri av meg selv. Forde jeg ikke har behov for det. Så hvorfor har noen et større behov for dette enn andre? Og hvorfor er det viktig for dem at jeg skal vite at de er bedre enn meg? Anonymkode: dd516...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 25. januar 2017 #2 Del Skrevet 25. januar 2017 Kanskje livet deres egentlig er hardt, men de ønsker å snakke om det som de tror de gjør bra? Eller at de ønsker å sidestille seg med deg, fordi de tror du er mye bedre i alt selv om du ikke sier noe? Eller kanskje du tolker det feil? Kanskje alt sammen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #3 Del Skrevet 25. januar 2017 4 minutter siden, Evilposelos skrev: Kanskje livet deres egentlig er hardt, men de ønsker å snakke om det som de tror de gjør bra? Eller at de ønsker å sidestille seg med deg, fordi de tror du er mye bedre i alt selv om du ikke sier noe? Eller kanskje du tolker det feil? Kanskje alt sammen? Jeg føler at de ser på seg selv som bedre og overlegen meg. Det er viktig for dem å få det påpekt, selv om det hele lyser "Ha, jeg er best!". Jeg for min del tenker at dette ikke er nødvendig. Det er pinlig å skryte på en så innlysende og direkte måte. Det er så tom for ære.. Jeg og datteren min har medfødte evner, men vi vet begge at vi ikke er hevet over andre. Jeg blir flau når noen skryter av seg selv, og tenker at det må være grunner til at noen må skryte. Anonymkode: dd516...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 25. januar 2017 #4 Del Skrevet 25. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler at de ser på seg selv som bedre og overlegen meg. Det er viktig for dem å få det påpekt, selv om det hele lyser "Ha, jeg er best!". Jeg for min del tenker at dette ikke er nødvendig. Det er pinlig å skryte på en så innlysende og direkte måte. Det er så tom for ære.. Jeg og datteren min har medfødte evner, men vi vet begge at vi ikke er hevet over andre. Jeg blir flau når noen skryter av seg selv, og tenker at det må være grunner til at noen må skryte. Anonymkode: dd516...32c Du kan jo si til de at du ikke prøver å konkurrere med dem, kanskje de blir flaue om du sier det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #5 Del Skrevet 25. januar 2017 Jeg har en venninne som er slik. Forteller jeg stolt at jeg fikk B på en vanskelig eksamen må hun skyte inn at hun fikk A uten å en gang ha lest pensum. Forteller jeg at jeg har vært sengeliggende med influensa i en uke kan du være sikker på at hun har vært sengeliggende i to. Masse slike ting. Har jeg gjort noe bra har hun gjort noe bedre, har jeg gjort noe dumt har hun gjort noe dummere, har jeg hatt det fælt har hun hatt det værre. Ofte er det "gamle bragder" hun skryter av. Forteller jeg henne nå at broren min ble litt full på julaften i 2016, kan hun garantert grave frem en historie om da hennes onkel Kåre-Arne spydde akevitt over julemiddagen i 1996. Min venninne har veldig mange gode kvaliteter, så jeg velger å overse denne siden av henne. Dessuten VET jeg at det bare er tull. En del av det hun skryter av (både gode og dårlige ting) henger ikke på greip (for eksempel vet jeg at onkel Kåre-Arne har vært svoren avholdsmann siden tidlig 70-tall). For meg er det veldig stakkarslig å alltid måtte hevde seg selv hele tiden. Spesielt når jeg lett gjennomskuer mye av det som løgn eller store overdrivelser. Jeg kjenner min venninne godt og har kjent henne i mange, mange år. Jeg vet at hun hevder seg selv fordi ting går egentlig ikke går så bra. Jeg har det veldig bra med meg selv, mitt liv og min familie. Jeg gleder meg med mine venner når de gjør noe bra, og føler med dem når ting ikke går så bra. Det er ikke en konkuranse for meg. Min venninne har det IKKE bra. Hun har skillt seg og er i en vanskelig økonomisk situasjon. Anonymkode: 07fdf...03b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #6 Del Skrevet 25. januar 2017 De konkurrerer ikke med deg. Det er du som oppfatter det sånn. De prater om ting som opptar dem. Anonymkode: 3dc94...00c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #7 Del Skrevet 25. januar 2017 Høres ut som du er noe opphengt i dette og at du kanskje har litt dårlig selvfølelse, noe som igjen gjør at du føler disse vennene dine skryter. Kanskje de som den over bare forteller og deler til deg om livet sitt og ting som opptar dem. Det er synd å ilegge andre negative intensjoner hvis det ikke er tilfellet. Anonymkode: bdf32...47e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #8 Del Skrevet 25. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du er noe opphengt i dette og at du kanskje har litt dårlig selvfølelse, noe som igjen gjør at du føler disse vennene dine skryter. Kanskje de som den over bare forteller og deler til deg om livet sitt og ting som opptar dem. Det er synd å ilegge andre negative intensjoner hvis det ikke er tilfellet. Anonymkode: bdf32...47e Tror nok heller det er motsatt. Folk med god selvtillit har ikke behov for verken å skryte eller å trykke andre ned😊 Anonymkode: dd516...32c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #9 Del Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror nok heller det er motsatt. Folk med god selvtillit har ikke behov for verken å skryte eller å trykke andre ned😊 Anonymkode: dd516...32c Problemet er at vi ikke vet om det er fordi alle disse vennene faktisk skryter så mye eller om det er fordi du TS oppfatter det slik. Anonymkode: bdf32...47e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #10 Del Skrevet 25. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at vi ikke vet om det er fordi alle disse vennene faktisk skryter så mye eller om det er fordi du TS oppfatter det slik. Anonymkode: bdf32...47e Dette er da ikke så vanskelig.. Anonymkode: dd516...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #11 Del Skrevet 25. januar 2017 Exen min er en sånn person som skryter fryktelig mye, og alltid skal konkurrere om ting. Han er jo flink, har talent, er utholdende og taktisk. Men det ble litt for mye av det gode. Han er bl.a ganske dyktig i både brett,kort- og dataspill, men hver eneste gang vi spilte noe (som var ganske ofte. Både bare vi to og med venner) så vant han! Han tapte vel i snitt 1/10 ganger. Han leste seg jo opp på taktikker på Internett, øvde seg hjemme osv, så han kunne jo alle triks i tillegg til at han tok spillingen alt for seriøst. Vi andre satt og skravlet og spilte bare for gøy, mens han kunne fint dra frem penn og papir og notere ting liksom. Innimellom ble folk litt lei fordi han ALLTID vant, og han aldri klarte å slappe av. Ansiktet lyste opp hver gang han vant. Folk gadd jo etterhvert ikke å spille mer. Var vi på tur, fant han på diverse konkurranser der han alltid vant. Han hadde jo planlagt dette. Jeg kom jo selvfølgelig langt bak som prioritering. Det viktigste for ham var å vise hvor dyktig han var!! Grøsser bare ved tanken. Sånt er slitsomt. Anonymkode: 846c3...25e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #12 Del Skrevet 25. januar 2017 De som skryter uhemmet om seg selv eller noe som angår en selv har gjerne ikke så mye å vise til ironisk nok. Jeg pleier å styre unna slike mennesker da jeg ikke har en interesse av å høre på selvskryt, og jeg foretrekker mer ydmyke mennesker som ikke har et behov for å braute om egen suksess. Selv er jeg også kompetetiv og jobber hardt for å komme dit jeg vil, men når man retter dette fokuset mot familie, venner og bekjente har man slått feil. Anonymkode: 735b9...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinno Skrevet 25. januar 2017 #13 Del Skrevet 25. januar 2017 Folk som skryter av seg selv har noen i umiddelbar nærhet som de føler seg underlegen av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #14 Del Skrevet 25. januar 2017 Ååå kjenner meg igjen TS, utrolig irriterende! Forstår ikke hvorfor de gjør de, men slike personer gidder jeg ikke bruke tid på Anonymkode: 28626...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #15 Del Skrevet 25. januar 2017 Ja, de fleste kjenner seg nok igjen i dette, jeg også. Men jeg prøver å snu tankegangen litt, og tenker at siden de prøver å imponere meg, så har jeg vel en del kvaliteter og egenskaper som de ser opp til, da! Kanskje ikke helt slike vennskaper jeg er ute etter, så jeg holder slike skrytepaver på en armlengdes avstand. I et godt og sunt vennskap har man ikke behov for å drive på sånn. Anonymkode: ccbdd...c3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormen64 Skrevet 9. juli 2024 #16 Del Skrevet 9. juli 2024 On 1/25/2017 at 1:19 AM, QueenOfTheSidewalk said: Kanskje livet deres egentlig er hardt, men de ønsker å snakke om det som de tror de gjør bra? Eller at de ønsker å sidestille seg med deg, fordi de tror du er mye bedre i alt selv om du ikke sier noe? Eller kanskje du tolker det feil? Kanskje alt sammen? Litt løye at alle eksempler er i form av at posteren tar feil og at skryteren gjør ingenting galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #17 Del Skrevet 10. juli 2024 Stormen64 skrev (19 timer siden): Litt løye at alle eksempler er i form av at posteren tar feil og at skryteren gjør ingenting galt. Tråden er 7 år gammel, så vet ikke hvorfor du kommenterer på den nå? For øvrig leste jeg ikke svarene på samme måte som deg, det handler vel mer om å forstå hva som får folk til å holde på med dette selvskrytet hele tiden. Jeg tror vi gjør det alle sammen, mer eller mindre åpenlyst… Anonymkode: 64810...4cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #18 Del Skrevet 10. juli 2024 Jeg har en venninne som er sånn. Da jeg begynte med Duolingo, begynte hun også med samme språk og konkurrerer med meg om å ha kommet lengre enn meg. Spør meg hele tiden om hvor langt jeg har kommet og har nå tatt meg igjen. Har sluttet å svare på hvor langt jeg har kommet, sier bare at jeg ikke vet. Anonymkode: 90184...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormen64 Skrevet 17. juli 2024 #19 Del Skrevet 17. juli 2024 On 7/10/2024 at 9:32 AM, AnonymBruker said: Tråden er 7 år gammel, så vet ikke hvorfor du kommenterer på den nå? For øvrig leste jeg ikke svarene på samme måte som deg, det handler vel mer om å forstå hva som får folk til å holde på med dette selvskrytet hele tiden. Jeg tror vi gjør det alle sammen, mer eller mindre åpenlyst… Anonymkode: 64810...4cf Naturligvis skryter vi alle sammen innimellom. Noe annet ville vært unaturlig. Men her snakker vi om sykelig skryt, og gjerne bagatelisering av andres bragder for å heve seg selv. Disse menneskene kan være våre venner, men hadde vært interessant å vite akkurat hva de tenker når de drar deg i gjørma når du er fornøyd over noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #20 Del Skrevet 20. juli 2024 Har noen sånne på jobb, unngår de for enhver pris. Barna er best i alt, har flotteste ferieturer, kan mest vet best osv. Dominerer alle samtaler og uansett hva som blir sagt så skal de overgå det🙄 Anonymkode: 3de88...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå