AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #1 Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg har diagnosen engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse, og lurer på om det finnes flere her inne? For tiden fungerer jeg for så vidt greit nok hjemme og med dagligdagse aktiviteter, men ekstremt dårlig i jobb. Har en vanvittig prestasjonsangst og angst for at noen skal bli sint eller skuffet over meg. Så mye at det er lammende. Lurer veldig på om det er mulig å bli bedre, har en flink og engasjert psykolog, men har likevel masse tvil. Håper på svar, både positive og mindre positive Anonymkode: bb182...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 24. januar 2017 #2 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Unnvikende PF kommer i to former - mild og alvorlig. Om man er hardt rammet så bør man bli lagt inn til intensiv behandling over tid. Om man er mildt rammet så er det langvarig samtalebehandling hos spesialist psykolog med kjennskap til psykoterapi det som anbefales. Det finnes også en rekke medisiner som er spesielt egnet for denne tilstanden men jeg skal ikke komme med medisinske råd - dette er noe din fastlege bør diskutere ilag med deg og din psykolog eller psykiater. Jeg anbefaler at du ber om et felles møte sammen med deg, fastlege og psykiatrisk behandler slik at dere ilag kan legge en slagplan å drøfte eventuell medisinering om det er behov for dette. Det er absolutt fullt mulig å bli bedre til tross for at man er rammet av denne tilstanden. Ved riktig behandling og oppfølging så kan man skape seg et fullverdig liv hvor man ikke er fengslet i sitt eget sinn med negative automatiske tanker. Nå vet jeg ikke om dette er aktuelt for deg men jeg har selv en tverrfaglig ansvarsgruppe som er pliktig til å samles til møter for å bistå meg om jeg skulle ytre behov for dette. Men utifra det jeg forstår så er ansvarsgruppe bare aktuelle for mennesker med kompliserte og sammensatte sykdomsbilder. Du kan jo uansett høre om det er mulig å skape et samarbeid mellom flere helseinstanser, det vil i et slik tilfelle bli deligert en koordinator som skal fronte ditt vel og ve. Endret 24. januar 2017 av WubWub Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #3 Del Skrevet 24. januar 2017 Det er mulig å bli bedre ved behandling, men suksessraten er ikke så høy. At du er fylt av tvil er nok ikke det beste utgangspunktet, men du har i hvert fall kommet deg til psykolog, noe som er mer enn de fleste med denne lidelsen gjør. Selv har jeg hatt UPF i flere tiår og har aldri søkt noen hjelp. Har hørt at tilstanden gjerne svekkes når man kommer opp i førtiårene men så heldig har ikke jeg vært, for min del blir den bare verre og verre. Uansett, prøv å gå helhjertet inn for øvelsene dine, og innstill deg på små steg over lang tid. Lykke til. Anonymkode: b49d4...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 24. januar 2017 #4 Del Skrevet 24. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig å bli bedre ved behandling, men suksessraten er ikke så høy. At du er fylt av tvil er nok ikke det beste utgangspunktet, men du har i hvert fall kommet deg til psykolog, noe som er mer enn de fleste med denne lidelsen gjør. Selv har jeg hatt UPF i flere tiår og har aldri søkt noen hjelp. Har hørt at tilstanden gjerne svekkes når man kommer opp i førtiårene men så heldig har ikke jeg vært, for min del blir den bare verre og verre. Uansett, prøv å gå helhjertet inn for øvelsene dine, og innstill deg på små steg over lang tid. Lykke til. Anonymkode: b49d4...195 Ubehandlet engstelig/unnvikende PF blir verre med årene. Tror du har lest feil - det er borderline/emosjonelt ustabil og narsissisme som pleier brenne ut etter 40 årene. Ikke unnvikende PF. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #5 Del Skrevet 24. januar 2017 9 minutter siden, WubWub skrev: Ubehandlet engstelig/unnvikende PF blir verre med årene. Tror du har lest feil - det er borderline/emosjonelt ustabil og narsissisme som pleier brenne ut etter 40 årene. Ikke unnvikende PF. Ok. Husker ikke hvor jeg har dette fra, sikkert en eller annen brosjyre som for lengst er utdatert, men omtrent første treffet på google sier følgende: "Like most personality disorders, avoidant personality disorder typically will decrease in intensity with age, with many people experiencing few of the most extreme symptoms by the time they are in the 40s or 50s." Anonymkode: b49d4...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 24. januar 2017 #6 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Husker ikke hvor jeg har dette fra, sikkert en eller annen brosjyre som for lengst er utdatert, men omtrent første treffet på google sier følgende: "Like most personality disorders, avoidant personality disorder typically will decrease in intensity with age, with many people experiencing few of the most extreme symptoms by the time they are in the 40s or 50s." Anonymkode: b49d4...195 Ok men da er dette feil. Jeg går til en spesialist psykolog som er ekspert på personlighetsforstyrrelse og han hevder det motsatte. Alle norske psykologitidsskrifter og artikler om lidelsen hevder det samme - inkludert wikipedia. https://no.wikipedia.org/wiki/Engstelig_(unnvikende)_personlighetsforstyrrelse Hvis forstyrrelsen forblir ubehandlet, vil personen isolere seg selv mer og mer. Endret 24. januar 2017 av WubWub Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #7 Del Skrevet 24. januar 2017 1 time siden, WubWub skrev: Unnvikende PF kommer i to former - mild og alvorlig. Om man er hardt rammet så bør man bli lagt inn til intensiv behandling over tid. Om man er mildt rammet så er det langvarig samtalebehandling hos spesialist psykolog med kjennskap til psykoterapi det som anbefales. Det finnes også en rekke medisiner som er spesielt egnet for denne tilstanden men jeg skal ikke komme med medisinske råd - dette er noe din fastlege bør diskutere ilag med deg og din psykolog eller psykiater. Jeg anbefaler at du ber om et felles møte sammen med deg, fastlege og psykiatrisk behandler slik at dere ilag kan legge en slagplan å drøfte eventuell medisinering om det er behov for dette. Det er absolutt fullt mulig å bli bedre til tross for at man er rammet av denne tilstanden. Ved riktig behandling og oppfølging så kan man skape seg et fullverdig liv hvor man ikke er fengslet i sitt eget sinn med negative automatiske tanker. Nå vet jeg ikke om dette er aktuelt for deg men jeg har selv en tverrfaglig ansvarsgruppe som er pliktig til å samles til møter for å bistå meg om jeg skulle ytre behov for dette. Men utifra det jeg forstår så er ansvarsgruppe bare aktuelle for mennesker med kompliserte og sammensatte sykdomsbilder. Du kan jo uansett høre om det er mulig å skape et samarbeid mellom flere helseinstanser, det vil i et slik tilfelle bli deligert en koordinator som skal fronte ditt vel og ve. Hvilke yrker har disse menneskene? Anonymkode: 73f32...0c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #8 Del Skrevet 24. januar 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Ok men da er dette feil. Jeg går til en spesialist psykolog som er ekspert på personlighetsforstyrrelse og han hevder det motsatte. Alle norske psykologitidsskrifter og artikler om lidelsen hevder det samme - inkludert wikipedia. https://no.wikipedia.org/wiki/Engstelig_(unnvikende)_personlighetsforstyrrelse Hvis forstyrrelsen forblir ubehandlet, vil personen isolere seg selv mer og mer. Det du sier sammenfaller jo med min erfaring så jeg har ingen problemer med å tro på dette. Anonymkode: b49d4...195 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 24. januar 2017 #9 Del Skrevet 24. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvilke yrker har disse menneskene? Anonymkode: 73f32...0c3 Min ansvarsgruppen består av 4 personer. 1 lege, 1 spesialistpsykolog, 1 psykiater og en politiker fra AP. For meg handler gruppen om splitt og hersk. Om en er uenig med meg så setter jeg resten av gruppen opp med det individet så samler jeg til møte. Det var slik jeg fikk en så gunstig uføretrygd som jeg gjorde og det var slik jeg alltid har fått de medisinene jeg ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sillyline Skrevet 24. januar 2017 #10 Del Skrevet 24. januar 2017 Ja, jeg har den diagnosen. Har fått god hjelp og behandling, og i dag er jeg nesten symptomfri. Få hjelp så fort som mulig, for det blir verre uten behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #11 Del Skrevet 24. januar 2017 6 minutter siden, Silje Lien skrev: Ja, jeg har den diagnosen. Har fått god hjelp og behandling, og i dag er jeg nesten symptomfri. Få hjelp så fort som mulig, for det blir verre uten behandling. Hvordan utarter denne sykdommen seg? er man konfliktsky og ekstra snill for å slippe bråk? Lurer fordi jeg mistenker at mannen min har den diagnosen. Anonymkode: 0c585...5ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 24. januar 2017 #12 Del Skrevet 24. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan utarter denne sykdommen seg? er man konfliktsky og ekstra snill for å slippe bråk? Lurer fordi jeg mistenker at mannen min har den diagnosen. Anonymkode: 0c585...5ad Du burde Google det og se på diagnosekriteriene. Jeg kjenner meg igjen i mye selv, men absolutt ikke sterk nok grad til å bli diagnosert med personlighetsforstyrrelse, og det gjelder de fleste som "selvdiagnostiserer" (personlighetsforstyrrelser er seriøse greier som medfører betydelig redusert livskvalitet, som regel fungerer man ikke godt mtp. relasjoner, jobb, etc). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #13 Del Skrevet 24. januar 2017 1 minutt siden, Gaea skrev: Du burde Google det og se på diagnosekriteriene. Jeg kjenner meg igjen i mye selv, men absolutt ikke sterk nok grad til å bli diagnosert med personlighetsforstyrrelse, og det gjelder de fleste som "selvdiagnostiserer" (personlighetsforstyrrelser er seriøse greier som medfører betydelig redusert livskvalitet, som regel fungerer man ikke godt mtp. relasjoner, jobb, etc). Jeg har googla men finner ikke noe. Anonymkode: 0c585...5ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Del Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har googla men finner ikke noe. Anonymkode: 0c585...5ad En Wikipedia-side med utfyllende informasjon om diagnosen er det første som dukker opp om du Googler "engstelig personlighetsforstyrrelse" :). Anonymkode: be345...b43 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 24. januar 2017 #15 Del Skrevet 24. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En Wikipedia-side med utfyllende informasjon om diagnosen er det første som dukker opp om du Googler "engstelig personlighetsforstyrrelse" :). Anonymkode: be345...b43 Jeg har også gitt linken til den wikipedia siden i tråden her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykolillmissy Skrevet 24. januar 2017 #16 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Jeg har nylig fått diagnosen Uspesifisert PF. Har sterke trekk av 4 PF der i blandt unnvikende/engstelig :/ Er satt på medisiner nå å syns det hjelper. Klarer å senke skuldrene litt å syns ikke magen vrenger seg like mye ved tanken på oppmersomhet og sosialkontakt. Endret 24. januar 2017 av Psykolillmissy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #17 Del Skrevet 24. januar 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Jeg har også gitt linken til den wikipedia siden i tråden her Sitér heller personen som ikke fant det Anonymkode: be345...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sillyline Skrevet 24. januar 2017 #18 Del Skrevet 24. januar 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan utarter denne sykdommen seg? er man konfliktsky og ekstra snill for å slippe bråk? Lurer fordi jeg mistenker at mannen min har den diagnosen. Anonymkode: 0c585...5ad Les gjerne her: https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-en-unnvikende-personlighetsforstyrrelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dronningbia Skrevet 25. januar 2017 #19 Del Skrevet 25. januar 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har diagnosen engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse, og lurer på om det finnes flere her inne? For tiden fungerer jeg for så vidt greit nok hjemme og med dagligdagse aktiviteter, men ekstremt dårlig i jobb. Har en vanvittig prestasjonsangst og angst for at noen skal bli sint eller skuffet over meg. Så mye at det er lammende. Lurer veldig på om det er mulig å bli bedre, har en flink og engasjert psykolog, men har likevel masse tvil. Håper på svar, både positive og mindre positive Anonymkode: bb182...289 Hvordan ble du utredet/diagnotisert? Jeg kjenner meg veldig godt igjen i alt som det beskriver og vurderer å nevne det for lege min og når jeg skal til nevropsykolog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #20 Del Skrevet 26. januar 2017 Jeg har også denne diagnosen. Har hatt ganske tydelige trekk helt siden jeg var barn. Har vært innom psykologer, men ikke mer enn maks et år av gangen, og prøvd litt forskjellig behandling uten noe imponerende resultat foreløpig. Er i gang med å prøve å finne psykolog nok en gang da jeg aldri har kommet meg i jobb, og sliter veldig med hverdagslige sosiale ting og med mye angst og bekymringer. På meg er det blitt forsøkt å jobbe med eksponering, kognitiv terapi og en slags "aksepteringsterapi" (ACT). Jeg merker godt at mine negative tanker om meg selv og mine antagelser om at andre også misliker meg sitter ekstremt dypt i meg, og er så utrolig automatiske. Jeg er konstant engstelig og anspent når jeg er ute blant andre, føler meg alltid som en vettskremt hare blant en flokk ulver rett og slett. Anonymkode: 92fe4...2e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå